پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

به گزارش ایرنا، بحران کرونا همچون بحران‌های پیشین و شاید بتوان گفت موثرتر از همه آنها، تنش‌های اساسی برای مبانی و ابعاد مختلف نهاد آموزش عالی از جمله مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، فرایندها و موقعیت‌های یاددهی یادگیری، مدیریت منابع انسانی، مالی آموزش عالی، اشتغال و هویت حرفه ای دانشجویان، ماموریت و مسوولیت اجتماعی دانشگاه ها، همکارهای علمی ملی و بین المللی ایجاد کرد.

 این تنش‌ها در آموزش عالی ایران نیز تاثیر داشت و منجر شد تا دانشجویان دچار وقفه در تحصیل شوند و از سویی شاید موجب تنبلی و دوری آنها از درس و تحصیل شد.

تحمیل هزینه، ایجاد بدبینی اساتید به دانشجویان، انزوا و دوری از محیط آموزشی و خستگی روحی و جسمی به دلیل استفاده مداوم از ابزارهای الکترونیکی از جمله مشکلاتی است که دانشجویان و اساتید با آن دست و پنجه نرم می کنند و از سویی قرار است که امتحانات پایان ترم امسال نیز حضوری شود که این مساله در بین دانشجویان مخالفانی دارد ولی دید اساتید به آن مثبت است چون آنها به دنبال تربیت نیروی دانش آموخته ای هستند که درس را کامل فرابگیرد و برای گذر از پل امتحان از کسی کمک نگرفته و تنها اتکای او به آموخته های خودش باشد.

به مناسبت روز دانشجو (۱۶ آذر) ایرنای مرکز کردستان برای بررسی بیشتر سایه کرونا بر آموزش عالی و آسیب‌ها و نقاط قوت آموزش مجازی دانشگاه در این ایام میزگردی خبری را با حضور یکی از اساتید و چند نفر از دانشجویان کردستانی برگزار کرد.

در این میزگرد که به بهانه روز دانشجو بود، پای صبحت استاد دانشگاه کردستان و چند دانشجو از مراکز آموزش عالی استان و خارج از استان نشستم و از آنها درباره تجربه متفاوتشان از آموزش در دوران کرونا پرسیدم.

در این میزگرد مباحث مختلفی در زمینه آموزش در دانشگاه قبل و بعد از کرونا مطرح شد که یکی از نگرانی های اساتید در آزمون مجازی امنیت امتحان بود و دانشجویان نیز اعلام کردند برای حال و هوای دانشگاه و بویزه خوابگاه احساس لتنگی می کنند. 

مهمانان این میزگرد شامل “فرزاد باباخانی” استاد حقوق دانشگاه کردستان، “چنور صادقی” دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور سنندج، “زهرا حیدری” دانشجوی رشته حقوق دانشگاه کردستان، “لیلا امینی” دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه شهید بهشتی تهران، “سیده مائده حسینی” دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و “ویدا باغبانی” دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه ارومیه بودند. 

البته به این میزگرد چند دانشجویان پسر هم دعوت شده بودند، اما به دلایل نامشخص همگی بدقولی کردند.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

نداشتن تجربه آموزش مجازی و پایین آمدن کیفیت

استاد حقوق دانشگاه کردستان عقیده دارد اپیدمی کرونا بر تمام سیستم‌های اداری و آموزشی تاثیر بسزایی داشت اما این تاثیر بر عرصه آموزش بسیار چشمگیرتر بوده است.

فرزاد باباخانی ادامه داد: با شیوع کرونا و به دلیل عدم اطلاع رسانی و آمادگی، کادر آموزش و اساتید در دانشگاه‌ها دچار شوک ناگهانی عجیبی شدند، چراکه استاد، دانشجو و سیستم اداری دانشگاه، چنین اپیدمی و آموزش در فضای مجازی را تجربه نکرده بودند، هرچند آموزش به شکل مجازی و به صورت مکاتبه ای در برخی دانشگاه های جهان دارای سابقه زیادی است.

وی با اشاره به اینکه شیوه آموزش مجازی تجربه ای برای اساتید و دانشجویان شد، اضافه کرد: اولین ترمی که آموزش مجازی در دانشگاه ایجاد شد سیستم‌های اختصاصی به این کار، آزمایشی بود و از کارایی چندان خوبی برخوردار نبود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاه‌ها از لحاط سخت افزاری و نرم افزاری برای پشتیبانی از آموزش مجازی با مشکلات عدیده ای مواجه بودند و دانشجویان هم روحیه ادامه تحصیل به این شیوه را نداشتند، چونکه مشخص نبود کرونا چه زمانی به پایان می رسد، لذا همین بلاتکلیفی باعث شد برخی از دانشجویان در مقطع کارشناسی به صورت اختیاری اقدام به حذف ترم کنند به این امید که کرونا تمام شود.

باباخانی به این هم اشاره کرد که با ادامه یافتن ویروس کرونا، تکلیف دانشجویان و اساتید در ترم اول سال تحصیلی ۱۳۹۹ مشخص‌تر شد و متوجه شدند که باید به آموزش مجازی عادت کنند.

مشکلات دانشجویان در ابتدای شیوع کرونا

این استاد دانشگاه به مشکلات برگزاری کلاس های مجازی به ویژه در ترم اول همزمان با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی برخی دانشجویان به اینترنت( به ویژه در نقاط دوردست) اصلی ترین مشکل بود که البته تعدادی از دانشجویان هم به این بهانه سواستفاده کرده و در کلاس ها حضور پیدا نمی کردند و استاد هم نمی دانست که آیا واقعا دانشجو دسترسی به اینترنت دارد یا نه.

باباخانی اضافه کرد: کیفیت آموزش از ترم اول سال تحصیلی ۱۳۹۹ به شکل چشمگیری ارتقا یافت و دانشگاه ها به تقویت سخت افزاری ونرم افزاری سیستم های خود برای پشتیبانی از آموزش مجازی اقدام کردند، به طوریکه وزارت ارتباطات اینترنت رایگان ۶۰ گیگابایت در اختیار اساتید قرار داد و ۳۰ گیگابایت برای دانشجویان فعال کرد.

نبود تجربه برای استفاده از سیستم مجازی در امر آموزش، پایین آمدن کیفیت آموزش به ویژه در رشته های عملی، عدم پشتیبانی اغلب دانشگاه ها از ارتباط تصویری در آموزش، اکتفا به آموزش صوتی و تداعی نشدن فضای کلاس برای دانشجو و عدم امکان کنترل کلاس توسط استاد در فضای مجازی، از مهمترین مشکلاتی بود که باباخوانی به آن اشاره کرد.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

سختی تطبیق دانشجو با روش اساتید مختلف

باباخانی در ادامه صحبت‌هایش به سخت بودن کار دانشجو برای تطبیق خود با روش های تدریس استاد در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: کار برای دانشجویان در ترم اول سخت بود و دانشگاه هم به اساتید اختیار کامل داده بود و روش یکدست و مشخصی برای تدریس در فضای مجازی وجود نداشت و ندارد.

وی به ضعف آموزش مجازی برای یادگیری کارهای عملی اشاره کرد و ادامه داد: در رشته‌هایی مثل حقوق که دانشجویان برای دفاع از موکل خود، باید توانایی سخنوری هم پیدا کنند، امکان انتقال مفاهیم و توانمند کردن آنان به صورت مطلوب میسر نیست.

به روز نبودن اپلیکیشن دانشگاه پیام نور

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور سنندج گفت: قبول شدنم در دانشگاه، همزمان با مجازی برگزار شدن آموزش بود و در حال حاضر در ترم سوم مشغول تحصیل هستم.

چنور صادقی که همزمان با میزگرد، کلاس هم داشت اشاره ای به گوشی خود کرد و گفت همین حالا هم مرتب همه دانشجویان به قطع صدای استاد اعتراض دارند.

او  به مشکلات تحصیل در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: در این سه ترم تحصیلم در دانشگاه، اپلیکیشنی که پیام نور استفاده کرد هیچگاه به روز نشد، در حالیکه برعکس آن، دانشگاه کردستان نرم افزاری که استفاده می‌کند برای دانشجویان این امکان را دارد که در صورت غیبت و عدم شرکت در کلاس، به صورت آفلاین می‌توانند از کلاس و مطالب بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه پیام نور در صورت غیبت در کلاس مجازی، ناچار هستند خود دنبال مطالب از منابع دیگر باشند، اضافه کرد: مشکل دیگر دانشجویان در فضای مجازی این است که محتوای آموزشی متناسب با شرایط تحصیل در این فضا نیست و خیلی از اساتید اوایل کار در فضای مجازی، مطالب قابل فهم برای دانشجویان را در اختیار نداشتند که به راحتی با آنان ارتباط بگیرند.

دانشجوی دانشگاه پیام نور سنندج به این هم اشاره کرد که در برخی رشته‌های تحصیلی که مباحث علمی داشت، مشکل ایجاد شد، همچنانکه بعضی رشته‌های علوم انسانی که استاد توضیح می داد، تصویری از استاد دیده نمی‌شد و صفحه‌ای سیاه بود و فقط صدا داشت و احتمال اینکه حواس دانشجو در زمان تدریس پرت شود، زیاد بود، مگر اینکه استاد کارش را درست و ماهرانه انجام می‌داد.

صادقی اظهار داشت: یادگیری به وسیله رایانه در جهان دهه ۱۹۵۰ – ۱۹۶۰ شروع شده و به مرور رشد پیدا کرد اما این موضوع در کشورهای در حال توسعه به خوبی اتفاق نیفتاد و همین باعث شد کشورهای پیشرفته در ایام کرونا در زمینه تحصیل در فضای مجازی خیلی جلوتر باشند.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

وی با بیان اینکه دولت در حال حاضر در تامین هزینه برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها مشکل دارد، ادامه داد: در برخی دانشگاه‌ها، کلاس‌ها مجازی و آزمون به صورت حضوری است که به نظرم این دو مقوله متناسب هم نیست.

این دانشجوی دانشگاه پیام نور سنندج، کیفیت آموزش و یادگیری در فضای مجازی را در مدارس و دانشگاه‌ها پایین ارزیابی کرد و افزود: در دانشگاه برای یک سری واحدها فکر نکنم پیشرفتی حاصل شده باشد، مگر اینکه دانشجو خودش با علاقه پیگیر باشد.

صادقی با اشاره به برگزاری آزمون پایان ترم دانشگاه پیام نور به صورت تستی پیش از شیوع کرونا، اضافه کرد: این آزمون ۲ ترم در دوران کرونا به صورت تحقیقی برگزار شد و باز هم به حالت سابق برگشت و معتقدم این آزمون و خطاها به نفع دانشجو نیست.

او اشاره ای به تحصیل تعداد قابل توجهی از کارمندان در دانشگاه پیام نور برای ارتقای شغلی داشت و اظهار داشت: این شیوه تحصیل که فقط براساس منافع و برای ارتقای شغلی و افزایش حقوق انجام می‌شود، کیفیت آموزش را پایین آورده و آن را کم ارزش می‌کند.

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور سنندج تاکید کرد: وزارت آموزش عالی برنامه مشخصی برای آموزش ندارد و نوعی سردرگرمی برای حضوری یا غیرحضوری برگزار کردن کلاس‌های دانشگاه‌ها به وجود آمده است.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

سوءاستفاده برخی دانشجویان از آموزش غیرحضوری

استاد حقوق بین الملل دانشگاه کردستان نیز فراهم بودن شرایط برای غیبت دانشجو و عدم حضور در کلاس را از بزرگترین ضعف‌های سیستم آموزش مجازی نام برد و گفت: بعضی از اساتید هم هنوز به فضای مجازی و نحوه استفاده از نرم افزارها آشنایی کامل ندارند، بنابراین دانشجویان می توانند بدون اینکه استاد متوجه شود در کلاس شرکت نکنند.

باباخانی با بیان اینکه سوءاستفاده برخی دانشجویان از فضای سیستم مجازی زیاد است، یادآور شد: این موضوع باعث بدبینی بین اساتید شد که بنده سعی کردم این بدبینی را تسری ندهم.

وی تاکید کرد: اگر کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شد، روال کار اساتید مشخص بود اما با شیوع کرونا عملا هر استادی شیوه‌های خاص خودش را پیش برد و همین موضوع، کار را برای دانشجویان سخت کرده است.

استاد دانشگاه کردستان یکی دیگر از معایت آموزش در فضای مجازی را زمان کم برای پاسخ دادن به سوالات دانست و ادامه داد: الزام تطبیق دانشجو با شیوه های تدریس استاد، واقعا مشکل ساز است، همچنانکه برخی از دانشجویان به حذف ترم روی آوردند.

موافق غیرحضوری برگزار شدن کلاس‌های دانشگاه نیستم

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه کردستان هم چندان موافق حضوری برگزار شدن کلاس‌ درس دانشگاه به صورت مجازی نیست و در همین رابطه گفت: من تمایل به برگزاری حضوری کلاس‌ها دارم، چون اینگونه تحصیل، ارزش بیشتری در میان مردم دارد.

زهرا حیدری با بیان اینکه زمانیکه کلاس درس دانشگاه‌ها حضوری بود، دانشجو احترام ببشتری داشت، ادامه داد: اعتقاد دارم الان شان دانشجویی نزول پیدا کرده که برای دانشجو آزاردهنده است و همه تصور می‌کنند تمام علم ما داخل گوشی تلفن همراه است.

او از کم بودن زمان برای پاسخ دادن به سوالات آزمون ترم در فضای مجازی گلایه داشت و به خنده گفت: حالا اساتید دست به دست هم‌ داده‌اند که زمان امتحان کم باشد و حسابی به دانشجویان سخت بگیرند که فرصت تقلب نداشته باشد؛ درحالیکه امتحان حضوری حداقل یک ساعت و نیم، زمان برای پاسخ دادن داشتیم.

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه کردستان تاکید کرد: مطالبی که در کلاس غیرحضوری ارائه می‌شود، کیفیت بسیار کمتری نسبت به کلاس‌های حضوری دارد.

حیدری با اشاره به اینکه چهار ترم حضوری در دانشگاه بوده و اکنون سه ترم است مجازی تحصیل می‌کنم، اضافه کرد: اساتید اگر در کلاس فضای مجازی جدی باشند، دانشجو هم ناچار به اررش قائل شدن برای آموزش خواهد شد.

پایین بودن سرعت اینترنت، عدم توجه بعضی اساتید به حضور یا عدم حضور دانشجویان در کلاس درس، قطع شدن صدای استاد حین تدریس، سر و صدای خانواده‌ و وارد شدن بی اجازه بچه‌ها به اتاق دانشجو در منزل، از چالش‌هایی بود که وی به آن اشاره کرد.

حیدری از کم کاری برخی اساتید هم برای تفهمیم خوب مطالب به دانشجویان انتقاد داشت و اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای است که اکنون فقط به فکر سپری کردن واحدهای درسی هستم و نمره‌های امتحانی هم خیلی پایین آمده است‌.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

امنیت امتحان و دغدغه اساتید

استاد حقوق بین الملل دانشگاه کردستان یکی دیگر از مشکلات مهم آموزش مجازی را بحث امنیت امتحان از دانشجویان اعلام کرد و اظهار داشت: از آنجا که امکان نظارت فیزیکی بر دانشجویان در زمان امتحان پایان ترم وجود ندارد، این موضوع به معضلی برای اساتید تبدیل شد اما هر کدام از آنان شیوه های مختلفی را در پیش گرفتند و برای این مهم از نرم افزارهای غیرمصوب وزارت علوم استفاده کردند و تعدادی هم زمان امتحان را کاهش دادند تا بتوانند مانع از تقلب دانشجویان شوند.

باباخانی  با اشاره به اینکه پایین بودن مشارکت دانشجویان(کمتر از ۵۰ درصد) در کلاس ها از جمله نقاط ضعف آموزش به شیوه مجازی است، افزود: برخی اساتید به طور کامل متوجه حضور یا غیبت دانشجویان در کلاس نمی‌شوند، البته بنده بنا به تجربه شخصی تا حدودی این موضوع را کنترل کرده ام، هرچند باز هم دانشجویان راه فرار برای حضور در کلاس دارند که به ضررشان است.

باباخانی این هم را گفت که در برخی ساعات آموزش(به ویژه ۱۰ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶) ترافیک خیلی بالا است و اینترنت دچار قطعی و وصلی می شود و این مشکل هنوز وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تدریس مجازی در منزل برای شما و خانواده مشکلی ایجاد کرد یا نه، اظهار داشت: مشکل آنچنانی ایجاد نشده است اما برخی مواقع از روز، شلوغی محیط اطراف خانه بر تمرکز بنده برای تدریس تاثیر منفی می گذارد.

بالا بودن هزینه‌های تحصیل و آموزش در فضای مجازی

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در میزگرد هم، بالا رفتن هزینه‌های تحصیل را از جمله معایب آموزش غیرحضوری دانست و گفت: ترم‌های اول دانشگاه، بخاطر اینکه سامانه‌ای وجود نداشت و از طریق تلگرام، جزوه درسی را از اساتید دریافت می‌کردیم، برای چاپ جزوه هزینه‌های بالایی را پرداخت می‌کردیم.

لیلا امینی که دانشجوی ترم اول رشته حسابداری دانشگاه شهید بهشتی تهران است، کارشناسی خود را در دانشکده فنی و حرفه ای سنندج به پایان رسانده و سابقه تدریس به عنوان استادیار را هم دارد.

او با اشاره به اینکه اگر خودمان در کلاس حضوری جزوه‌ها را می‌نوشتیم، هم هزینه چاپ را نمی‌دادیم هم مطالب را بهتر متوجه می‌شدیم، افزود: مصرف و هزینه اینترنت هم بالا رفته و جدا از آن، بعضی از اساتید بخاطر مشغله کاری، برخی کلاس‌ها را شبها برگزار می‌کنند که برای کسانی مانند من که متاهل هستم و کارهای خانه را باید انجام دهم، حضور در کلاس درس در ساعات شب، مشکل است.

او ادامه داد: گاهی وقت ها در زمان امتحان اینترنت قطع می‌شود که استاد تصور می‌کند آفلاین هستیم و بار دیگر اجازه حضور در آزمون را به ما نمی‌دهد.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

پایین بودن سرعت اینترنت چالشی برای دانشجویان در فضای مجازی

چنور صادقی سرعت و کیفیت اینترنت را در کردستان برخلاف ادعای مسوولان مخابرات، پایین دانست و گفت: در برخی روزها و در زمان برگزاری آزمون، سرعت اینترنت پایین بود و ارسال پاسخ سوالات با تاخیر زیاد انجام می‌شد.

او یکی از مشکلات موجود را عدم آگاهی استفاده از اپلیکیشن در کلاس‌ها عنوان کرد و ادامه داد: اوایل شروع تحصیل در دانشگاه، نیمی از وقت کلاس به چگونگی استفاده از اپلیکیشن می‌گذشت و برای آپلود مطالب هم گاهی وقت زیادی تلف می‌شود.

این دانشجوی سنندجی نبود تعامل در کلاس مجازی و عدم شناخت و آشنایی کافی بین دانشجو و استاد را از دیگر معایب آموزش در فضای مجازی دانست.

صادقی یکی از مزایای برگزاری کلاس به صورت مجازی را نبود استرس بین دانشجویان در زمان ارائه مطلب در کلاس عنوان کرد و افزود: زمانیکه کلاس ها به صورت حضوری برگزار می‌شد، برخی دانشجویان استرس زیادی برای صحبت کردن و ارائه مطلب در کلاس داشتند.

بدبینی اساتید به دانشجویان

زهرا حیدری یکی از مشکلات آموزش در فضای مجازی را بدبینی استاد به دانشجو به ویژه در زمان امتحانات عنوان کرد و گفت: اغلب دانشجویان زمانی که کلاس ها حضوری بود، موقع امتحانات تقلب می‌کردند چه برسد به مجازی.

این دانشجو ادامه داد: در آموزش مجازی این امکان راحت تر است و روش های زیادی برای آن وجود دارد که همین موضوع باعث شد بدبینی استادان نسبت به همه دانشجویان در آموزش مجازی بیشتر شود.

تاثیر روانی کرونا

سیده مائده حسینی دانشجوی ترم هفت روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هم در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا تاثیر روانی بر دانشجویان و ارتباط آنان با همکلاسی‌هایشان داشته‌ است اظهار داشت: تا حدوی بله ولی بنده در کل با آموزش مجازی به شدت مخالفم و علاقه ای به آن ندارم، چون سر کلاس موقع تدریس، ممکن است دانشجو اصلا توجهی به کلاس نداشته باشد و حواسش پرت باشد و استاد هم متوجه نشود، در حالیکه در کلاس حضوری در صورت حواس پرتی دانشجو، استاد تذکر می‌داد.

وی تاکید کرد: به نظرم تا ارتباط تصویری و چهره به چهره بین استاد و دانشجو اتفاق نیفتد، یادگیری به خوبی صورت نخواهد گرفت.

این دانشجو به این هم اشاره کرد که زمانی که کلاس حضوری بود حتی طرز برخورد و پوشش اساتید برایم مهم بود و حالا در کلاس مجازی غیر از صدا، ارتباط دیگری بین استاد و دانشجو وجود ندارد که همین موضوع روی یادگیری من تاثیر بدی گذاشته است.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

پایین آمدن هزینه خوابگاه، بالا رفتن هزینه آموزش

دانشجوی ارشد مدیریت دانشگاه ارومیه هم از تجربیات خود در آموزش مجازی صحبت کرد و اظهار داشت: بنده فقط ترم اول دانشگاه را به صورت حضوری تجربه کردم و از ترم دوم با شیوع کرونا، دیگر کلاس‌ها مجازی شد.

ویدا باغبانی ادامه داد: دانشگاه سامانه‌ای برای آموزش مجازی در نظر گرفت که البته دیر راه اتدازی شد و دانشجویان تا ۲ ماه طرز استفاده از سامانه را یاد می‌گرفتند و اساتید هم آشنایی چندانی با آن نداشتند که همین موضوع کار آموزش در فضای مجازی را سخت کرد.

او هم که برگزاری کلاس به صورت حضوری را می‌پسندد، افزود: ارتباط چهره به چهره بین استاد و دانشجو خیلی در یادگیری تاثیرگذار است، چراکه در فضای مجازی ممکن است دانشجو اصلا به مطالب توجه نکند و چه بسا خوابش ببرد.

باغباتی البته این را هم گفت که آموزش مجازی تنها مزایایی که برایش داشته است، این بوده که هزینه‌های خوابگاه و تردد را برایش کم کرده است.

او راجع به این سوال که آیا دانشجویان امکان انجام تقلب را سر امتحان داشتند گفت که اساتید سخت گیری می کردند و روش هایی داشتند که دانشجو فرصت تقلب نداشت، ضمن اینکه خود دانشجویان هم علاقه‌ای به این کار نداشتند.

تجربه تدریس و تحصیل

لیلا امینی که هم دانشجو است و هم خودش بنابه خواسته یکی از اساتید در فضای مجازی برای همکلاسی هایش تدریس کرده است، اظهار داشت: بنده از همان دوره کاردانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اجازه تدریس پیدا کردم و ارتباط خوبی با هم کلاسی ها و دانشجویان برقرار کردم.

وی ارتباط دوستانه با دانشجو را عامل جذب آنات و تفهمیم مطالب دانست و اضافه کرد: از ترم دوم سال ۱۳۹۹ که کلاس ها مجازی شد، بنده هم به خواسته استاد برای هم کلاسی هایم تدریس کردم که بسیار هم مورد قبول دانشجویان قرار گرفت.

امینی با بیان اینکه دانشجویان سر ساعت و زمان مشخص در کلاس مجازی حضور داشتند، افزود: به نظرم پرسش و پاسخ و به چالش کشیدن دانشجوها باعث موفقیت بنده در تدریس و جذب هم کلاسی ها بود که اساتید هم در صورت توجه به آن موفق خواهند شد، البته شاید تجربه دانشجویی که داشتم در جذب دانشجویان و علاقمند کردن آنان به مطالب درسی تاثیرگذار بوده است.

او با این وجود کلاس حضوری را ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از کلاس مجازی ارزیابی کرد و ادامه داد: بهرحال در صورت ادامه پاندمی کرونا و ضرورت برگزاری کلاس ها به صورت مجازی و فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنت، امکان آموزش قابل قبول در این فضا وجود دارد.

نگرانی‌ها از امنیت آزمون تا دلتنگی دانشجویان برای حال و هوای دانشگاه

تناقض دوگانه نقد آموزش مجازی و امتحان حضوری

باباخانی از تصمیم دانشگاه برای برگزاری امتحانات این ترم به صورت حضوری خبر داد و ادامه داد: با وجود اینکه دانشجویان همیشه از امتحان مجازی انتقاد می‌کنند اکنون با برگزاری امتحانات به صورت حضوری مخالفت می‌کنم و این جای تعجب دارد. 
او اضافه کرد: در امتحانات حضوری زمان زیادی برای پاسخ دادن وجود دارد و دانشجویان با آرامش بیشتری به سوالات جواب می‌دهند، در حالیکه سطح سوالات امتحان مجازی بالا است و دانشجوها زمان کمی هم برای پاسخ دادن دارند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد آموزش مجازی بخشی از نظام آموزشی کشور شود، شما با آن موافق هستید یا خیر، اظهار داشت: کیفیت آموزش حضوری خیلی بهتر است اما اگر آموزش مجازی جزوی از نطام آموزشی شود، تمام ایرادهای مطرح شده به ویژه ضعف بستر اینترنت باید رفع شود، ضمن اینکه برخی اصل بر برگزاری کلاس به صورت حضوری باشد و برخی کلاس‌ها مثلا کلاس جبرانی مجازی برگزار شود.

دلتنگی برای روزهای خوابگاه
ویدا باغبانی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه ارومیه در پایان صحبت‌هایش گفت که با حضوری برگزار شدن کلاس ها موافقت است اما برخی درس‌ها لازم نیست حتما حضوری باشد. 
او به این هم اشاره کرد که اگر چه توانست با کاهش هزینه تردد و رفت و آمد در کنار خانواده اش باشد اما دلش برای محیط دانشگاه، اساتید، خوابگاه و هم‌کلاسی‌هایش تنگ شده است.

فرصتی برای تمرین سریع تر بودن

شاید کرونا فرصت مناسبی را ایجاد کرد تا دانشگاه‌ها به خوبی یاد بگیرند که چگونه یادگیری از راه دور را نهادینه کنند و دانشجویان خود را با سرعت بیشتری وارد فعالیت‌های حضوری کنند و این گونه بتوانند دانش آموخته های خود را به شغل آینده و جامعه اتصال دهند.

یادگیری آنلاین برای به اشتراک گذاری دانش مفید است اما نمی‌تواند جای تعامل انسانی، همدلی، تفکر انتقادی، کار گروهی و طراحی مشارکتی را بگیرد و نباید فراموش کنیم که تدریس آنلاین مناسبترین روش تدریس به ویژه در دوره های سطوح بالا نیست و تنها در شرایط اضطراری می‌شود از آن استفاده کرد؛ این چیزی بود که دانشجویان و استاد شرکت کننده در میزگرد ایرنا بر آن تاکید داشتند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …