جمعه , 31 فروردین 1403

وضعیت تبدیل علم به محصول در ایران خوب نیست

وضعیت تبدیل علم به محصول در ایران خوب نیستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ مجید ولدان در گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور که روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در محل معاونت آب و خاک در البرز برگزار شد، گفت: کشور ما در تولید علم در ۱۰ سال گذشته از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ رتبه‌های خوبی داشته که نشان از فعالیت خوب دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی دارد؛ اما بر مبنای شاخص نوآوری که تبدیل علم به محصول یا خدمت است در سال ۲۰۱۳ رتبه ۱۱۳ و سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۲۰ را داشته ایم. این رتبه در سال‌های اخیر ارتقاء یافته و در سال گذشته به رتبه ۶۰ رسیده‌ایم.
او با بیان اینکه باید قبول کنیم که رتبه ما در نوآوری با رتبه در تولید علم اختلاف بسیاری دارد، تصریح کرد: کشور‌های توسعه یافته یا در حال توسعه معمولا تفاوت زیادی در این مورد ندارند، اما اتکای بیش از حد کشور ما به منابعی، چون نفت باعث پایین بودن رتبه نوآوری در کشور شده است. حتی گاهی در دانشگاه‌ها مسیر حرکت اشتباه بوده است. نبود نظام نوآوری در کشور نیز مشهود است که سعی شده این خلاء در وزارت جهاد کشاورزی بر طرف شود.
او با اشاره به آشنا نبودن با فرآیند تجاری سازی تحقیقات و کمبود زیرساخت‌های توسعه فناوری گفت: بسیاری معتقدند کشاورزی ما دانش بنیان و بسیاری معتقدند سنتی است.
ولدان ادامه داد: ایران یکی از پنج کشور رتبه دار در تولید ۲۰ محصول است. همچنین عهده دار ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی بدون درنظرگرفتن میعانات گازی هستیم.
به گفته این مسئول بخش کشاورزی تامین کننده ۹۵ درصد مواد غذایی و ۹۰ درصد منابع اولیه صنایع تبدیلی، کشور است. همچنین این بخش علاوه بر تولید ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و عهده دار ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال کشور است.
به گفته این مسئول حدود ۴.۲ میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور داریم که ۳۶ درصد آنان بی سواد هستند.
او افزود: در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها از فارغ التحصیلان کمتر استفاده کرده‌ایم بنابراین با ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان باید از ظرفیت فارغ التحصیلان استفاده کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری بخش کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: در کشور ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد فناوری، ۶۶۵۲ شرکت دانش بنیان و ۱۰ هزار و ۷۰۰ هسته و واحد فناور داریم، ولی سهم بخش کشاورزی از مجموع این ۴۹ پارک فقط یک پارک است. همچنین فقط ۲۸۱ شرکت دانش بنیان معادل ۴ درصد شرکت‌ها در بخش کشاورزی فعال هستند.
او افزود: البته تعداد ۸۰۱ هسته و واحد فناور در بخش کشاورزی کار می‌کنند که ۶۷ شرکت در بخش آب و خاک فعالیت می‌کنند. لازم است تا از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در بخش کشاورزی حمایت شود. همچنین موضوع آینده پژوهی، نیاز سنجی و فراخوان اولویت‌ها باید مد نظر باشد تا اولویت‌ها منطبق بر نیاز‌های واقعی کشور باشند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …