دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

موضع گیری مداخله جویانه عربستان و کویت در قبال لبنان

خبرگزاری آناتولی جمعه شب افزود: این موضوع در بیانیه مشترکی که در پایان دیدار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت منتشر شد، عنوان گردید.

این در حالی است که فیصل بن  فرحان وزیر خارجه عربستان روز پنجشنبه در یک کنفراس مطبوعاتی با عبداللطیف الزیانی همتای بحرینی خود در منامه پایتخت بحرین  ادعا کرد که هیچ بحرانی میان کشورش و لبنان وجود ندارد، بلکه بحران میان حزب الله و ملت لبنان است.

بیانیه مشترک عربستان و کویت همچنین خواستار ادامه تلاش ها به منظور یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای بحران یمن شد و حمله انصارالله به فرودگاه ها و تاسیسات عربستان را محکوم کرد.

آناتولی افزود: این بیانیه همچنین بر اهمیت تعامل جدی با پرونده هسته ای ایران تاکید کرد و خواستار رعایت امنیت و ثبات منطقه توسط طرف های ذیربط و نیز مشارکت دادن کشورهای منطقه در هرگونه توافقنامه و ترتیبات پیش رو با هدف تضمین احترام به حاکمیت این کشورها و اصل حسن همجواری شد.

بیانیه همچنین حمایت خود را از حقوق ملت فلسطین و در صدر آن ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ اعلام کرده است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پیشتر از کشورهای عمان، امارات، قطر و بحرین دیدن و با سران این کشورها درباره، روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.

سفر بن سلمان به این کشورها در حالی انجام می شود که قرار است چهل و دومین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس اواخر دسامبر جاری در عربستان سعودی برگزار شود.

ناظران سیاسی معتقدند که بی نتیجه ماندن جنگ یمن برای ریاض و سنگینی هزینه های گزاف آن بر دوش رهبران سعودی باعث شده تا ولیعهد سعودی دست به دامن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود و به نظر می رسد ادامه یافتن بحران یمن انگیزه اصلی و یا دستکم به عنوان یکی از انگیزه های اصلی سفر ولیعهد سعودی به کشورهای یاد شده به شمار می رود.

شورای همکاری خلیج فارس شامل ۶ کشور عربستان سعودی، قطر، امارات، بحرین، کویت و سلطان نشین عمان در سال ۱۹۸۱ میلادی تشکیل شده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …