جمعه , 7 اردیبهشت 1403

معدوم سازی یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در ساوجبلاغ

وحید ارزانی معاون فنی اداره دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری مشمشه از بیماریهای عفونی واگیر دار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است.

وی افزود: بیشتــر تک سمیان (اسب ، الاغ و قاطر) به این بیماری حساس بوده و ابتلاء به مشمشه می تواند منجر به مرگ آنها و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب شود.

ارزانی گفت: با توجه به قابل انتقال بودن بیماری به انسان، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع در انسان نیز میتواند خطر احتمال مرگ در بیمار را فراهم سازد لذا مهمترین راههای کنترل و ریشه کنی آن شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک سمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی (از قبیل ضدعفونی کردن محیط، جایگاه و لوازم) و قرنطینه ای می باشد.د

رییس اداره دامپزشکی ساوجبلاغ نیز در همین رابطه گفت: شهرستان ساوجبلاغ به عنوان یکی از مهمترین مراکز عمده نگهداری و پرورش اسب استان البرز و کشور با جمعیتی بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ راس می باشد.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از  یک هزار نوبت آزمایشات تشخیصی بیماری مشمشه در این منطقه صورت گرفته است که طی این مراقبتها متاسفانه یک راس اسب به لحاظ بیماری مشمشه مثبت تشخیص داده شد و  مطابق با دستورالعمل های بهداشتی قرنطینه ای حذف و معدوم سازی گردید.

فردین حسین زاده افزود: بررسیها و اقدامات نظارتی تکمیلی تا حصول اطمینان از سلامت تمامی مراکز مربوطه ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: براساس آسیب شناسی های بعمل آمده علل عمده رخداد این بیماری جابجایی اسبها به منظور شرکت در مسابقات و یا انجام امورات مربوط به تولید مثل و اصلاح نژادی بوده و دامپزشکی همواره بر لزوم اخذ مجوزهای بهداشتی در زمان نقل و انتقال اسبها و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای تاکید دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …