یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

مدیریت کم‌آبی نیازمند آگاه‌سازی و مشارکت مردم است

به گزارش ایرنا، کیومرث کرمی شامگاه پنجشنبه در دهمین کنفرانس بین المللی سامانه های سطوح آبگیر ایران با بیان اینکه امانتدار خوبی در بحث استفاده درست از آب نبوده‌ایم، اظهار داشت: اگر مردم را درگیر مسئله آب نکنیم، برنامه‌های ما برای مدیریت آب هیج فایده ای نخواهد داشت، بنابراین مردم باید سهم خود از مصرف این مایع حیاتی و حفاظت از آن را بدانند.

وی بر لزوم آگاه‌سازی مردم برای پیشبرد برنامه‌های مدیریت آب تاکید و اضافه کرد: اگر مردم در زمینه استفاده از آب و مشکلات موجود، آگاه باشند، کار مدیریت آن برای مدیران نیز آسان خواهد شد و اگر خطایی هم صورت بگیرد، خود مردم مانع می‌شوند، همچنانکه در کشورهای پیشرفته توجه ویژه‌ای به مردم برای مدیریت آب شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان با بیان اینکه همه دستگاه‌ها به نحوی گام هایی برای کمک به مدیریت آب انجام داده‌اند اما مشکل برطرف نشده است، افزود: دستگاه‌های اجرایی از پژوهش دانشگاه‌ها در این زمینه استفاده نمی‌کنند، درحالیکه اگر زیرساخت و طرح های ارگان‌های مختلف بر مبنای دانشگاه باشد، توسعه و مدیریت در هر بخش به ویژه بحث آب، با موفقیت پیش خواهد رفت.

کرمی از عدم اعتماد به دانشگاه و واگذار نکردن پروژه‌های مربوط به آب به مراکز علمی انتقاد کرد و گفت: اگر از ظرفیت پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی برای مدیریت آب و خشکسالی استفاده می‌شد، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدیم.
وی به فعالیت گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان و بر ضرورت استفاده از این ظرفیت برای آگاهی مردم در بحث آب تاکید کرد و ادامه داد: هرچه بیشتر ارتباط دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه ببشتر باشد، می‌توان تصمیمات بهتری برای مدیریت خشکسالی و بحران کم آبی گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان به شیرین بودن سه درصد آب موجود در کره زمین و در دسترس بودن تنها یک درصد آن اشاره و اضافه کرد: در صورتیکه از آب در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی درست استفاده نکنیم، با مشکل جدی مواجه می‌شویم که قابل جبران نخواهد بود.
کرمی اشاره‌ای به استفاده ۷۴ میلیارد مترمکعبی آب از سفره‌های زیرزمینی طی سال‌های گذشته در کشور داشت و افزود: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی، شوری و نشست زمین را به دنبال دارد، بنابراین باید برای مدیریت مصرف ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی چاره‌ای اندیشید.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف آب هر ایرانی ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است، اظهار داشت: این رقم در سطح جهانی هم بالا است و به طور قطع اغلب کشورهای جهان با مشکل کم آبی مواجه می‌شوند.
معاون پژوهشی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه این دانشگاه دفتر ارتباط با صنعت و جامعه ایجاد کرده که نتایج خوبی هم داشته است، یادآور شد: مرکز پژوهشی علوم و مهندسی آب را در دانشگاه راه اندازی کردیم که اتاق فکری برای دستگاه های اجرایی استان است.

لزوم استفاده از پایان نامه دانشجویان برای برنامه ریزی در بحث مدیریت آب توسط دستگاه های مسوول، وجود آزمایشگاه مرکزی دانشگاه برای تحقیقات کیفیت آب شرب و آمادگی این دانشگاه برای همکاری با بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی برای رفع مشکل آب، از دیگر مواردی بود که کرمی به آن اشاره کرد. 

مدیریت کم‌آبی نیازمند آگاه‌سازی و مشارکت مردم است

افت غیرقابل جبران منابع آب

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کردستان هم با بیان اینکه پدیده خشکسالی واقعیتی عینی است که ایران و منطقه خاورمیانه با آن درگیر هستند، افزود: این معضل نشان از آن دارد که در زمان مناسب تصمیمات درست گرفته نشده و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه های متولی وجود نداشته است.

محمدحسین سدری به خطر کاهش شدید آب های زیرزمینی به ویژه در دشت های شرقی استان اشاره کرد و گفت: سالیانه در کشور و از جمله کردستان، آب زیرزمینی یک تا ۲ متر افت پیدا می‌کند که قابل جبران نخواهد بود.

وی برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی و فرسایش ۱۶ تُنی سالانه خاک در واحد هکتار را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و ادامه داد: اگر چه طرح‌های توسعه‌ای ارگان‌ها در نگاه اول دلسوزانه است اما در عملکرد اینگونه نیست و باید بازنگری صورت گیرد.

سدری گازهای گلخانه‌ای، روند توسعه صنعتی و کاهش پوشش گیاهی را موجب بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی دانست و اضافه کرد: سیاست‌ سدسازی کشورهایی مانند ترکیه و بارورسازی ابرها در چین، وضعیت تغییر اقلیم را تشدید کرده است.

ارایه مطالب مطرح شده در این کنفرانس به دولت و مجلس برای مدیریت منابع آب، حرکت به سمت کشت‌های دیم به جای آبی، توسعه کشت نشایی، استفاده از آبیاری‌های نوین و بهره‌گیری از ارقام گیاهی مقاوم به خشکی، از جمله پیشنهادهایی بود که وی بر آن تاکید کرد.

مدیریت کم‌آبی نیازمند آگاه‌سازی و مشارکت مردم است

ارائه ۱۴۷ مقاله در کنفرانس

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی سامانه های سطوح آبگیر هم با اشاره به اینکه این کنفرانس میزبان بخش خصوصی، مراکز تحقیقاتی و مردم نهاد بود، ادامه داد: با تلفیق تحقیقات دانشگاه و تجربیات گذشتگان می‌توان برای رفع مشکل کم آبی اقدام کرد و به توسعه پایدار دست یافت.

احمدی به نیمه حضوری بودن کنفرانس اشاره کرد و گفت: ۱۸۷ مقاله به دبیرخانه ارایه شد که ۱۴۷ مقاله پذیرش نهایی شد که  ۲۹ مقاله بصورت شفاهی  و ۱۲۷ مقاله به صورت پوستر ارایه شد و ۲۲ نفر از اساتید و متخصصان هم آن را داوری کردند.

در بیانیه پایانی هم بر مواردی چون، ضرورت گذر از برخورد سخت افزاری با منابع طبیعی و برخورد نرم افزازی و تصمیم سازی با مشارکت جوامع محلی به صورت یکپارچه، توجه به چرخه هیدرو اجتماعی و لحاظ کردن همبست آب، محیط زیست، غذا و انرژی در طراحی پروژه ها، لزوم بهره گیری از پتانسیل استحصال آب باران به منظور سازگاری با خشکسالی و کم آبی تاکید شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …