پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

مدیران مدارس البرز برای کاهش آسیب های اجتماعی مشارکت کنند

علی رحمانی روزیکشنبه در نشست فوریت های روانی اجتماعی آموزش و پرورش استان البرزکه با حضور کارشناسان این حوزه در کانون امام علی (ع) کرج برگزارشد،اظهارداشت: رشد آسیب‌ها و افزایش معضلات اجتماعی در جامعه تهدیدی جدی برای نسل نوجوان و جوان به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح نماد، تحقق اهداف و خدمات آن در قالب فوریت های روانی اجتماعی به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پر خطر و آسیب‌های اجتماعی نیاز به همکاری مدیران مدارس دارد.

وی با اشاره به اینکه اجرای دقیق طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان( نماد)گامی در جهت برخورد با علل و ریشه‌های بروز آسیب‌های اجتماعی است،اضافه کرد: با اجرای دقیق این طرح ضمن ایجاد بستر لازم برای پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم می‌توان با ریشه‌یابی آنها به جای برخورد با معلول‌ها با علل بروز آسیب‌های اجتماعی مقابله کرد.

رحمانی در تشریح وظایف دستگاه‌های اجرایی عضو در طرح نماد تصریح کرد: دادگستری با حمایت قضایی از دانش آموزان و خانواده‌های آنها، بهزیستی با آموزش، پیشگیری و مداخله به هنگام، علوم پزشکی با ارائه خدمات غربالگری و درمانی، نیروی انتظامی با پاکسازی حاشیه مدارس از معتادان و فروشندگان مواد و همچنین ارائه خدمات و آموزش‌های انتظامی در مدارس و سایر اعضای عضو با حمایت‌های مالی، معیشتی و مددکاری می‌توانند به طور منسجم و شبکه‌ای در اجرای مطلوب طرح مشارکت کنند.

 وی به اثرات روحی و روانی ویروس کرونا بر آموزش دانش آموزان اشاره کرد و گفت: ۲ سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و این موضوع اثرات جبران ناپذیری بر پیکره دانش آموزان به ویژه در پایه اول و دوم ابتدایی وارد کرده است، به طوریکه دانش‌آموزان این دو پایه هیچ ذهنیتی از کلاس و مدرسه ندارند و تاکنون نیز مدرسه را در قالب صفحه گوشی دیده‌اند.

وی با بیان برخی از شاخص‌های ارزیابی آموزشی،عنوان کرد: اطلاع از وضعیت افت تحصیلی دانش‌آموزان، مشکلات روحی و روانی آنها و افراد بازمانده از تحصیل و اینکه ما چقدر از شرایط عادی و مطلوب فاصله داریم سبب می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های بهتری ارائه کنیم.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرزافزود: در طرح نماد، سه نظام مراقبتی، ارتقایی و حمایتی دنبال می‌شود که در نظام مراقبتی بحث شناسایی، نقشه خطر پذیری و غربالگری در اولویت است و توانمندسازی با نظام ارتقایی به تحقق می‌پیوندد و در بحث حمایتی مسائل درمانی پیگیری می‌شود.

وی گفت: در شرایط فعلی، مداخله به هنگام در فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان که در معرض خطر موارد اورژانسی هستند،بسیار ضروری است که این مهم نیاز به همکاری همه جانبه مدیران مدارس و سایر دستگاه های عضو طرح ملی نماد در استان البرز دارد.

رحمانی ادامه داد: خط ملی نماد با شماره ۱۵۷۰ به عنوان اورژانس دانش آموزی در اختیار دانش آموزان، نوجوانان و جوانان قرار دارد و با ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی فوری در حوادث روان‌شناختی و هیجانات و بحران‌ها در کنار دانش آموزان است.

وی تاکید کرد: ‌از آنجائیکه مداخله فوری در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند پیشگیرانه و اثربخش باشد از این رو اورژانس دانش آموزی می‌تواند بستری مناسب برای حمایت از دانش آموزان و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی باشد.

استان البرز حدود ۵۱۲ هزاردانش آموز دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …