سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403

وقتی امام جمعه کرج برای ساماندهی نان مردم آستین بالا می زند

نان معیشت اصلی مردم که از گذشته تاکنون به عنوان مهم ترین رکن سفره ایرانی ها مطرح بوده و هست، معیشتی که حرمتش را ایرانی ها همواره پاس داشته و آن را مقدس می شمارند؛ اما این معیشت مقدس در استانی مانند البرز امروز دچار نابسامانی قیمت ، کیفیت و پخت شده و در برخی از شهرستان های استان  از جمله کلانشهر کرج شاهد هستیم که بسیاری از نانوایی ها اقدام به افزایش خودسرانه قیمت نان یا پخت نامنظم کرده اند.

با وجود تاکیدات مسوولان استانی مبنی بر برخورد با متخلفان در این بخش اما بسیاری از نانوایی ها خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان کرده و پرس و جوهای میدانی خبرنگار ایرنا از نانوایی های مختلف به خوبی گواه این واقعیت است که قیمت نان در این استان  یکسان نبوده و بصورت ناموزون افزایش یافته است.

این در حالی است که در برخی از نانوایی ها شاهد افزایش حدود یک هزار تومانی قیمت و در برخی دیگر نیز کمی کمتر هستیم، موضوعی که علاوه بر سردرگمی مردم سبب شده تا یک نابسامانی در این بخش در شهرستان کرج و دیگر نقاط استان البرز ایجاد شود، لجام گسیختگی که دغدغه ای به دغدغه ها افزوده و نارضایتی مردم این استان را به همراه داشته است.

ورود جدی امام جمعه کرج برای ساماندهی قیمت نان

وقتی امام جمعه کرج برای ساماندهی نان مردم آستین بالا می زند

به دنبال نارضایتی مردم به دلیل افزایش قیمت نان که البته به گفته مسوولان استانی که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت، غیر قانونی است، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج در خطبه های روز گذشته اعتراض خود را نسبت به افزایش و نابسامانی در عرضه آن نشان داد.

وی در این خطبه های روز گذشته  با بیان اینکه مساله نان هنوز در استان حل نشده تاکید کرد: دستگاه ها در استان مساله نان را به یکدیگر حواله می دهند، مردم را اذیت نکنید.

آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی افزود: هفته گذشته زمانی که در خصوص وضعیت سوال پرسیدم، عده ای به دفتر (دفتر ولی فقیه ) مراجعه و هر یک عنوان می کردند که ما کار خود را انجام  داده ایم و دیگری بایستی انجام بدهد، بعد نیز که ما بررسی می کنیم می بینیم که شیطنتی در آن است که در اینجا این شیطنت را عنوان نمی کنم.

وی خطاب به متولیان مربوطه با بیان اینکه کار درستی نیست و مردم را اذیت نکنید، اظهار داشت: دستورالعملی که داده‌شده را با قاطعیت اجرا و با متخلف نیز  برخورد قانونی کنید.

حسینی همدانی با اشاره به اینکه زمان باز و بسته بودن نانوایی ها نیز با هرج‌ و مرج(نامنظم )  است،  متذکر شد:  هر کس هر زمان که دلش می‌خواهد نانوایی را باز  و هر زمان دلش می‌خواهد می‌بندد.

وی ادامه داد: بنده بالباس و ظاهر دیگری (غیر روحانی) به نانوایی رفته و در زمانی که (نانوایی)بایستی باز  باشد ، بسته بود، یک بار دیگر هم مراجعه و باز نیز بسته بود، این در حالی است که نانوای دیگری  باز  اما پخت نان اش  تمام کرده بود؛  این مساله به هیچ وجه خوب نیست.

افزایش قیمت نان تخلف است

اعتراض نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج نسبت به افزایش قیمت نان در حالی روز گذشته مطرح شد که رامین ربیعی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز در مصاحبه ای که پیش از این با خبرگزاری ایرنا داشت عنوان کرده بود که تاکنون هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت نان در این استان اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: در واقع باید قیمت نان کارشناسی فنی شود و کارشناسی فنی مستلزم اطلاعاتی است که اتحادیه ها و برخی دستگاهها ارائه می دهند.

ربیعی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز  نظرات کارشناسی برخی دستگاه ها را اخذ کرده  و منتظر ارائه اطلاعات از سوی اتحادیه نانوایان استان هستیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: اتحادیه نانوایی ها باید در خصوص حقوق و دستمزد نانوایان اطلاعات موثق به سازمان صنعت ، معدن و تجارت ارائه کند.

ربیعی افزود: افزایش قیمت نرخ نان توسط برخی نانوایان غیر قانونی و تخلف است و مدیران شهرستانی و استان البرز با افزایش قیمت نان برخورد می کنند.

وی  گفت: قرار شد در کارگروه آرد و نان استان البرز هر کدام از نانوایان که تعداد تخلفات آنها بیش از سه بار باشد در این کارگروه سهیمه  آرد آن کاهش یابد.

ربیعی بیان داشت:  از مردم انتظار می رود  در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تلفن ۱۲۴ تماس گرفته و مسوولان ذیربط را در جریان امور قرار دهند.

وی ادامه داد: در این بین نانوایان متخلف در این استان ضمن معرفی به تعزیرات حکومتی ، سهمیه آرد آنها کاهش می یابد.

با دست های پشت پرده نابسامانی عرضه نان برخورد می شود

وقتی امام جمعه کرج برای ساماندهی نان مردم آستین بالا می زند

از سوی دیگر پس از اعتراض آیت الله حسینی همدانی به دلیل افزایش قیمت نان، فرماندار کرج امروز شنبه در نشستی با مدیران از اجرای طرح ویژه نظارت بر نانوایی های این شهرستان خبر داد.

غفور قاسم پور افزود: به رغم گشت ها و بازرسی های مستمر در سطح شهر، هنوز موانعی در گلوگاه های عرضه نان  وجود دارد که باید ضربتی آنها را از میان برداشت. 

وی با بیان اینکه تامین اصلی ترین مایحتاج مردم مماشات بردار نیست گفت: چه نانوایی هایی که بصورت خصوصی فعالیت دارند و چه نانوایی های دولتی که سهیمه آرد دریافت می کنند باید تابع چارچوب های ابلاغی باشند. 

فرماندار کرج افزود: معنی ندارد نانوایی بخواهد دل بخواه کرکره خود را بالا ببرد و با کم فروشی و افزایش قیمت ها هنجار شکنی کند؛ بازرسان نیز این روند را ندیده بگیرند. 

وی معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان کرج را مامور کرد تا موضوع را به قید فوریت در کارگروه آرد و نان شهرستان مطرح کند و دلایل کم کاری را نیز گزارش دهد. 

قاسمپور افزود: اجازه نمی دهیم احدی بخواهد با شیطنت خللی در چرخه عرضه نان به مردم ایجاد کند و با عوامل و دست های پشت پرده نابسامانی عرضه نان برخورد خواهیم کرد. 

فرماندار کرج  دستور داد تا بازرسان ویژه ای اختصاصا برای نظارت از نانوایی ها در سطح شهر حضور پیدا کنند تا این بازرسان بر اساس منطقه بندی شهرها ‌و طبق بانک اطلاعاتی نانوایان در مرکز استان وضعیت عرضه، طبخ نان، قیمت ها ومیزان رضایت شهروندان را مورد پایش و ارزیابی میدانی قرار دهند.

همچنین ورود روز گذشته نماینده ولی فقیه در البرز به موضوع نان موجب شد تا امروز علاوه بر فرمانداری کرج، جلسه شورای آرد و نان نیز برگزار که تا لحظه ارسال گزارش این نشست همچنان ادامه دارد.

سخن پایانی

نان به عنوان اصلی ترین  ماده غذایی و پای ثابت  سفره های مردم است، معیشتی که امروز دچار دغدغه اصلی شده و نابسامانی در این بازار سبب شد تا افرادی چون نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج به شخصه ورود کرده و اعتراض خود را نسبت به این قضیه نشان بدهد.

اعتراضی که موجب شده تا امروز جلسات متعدد با هدف ساماندهی قیمت نان در کلانشهر کرج و استان تشکیل شود، جلساتی که توقع می رود برآیند و ماحصل آن این امیدواری را ایجاد کرده تا معیشت اصلی مردم بیش از این نیز دچار لجام گسیختگی نشود و آرامش به این بخش برگردد.

حدود یک هزار و ۷۵۳ واحد نانوایی یارانه ای و ۶۴۱ واحد نانوایی نیمه یارانه ای در استان البرز وجود دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …