سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403

مهارت دغدغه مشترک دانشگاهیان و کارفرمایان هرمزگان

به گزارش ایرنا، مرور روزنامه‌ها و خواندن مطالب خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری این حقیقت را آشکار می‌کند که هرمزگان با وجود داشتن صنایع بزرگ، قطب‌های کشاورزی و همچنین بنادر تجاری و صیادی و معادن نتوانسته از این ظرفیت‌ها برای کاهش مشکل‌ بیکاری و فقر استفاده کند و نه شاخص‌های آن در این بخش‌ها کمتر نشده بلکه به صدر هم رسیده است.

این سال‌ها تعداد بالای بیکاران در هرمزگان به دغدغه اصلی مسوولان این استان تبدیل شده است و همه از نگرانی در این خصوص می‌گویند از آنان که باید فریاد بزنند تا آنان که باید در صحنه اجرایی سیاستگذاری و مدیریت و اجرا بکنند داد بیکاری را بر زبان دارند و بیکاری بی اعتنا به همه این فریادها سال‌هاست که مسیر خود را می‌رود.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ هرمزگان در آن سال ۵۳ هزار و ۷۰ نفر بیکار بوده است و بر اساس طرح آمار گیری نیروی کار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری این استان در آن سال ۱۰ و سه دهم درصد بود.

مرکز آمار ایران دی ماه ۹۸ اعلام کرد: براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری هرمزگان در فصل پاییز ان سال به ۱۳ و نیم درصد رسید به عبارتی نرخ بیکاری در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در این استان با افزایش سه و سه دهم درصدی از ۱۰و ۲ دهم درصد در پایین پارسال به ۱۳ و نیم درصد در پاییز امسال رسیده بود.

هرمزگان امسال در حالی با ۱۸.۲ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور ثبت کرد که نسبت به تابستان سال گذشته، نرخ بیکاری در این استان ۴.۹ درصد افزایش یافته‌است، همچنین این استان در شاخص تورم استانی در آذر ماه سال جاری ۴۳ درصد بوده که نسبت به سال گذشته با تورم ۳۵ درصدی، هشت درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه قبل یک درصد کاهش داشته است.

تعداد از دانشگاه‌هیان و فعالان اشتغال هرمزگان در خصوص بیکاری در این استان گفتند: این بخش ۲ چالش عمده همچون فرآیند پیچیده اداری، نبود ارتباط مناسب بین دانشگاه و بازار و کار و همچنین ماهر نبودن دانش آموختگان دانشگاهی روبه‌روست.

آنان معتقدند بایستی ارتباط مناسبی بین دانشگاه و بازار کار فراهم شود و این ارتباط برای هر ۲ دارای منافعی است اما برقراری آن نیاز به عزم جدی دارد.

دانشجویان نیازمند آزمایشگاه، کارگاه حضور در محیط واقعی کار هستند

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان هم به خبرنگار ایرنا گفت: دانشجویان نیازمند آزمایشگاه، کارگاه حضور در محیط واقعی کار مانند صنایع، مزارع کشاورزی و کسب و کارها هستند که بدون آن‌ها شاید دانشجو تربیت شود اما کیفیت و مهارت لازم برای ورود به بازار کار ندارد.

مهدی میرزاده کوهشاهی افزود: آموزش عالی هرمزگان در زیرساخت‌های آموزشی از قبیل کلاس درس، محیط ورزشی، کتابخانه و آزمایشگاه در مقایسه با میانگین کشوری بسیار پایین است و آیا با این شرایط می‌توان توقع تربیت انسان دانش آموخته با کیفیت داشت، مشخص و طبیعی است این دانشجو کیفیت ندارد و این بر آینده و سرنوشت جامعه، استان و کشور اثر منفی دارد.

وی بیان کرد: امروزه درحالی که دانشگاه‌های کشور توانسته اند در استان‌های خود جایگاه‌شان در جامعه را بدست بیاورند اما در هرمزگان بین این مراکز آموزش عالی و جامعه و محیط واقعی کسب و کار شکاف بزرگی وجود دارد که نشانه‌های آن در آمارهای متعددی که توسط مراجع آماری از وضعیت هرمزگان داده می‌شود آشکار است.

وی ادامه داد: شاخص بالای بیکاری، تورم و شاخص فلاکت که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد به آشکارا می‌توان محرومیت را دید و درک کرد، این شاخص‌ها گاهی وضعیت بهتری می‌یابند که مقطعی است و مجدد به جای خود باز می‌گردد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان اضافه کرد: دانشگاه‌های هرمزگان هم به تبع جامعه دچار محرومیت هستند و آن اتفاقی که باید در این حوزه رخ می‌داد رخ نداده است که این دلایل مختلفی دارد.

بنا به اظهار میرزاده کوهشاهی، اکنون جامعه و صنعت که بیشتر شبه دولتی‌ها و خصولتی‌ها را شامل می‌شود تمایلی برای بهره گیری از دانشگاه‌های هرمزگان ندارند و اگر تمایلی هم است برای بهره گیری از دانشگاه‌های سایر استان‌ها مانند اصفهان و تهران است.

وی گفت: متأسفانه حتی در حوزه فرهنگی هم از دانشگاه‌ها استفاده نمی‌شود و چنانچه سند فرهنگی تهیه و تدوین می‌شود بدون حضور و مشارکت فعال و مؤثر آن‌هاست و آموزش عالی در تحول‌های اجتماعی هم منزوی بوده و بازی داده نمی‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان یادآور شد: چنانچه آن‌ها را با مراکز آموزش عالی سایر استان‌ها حتی سیستان و بلوچستان مقایسه کنیم بهتر از محرومیت‌هایی که هرمزگان در زمینه آموزش عالی روبه‌روست پی می‌بریم، استان مذکور در حوزه زیرساخت بسیار جلوتر است و دارای پارک علم و فناوری،‌ دانشگاه و مراکز آموزش عالی مجهیز است، حتی دانشگاه علوم و فنون دریایی در چابهار دارد درحالی که تنها تعدادی کارگاه در زمینه علوم فنون دریایی متعلق به دانشگاه‌های تهران در این استان وجود دارد.

میرزاده کوهشاهی گفت: حتی دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه جامع را نمی‌توان با دانشگاه شهید باهنر کرمان مقایسه کرد بلکه آن را در رده دانشگاه یک شهرستان قرار می‌دهند، مجتمع آموزش عالی بم تا سطح دکترا دانشجو پذیرش می‌کند، حتی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان را هم با دانشگاه جیرفت مقایسه می‌کنند و دانشگاه‌های هرمزگان متناسب با ماموریتی که در سطح ملی به آن‌ها محول شده زیرساخت ندارند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها از طرفی در بدترین نقاط و خارج شهر جایگذاری شده‌اند و چون به لحاظ مکانی منزوی هستند امکان تأثیر گذاری بر شهر را ندارند، دانشگاه هرمزگان در ۱۰ کیلومتری خارج بندرعباس و دانشگاه علوم پزشکی در ابتدای ورودی شهر و شمال بلوار امام حسین (ع) قرار دارد که این‌ها با این جایگذاری نامناسب نمی‌توانند اثری بر شهر داشته باشند.

دانشجویان نیازمند کار بینی ، کار ورزی و کارآموزی هستند

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم به خبرنگار ایرنا گفت: نظام آموزش عالی اینگونه‌ای طراحی شده که دانشجو دوره‌های عملی مانند کاربینی، کارورزی، کارآموزی، فعالیت‌های آزمایشگاهی، پروژه، طرح، پایان نامه و رساله بگذارنند و فلسفه آن‌ها هم آماده ساختن دانشجویان برای عرصه‌های بعدی کار و زندگی است؛ چراکه دانشگاه به مثابه آزمایشگاه زندگی است.

موسی جاودان یادآور شد:‌ دانشجویان در برخی از مؤسسات و مراکز اموزش عالی دوره‌های کاربینی، کارورزی و پایان‌نامه اش را به دیگران سفارش می‌دهد و مبلغی می‌پردازند تا کار را آماده کنند و اسفناک‌تر آنکه نمره عالی هم می‌گیرند.

مدیر سابق دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه هرمزگان تأکید کرد: وقتی از این دانشجو سوال شود دوره کار بینی یا کار ورزی را کجا گذارنده یا از وی بخواهند انشائی راجع به آن بنویسند ناتوان است، لذا، خود دانشجو در این آسیب نقش و سهم بالایی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان بیان کرد: این دانشجو پس از اتمام تحصیلات خود باید بتواند یک مسأله را از جامعه حل کند، اما فرد تحصیل کرده بیکار جویای کاری است که مهارت بلد نیست! این یعنی؛ یک آسیب اجتماعی که خود در این مسأله نقش بسزایی دارد که به نظر من این دانشجو باید از مؤسسه محل تحصیل مطالبه کند و بپرسد با توجه به هزینه بالایی که برای دوره کار ورزی پرداخت کرده‌ام کجا باید آن را بگذرانم؟

جاودان افزود: دانشجو برای درس عملی شهریه بالایی پرداخت کرده است و نمره‌اش هم بدون اینکه چیزی بلد و دوره‌ای گذارنده باشد و کیفیت لازم را داشته باشد ثبت می‌شود، در برخی موارد دانشجوی ادبیات فارسی قادر به نوشتن درست یک نامه اداری نیست.

این پژوهشگر عرصه تصریح کرد: این را با نگاهی به سطح شهر بندرعباس می‌توان به صورت ملموس مشاهده کرد، به عنوان مثال شرکت گاز خیابان‌ها، کوچه‌ها و جلوی منازل مردم را تخریب و رها کرده است و این وضعیت خودروهای مردم را متحمل خرابی و خسارت می‌کند و هزینه بالایی بر آنها تحمیل می‌شود ، کسی هم پاسخگو نیست.

وی یادآور شد:‌ برخی رشته‌ها ۲۰۰ ساعت کار روزی و کار بینی دارند تا دانشجو در میدان قرار گیرد و جالب است که این‌ها برای نیمسال اول ورود به دانشگاه است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان خاطر نشان کرد:‌ ممکن است یک نفر در رشته‌ای مانند کشاورزی که با سم، کود، حیوانات و حشرات سر و کار باشد و این فرد به حشره حساسیت دارد و با دیدن این دوره‌ها در نیمسال اول تصمیم خود را گرفته و به دنبال کار و زندگی خودش می‌رود.

جاودان گفت: اما این‌ها فراهم نمی‌شود، دانشجو هم مطالبه و انتقادی نسبت به فراهم شدن میدان برای حضور، آموزش و یادگیری نمی‌کند و همه چیز آرام به همین گونه پیش می‌رود تا در نهایت فرد تبدیل به آسیب می‌شود.

وی بیان کرد:‌ وقتی آموزش عالی وارد استانی مانند هرمزگان می‌شود و مجوز تاسیس ۵۰ مؤسسه و مرکز آموزش عالی صادر و به هر کدام مجوز هر رشته‌ای که تقاضا کردند داده می شود آیا به این فکر نمی‌کنند که دانشجویان و دانش آموختگان این مراکز باید جایگاهی برای اشتغال داشته باشند.

جاودان اشاره کرد: اگر دانشجو و دانش آموخته رشته صنعت، کشاورزی، علوم تربیتی و رواشناسی یا حقوق هستند باید صنعت و جایگاه شغلی مورد نیاز هم فراهم شود.

وی اضافه کرد: برای مثال دانش آموختگان رشته حقوق باید بتوانند به حل شدن آسیب‌های اجتماعی استان حل کمک کنند، واقعاً خنده‌دار است که این همه رشته‌ها تا سطح دکترا داشته باشیم اما آسیب‌های اجتماعی هم بالا باشد.

رییس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: اگر یک مؤسسه آموزش عالی بخواهد رشته دکترا داشته باشد به سادگی مجوز آن را دریافت می‌کند همین مجوز را به دانشگاه دولتی نمی‌دهند و اعلام می‌کنند براساس ضوابط باید فلان تعداد عضو هیات علمی داشته باشد و چون استاد تمام ندارید مجوز نمی‌دهیم.

رشد رشته‌های دانشگاهی نامتوازن است

وی افزود: اینجا امور را متوازن و پابه‌پای هم جلو نمی‌بریم، مانند همان خانواده‌ای که بیش از توان خود فرزند بدنیا می‌آورد و فرزندان آن از بین می‌روند یا دچار انواع آسیب‌ها می‌شوند.

جاودان یادآور شد: رشد رشته‌های دانشگاهی در ایران و از جمله در هرمزگان که دارای شرایط دریایی است نامتوازن بوده و این رشته‌های نسبت به سایر رشته‌ها گسترش نیافته‌اند.

رییس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان ابراز کرد: بیش از حد رشته‌های علوم انسانی دایر شده چرا که کار ساده‌ای است و کلاس برای آن برگزار می‌کنند و حتی در برخی از موسسه‌ها دو تا سه هفته یکبار برای دانشجویان کلاس درس برگزار می‌شود.

دانشجویان در عرصه‌های اجتماعی بکار گرفته شوند

این مدرس دانشگاه اشاره کرد:‌ هرمزگان نزدیک به ۴۰ هزار دانشجو دارد که هر کدام از آنان در جای خود می‌توانند برای مشاوره در روستا، کمک به اجرای طرح‌ها و مردم و همچنین فراگیری خودشان مورد استفاده قرار گیرند.

جاودان بیان کرد: این ۴۰ هزار نفر در چهار سال آینده دانش آموخته می‌شوند و رقمی نزدیک به ۴۰ هزار دانش آموخته خواهیم داشت، آیا هرمزگان آمادگی پذیرش این افراد را در حوزه‌های مختلف شغلی دارد،‌ بدون شک ندارد.

وی برای رفع مشکل پیشنهاد داد: یکی از بندهایی که مسوولان در زمان اعطای تسهیلات یا عقد قرارداد می‌توانند بگنجانند این است که دریافت کنندگان تسهیلات با مؤسسات و مراکز آموزش عالی همکاری داشته و دانشجویان را برای کار بینی، کار ورزی و دوره‌های علمی بپذیرند.

دولت شرایط ورود دانشجویان به عرصه‌های مختلف را فراهم کند

وی گفت:  زمانی که رییس دانشگاه بودم به عنوان رییس دانشگاه علمی کاربردی به دفتر ثبت اسناد می‌رفتم تا اجازه دهند دانشجو آنجا بنشیند اما نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این مسوولیت دارد یا اینکه بیمه نیست و بیمه ایراد می‌گیرد و بهانه‌ها و حرف‌های دیگری می‌آوردند.

جاودان افزود: قانونگذار و دولت باید تسهیلی برای حضور دانشجویان در محیط کار قرار دهد و به مؤسسه و شرکت و بنگاه خصوصی که نگاه مثبتی به پذیرش دانشجو دارند نسبت به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که دانشجو را ترد می‌کنند امتیازی بدهد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان بیان کرد: قانونگذار هم اصلاً به این موضوع توجه نکرده است، برای همین کسی که پروانه کسب می‌گیرد و کسی که پروانه موافقت اصولی می‌گیرد یا سایر مؤسسات، چون قانون‌گذار هیچ تخفیف و تسهیلی برای این منظور در نظر نگرفته لزومی به اینکار نمی‌بینند.

پژوهش های متخصصان در دانشگاه خاک می‌خورند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افزون بر ۲۰۰ رشته دانشگاهی در هرمزگان تدریس می‌شود و هیات علمی آن‌ها هم هستند که اگر مسوولان از جمله از استاندار محترم هماهنگی برای حضور یک روز یا حداقل ۲ ساعت این مدرسان دانشگاه‌ها در سازمان‌های دولتی مانند جهادکشاورزی را انجام دهند تا با کارمندان، کارشناسان، مدیران و مراجعه کنندگان صحبت کند یا آن‌ها به دانشگاه‌ها بیایند اتفاق‌های خوبی برای این استان رخ خواهد داد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: این یکی از ضعف‌های موجود است که به همین دلیل ارتباط استاد دانشگاه به عنوان روانشناس، حقوقدادن، جامعه شناس و متخصص کشاورزی با عرصه کار واقعی در جامعه قطع است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون و در همین لحظه متخصص خرما و پاپایا در دانشگاه‌ها وجود دارند که از آن‌ها در عرصه‌های مورد نیاز جامعه استفاده نمی‌شود و به اصطلاح متخصصان در دانشگاه خاک می‌خورند و کاری انجام نمی‌دهد.

رشته‌های دانشگاهی در هرمزگان نیازمند ساماندهی هستند

‏دبیر اسبق شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد:‌ لزومی ندارد یک رشته آموزشی در ۲۰ مؤسسه و مرکز آموزش عالی تدریس شود اما اکنون تدریس می‌شود و نتیجه آن این شده که یک مرکز آموزش عالی در همان رشته یک دانشجو، مرکز دیگر پنج دانشجو، مرکز دیگر ۱۰ و دیگری ۲۰ دانشجو دارد.

رئیس سابق دانشگاه جامع آموزش عالی افزود: چه اشکالی دارد این رشته را در یک مرکز متمرکز کرد حتی اگر رشته انسانی باشد، مرکز آموزش عالی به پنج دانشجو خدمات نمی‌دهد و استادی دعوت نمی‌کند و کلاس هم به گونه‌ای که باید تشکیل نمی‌دهد.

جاودان یادآور شد: اگر کاری در آن برای این پنج نفر انجام می‌شود به شکل ظاهرسازی است و اعلام می‌کند کلاس برگزار کرده‌ام، دانشجو کار ورزی، کارآموزی و کاربینی را از مؤسسه‌ای که در درون همان مرکز قرار دارد خریداری می‌کند و تحویل می‌دهد.

وی بیان کرد:‌این را باید محدود کرد که برای این منظور شورای مدیریت آموزش عالی هرمزگان بایستی قدرت و اختیار لازم را داشته باشد، همچنین این شورا با دفتر گسترش آموزش عالی هماهنگ باشد.

تناسب بین نیروی انسانی مورد نیاز و خروجی دانشگاه‌های هرمزگان ایجاد شود

عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی کارفرمایان هرمزگان هم گفت: برای رفع معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی باید بین نیروی مورد نیاز بازارکار و دانش آموختگان دانشگاهی تناسب برقرار شود.

مژگان درستکار روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا افزود:‌ عمده دلایلی که مانع از برقراری این تناسب می‌شود را می‌توان نبود ارتباط مستقیم بین دانشگاه و بازار کار در برنامه ریزی آموزشی، کمبود امکانات و اعتبار برای افزایش کیفیت آموزش به خصوص برای رشته‌های فنی و آموزش محور بودن دانشگاه‌ها در برابر دانشگاه‌های کارآفرین در کشورهای توسعه یافته دانست البته می‌توان پایین بودن سطح دانش در بنگاه‌ها اقتصادی هرمزگان را هم در اینجا ذکر کرد.

وی ادامه داد: افزایش بی رویه دانشگاه‌ها و خروج  دانش آموختگان در رشته هایی که عمدتا بازار کار ندارند و پائین بودن کیفیت آموزش‌ها در رشته‌های فنی هم که باعث کاهش تمایل کارفرمایان برای جذب این نیروها می‌شود از آسیب‌های اصلی بازار کار در این استان است.

 عضو هیات مدیره کانون انجمن صنفی کارفرمایان هرمزگان ابراز کرد:‌ بهبود فضای کسب و کار و حذف بوروکراسی زائد در اخذ مجوزها، تزریق منابع مالی به بنگاه‌های کوچک اقتصادی در رسته‌های پر اشتغال، توجه به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، توسعه واحدهای تولیدی به خدمات بازاریابی، برند سازی، بسته بندی و خدمات پس از فروش، جلوگیری از قاچاق کالا و واردات کالاهای تولیدی داخلی، بهبود اوضاع اقتصادی و تقویت ارزش پول ملی، رونق بخش مسکن بعنوان یک رسته  پیشران اقتصادی پر اشتغال، توجه به مشاغل خرد و خانگی و افزایش کیفیت مهارت نیروی انسانی متقاضی کار در هرمزگان باید مورد توجه مسوولان باشد.

دانش آموختگان دانشگاهی هرمزگان بدون مهارت اشتغال هستند

رییس انجمن صنفی کاریابی‌های هرمزگان هم به خبرنگار گفت: هیچکدام از دانش آموخته‌های دانشگاهی در این استان توان عملی نداشته و حتی هیچ چیز در خصوص رشته خود نمی‌دانند چونکه در طول تحصیل تنها کلاس درس و جزوه و کتاب را دیده‌اند.

امیر حسین محمدی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزون بر ۲۲ عنوان شغلی در هرمزگان به نیروی کار نیاز دارند که به آن‌ها معرفی می‌کنیم اما معرفی نامه را باز می‌گردانند، کارمند امور دفتری باید مهارت کار word , exel و مجموعه نرم افزارهای اداری را داشته باشد دانش آموخته مقطع کارشناسی رایانه و نرم‌افزار این مهارت‌ها را ندارد.

وی اضافه کرد: زمانی که از کارفرما علت را جویا می‌شویم پاسخ می‌دهد این فرد چیزی بلد نیست، بنابراین به کار نمی‌آید، کارفرما پس از چند روز صبر و نیافتن نیروی دارای مهارت؛ نیروی مورد نیاز خود را از سیرجان، بوشهر، کرمان و زاهدان تأمین می‌کند.

محمدی پور اشاره کرد: بندرعباس شهری خدماتی است که افزون بر ۸۵ درصد فعالیت‌ها در آن بر محور خدمات قرار دارد، بنابراین دانش آموختگان صنعتی در این شهر کارایی چندانی ندارند و در آن به دانش آموختگان دانشگاهی رشته‌های خدماتی نیاز است.

وی افزود: تابلوهای انواع مغازه‌ها و اصناف خدماتی از میدان ۱۷ شهریور تا فرودگاه شهر بندرعباس مشاهده می‌شود که یا مواد غذایی، پارچه فروشی، سوپر مارکت، لوله فروشی و یا مبل فروشی است، این‌ها به نیروی دانشگاهی نیاز ندارد و شاید نیروی فنی دانشگاهی بخواهند اما نیروی با مهارت می‌خواهند.

محمدی پور اشاره کرد:‌ دانش آموخته دانشگاه‌های هرمزگان در رشته‌هایی مانند متالوژی مواد برای کار در اداره استاندارد معرفی می‌کنیم، اداره کل استاندارد می‌گوید این فرد چیزی بلد نیست و نمی‌داند مواد یعنی چه.

شاخص‌ها و افق‌های بازار کار آشکار استان مشخص شود

وی گفت: دانشجویان باید پایان نامه و مقاله‌ای بنویسند، استادان راهنمای آن‌ها می‌توانند از دانشجو بخواهند در خصوص در خصوص شاخص‌ها و افق‌های بازار کار آشکار استان پایان نامه بنویسد.

رییس انجمن صنفی کاریابی‌های هرمزگان بیان کرد:‌ این کار تحقیقاتی در آینده به مدیران اجرایی برای تصمیم گیری کمک می‌کند اما کسی آنرا انجام نداده است.

تربیت نیروی انسانی بر اساس نیازها و شاخص‌های آینده نگرانه باشد

وی اشاره کرد: برنامه‌هایی چند دولت گذشته با محوریت اشتغال بوده است چرا موفق نبوده‌اند، برای موفقیت باید با توجه به ظرفیت بازار کار هر استان دانش آموخته دانشگاهی تربیت شود.

رییس انجمن صنفی کاریابی‌های هرمزگان گفت: هیچ‌کس نمی‌داند هرمزگان و شهر بندرعباس به چند دانش آموخته شیلات، حقوق،‌ محیط زیست، مهندس عمران و شیمی نیاز دارد چراکه کسی نیازهای بازار کار آشکار این استان در پنج سال آینده را مشخص نکرده است.

دغدغه نیروهای بیکار هرمزگان اشتغال در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است

رییس انجمن صنفی کاریابی های هرمزگان عنوان کرد: اینجا به یکباره شرکت نفت ستاره خلیج فارس به یک هزار نیرو اعلام نیاز می‌کند و همه گله‌مندند چرا ستاره نفت خلیج فارس از نیروهای بومی استفاده نمی‌کند، دغدغه همه نیروهای بیکار در هرمزگان این است که چرا پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از آنها استفاده نمی‌کند و اغلب آن‌ها دوست دارند در این پالایشگاه، آلومینیوم المهدی و یا پالایشگاه‌های دیگر مشغول به کار شوند.

وی افزود: آنان در غیر این صورت تصور می‌کنند حقی از آن‌ها ضایع شده است،‌ آیا همین پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که مکان فیزیکی آن در غرب بندرعباس است نمی‌توانست ۲ سال قبل به استان اعلام کند در آینده نیازمند نیروهایی در این رشته‌هاست تا نسبت به آموزش آن‌ها اقدام شود.

محمدی پور بیان کرد: حتی استانداری هرمزگان هم اطلاع ندارد شغل‌های مورد نیاز در یک تا سال آینده چیست تا دانشگاه‌ها بتوانند نیروی مورد نیاز آن‌ها را تربیت کنند، ابتدا بایستی شاخص سنجی شود و برای این منظور باید بپذیریم کشور پیشرو هستیم یا خیر، اگر کشور پیشرو نیستیم بایستی از کشورهای پیشرو شاخص سنجی را بیاموزیم.

این مدیر کاریابی ابراز کرد:‌ برای این منظور می‌توانیم کشورهای مسلمان مانند مالزی، سنگاپور و اندونزی را بررسی کرد، این کشورها ابتدا شاخص سنجی می‌کنند و با توجه به افق‌هایی که برای آینده توسعه کشور و شهرهای خود دارند اقدام به نیرو تربیت می‌کنند.

فرآیند راه اندازی کسب و کار بسیار پیچیده است

رییس انجمن کار آفرینان هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در نظر می‌گیریم فردی دارای مهات بوده و درپی راه اندازی کسب و کار خود است، گفت: فرآیندهای طولانی و پیچیده اداری و سامانه‌های متعددی برای راه اندازی یک کسب و کار وجود دارد که به همدیگر متصل نیستند و تبادل اطلاعات بین آنها انجام نمی‌شود که برای سهل کردن ایجاد کسب و کار بایستی این مساله برطرف شود.

قنبر قاسمی ادامه داد: افراد برای راه اندازی کسب و کار ابتدا باید در چندین سامانه مشخصات تکمیل و مدارک خود را بارگذاری کنند که در این فرآیندها با چالش‌های هزینه و اتلاف وقت بسیاری روبه‌رو می‌شود، سامانه بهین‌یاب سازمان صنعت، معدن و تجارت، سامانه خدمات سرمایه‌گذاری زیر نظر امور دارایی و سامانه‌های دیگری وجود دارد که باید در همه آنها اطلاعات بارگذاری و فرم‌های متعدد تکمیل شود، اما در این بین برخی سازمان‌ها و اداره‌های دولتی فرآیندها را دستی انجام می‌دهد.

وی افزود: متقاضی برای پرداخت ۱۰ هزار تومان به امور مالیاتی فرستاده می‌شود تا حق تمبر را بپردازد، قانون می‌گوید اداره‌های دولتی از متقاضی مدارک شناسایی مانند کپی شناسنامه، کارت ملی نگیرند که امور مالیاتی یا اداره‌های دیگری می‌گوید سامانه به روز نیست و باید مدارک را به صورت کاغذی تحویل بدهید.

رییس انجمن کارآفرینان هرمزگان یادآور شد: اکثر متقاضیان سرمایه‌گذاری به دلیل هزینه و زمانی که از آن‌ها گرفته می‌شود از دریافت مجوز و فعالیت منصرف می‌شوند و از سوی دیگر در زمینه دریافت تسهیلات بانکی هم مشکل‌های متعددی وجود دارد، یک روز می‌گویند هنوز اعتبارها ابلاغ نشده، روز دیگر می‌گویند اعتبارها ابلاغ شده بانک‌ها مشخص نیست، بانک‌ها هم که مشخص شود وام را با نرخ سود بالا می‌دهند.

وی اشاره کرد: بانک‌ها از منابع داخلی خود تسهیلات نمی‌دهند و می‌گویند منابع نداریم و اگر داریم به مشتریان خود می‌دهیم و باید از اعتبارهای تبصره‌ای استفاده کرد که در این صورت بانک در زمینه این اعتبارهای نمی‌تواند بگوید مشتری من نیستید و به شما وام نمی‌دهم اما سختگیری هایی انجام می‌دهد که در بسیاری اوقات متقاضی از دریافت آن‌ها پشیمان می‌شود.

قاسمی افزود: تغییر این شرایط خارج از اختیارها و اراده بانک‌ها در درون استان است و بایستی از مرکز اصلاح شود و چنانچه بانک‌ها آن شرایط را رعایت نکنند با برخورد دستگاه‌های نظارتی روبه‌رو می‌شوند.

مهارت همان مساله‌ای است که می‌توان با پیوند میان دانشگاه و بازارکار آن را حل و به کاهش میزان بیکاری در هرمزگان کمک کرد که برای این منظور دولت می‌تواند شرایط حضور دانشجویان را در طرح‌های مختلف عمرانی و صنعتی در طول تحصیل فراهم آورد و صنایع بزرگ دولتی و خصوصی را وادار به پذیرش دانشجویان کند.

همچنین با برقراری ارتباط بین دانشگاه و محیط جامعه امکان استفاده از استادان دانشگاه در بخش‌های مختلف وجود دارد که این می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت آموزش بر بهره‌وری نیز اثر مثبت داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …