جمعه , 14 اردیبهشت 1403

لفاظی آمریکا در آستانه مذاکرات وین و اصرار بر تکرار رویکرد شکست خورده

راب (رابرت) مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در آستانه مذاکرات ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) در حالی که دنیا به شکست رویکرد اعمال فشار و تحریم علیه تهران اذعان دارد، باز هم از بکارگیری رویکرد شکست خورده اعمال فشار سخن به میان آورد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه انگلیسی بی بی سی، بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش،  ایران را به اعمال فشار بیشتر تهدید کرد و با هراس از پیشرفت های فنی هسته ای ایران مدعی شد اگر ایران مذاکراتی را که قرار است روز دوشنبه در وین از سر گرفته شود، به عنوان بهانه ای برای تسریع برنامه هسته ای خود استفاده کند، آمریکا و شرکایش  احتمالا بر ایران فشار خواهند آورد.
مالی در تداوم تکرار سیاست شکست خورده فشار حداکثری مدعی شد که اگر ایران فکر می کند می تواند از این زمان برای ایجاد اهرم های بیشتر استفاده کند و سپس خواهان یک چیز بهتر شود، این اقدام کارساز نخواهد بود. ما و شرکایمان این کار را انجام نخواهیم داد.
وی مدعی شد که اگر این رویکرد ایران است که سعی کند از مذاکرات به عنوان پوششی برای تسریع برنامه هسته ای خود استفاده کند و همانطور که می گویم، در مذاکرات تعلل کند، ما مجبور خواهیم شد به شیوه ای پاسخ دهیم که در اولویت یا ترجیح ما نیست. هیچکس نباید تعجب کند که در آن مقطع فشار بر ایران افزایش یابد.
مالی در ادامه لفاظی های واشنگتن در عین حال مدعی شد که ما امیدواریم به آنجا نرسیم، اما اگر به آن نقطه برسیم، فشار باید افزایش یابد تا به ایران این پیام منتقل شود که گزینه ای که انتخاب می کند، اشتباه است. اینکه یک مسیر متفاوت برای ایران وجود دارد اما این مسیر به صورت نامحدود باز نیست زیرا برنامه هسته ای ایران  ماهیت توافق مورد مذاکره را به خطر می اندازد.
تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده و طرف‌ها قرار است روز دوشنبه هشتم آذرماه  پس از پنج ماه وقفه در وین گردهم آیند. علی باقری کنی ریاست هیات مذاکره کننده ایران در نشست روز دوشنبه با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

مذاکره کننده ارشد ایران پیش از انجام این سفر تصریح کرد که لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.
وی در گفت‌وگویی با تاکید بر مواضع ایران برای ادامه مذاکرات وین، هشدار داد که گفت‌وگوها در صورتی که تمام تحریم‌ها لغو نشود؛ با شکست روبرو خواهد شد. به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه، هر گونه پیشرفت در مسیر مذاکرات باید با لغو همه تحریم‌های آمریکا همراه باشد و تضمینی مبنی بر اینکه دولت آینده در واشنگتن یک بار دیگر مانند دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از توافق خارج نشود، وجود ندارد.

وی با اشاره به رفتار غیر قانونی واشنگتن در خروج از توافقی که پس از سال‌ها مذاکره به دست آمد، تصریح کرد:دریافت تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال و اجرای تحریم‌های جدید و همچنین عدم بازگرداندن تحریم‌های پیشین برای جلوگیری از این احتمال است که بی نظمی سیاسی در آمریکا تاثیر بر رفتار بین المللی این کشور داشته باشد. 

باقری اظهار داشت: متاسفانه، سیاست شکست خورده تداوم فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد، در دستور کار دولت بایدن باقی مانده است و او باید تحریم‌ها را به منظور رها کردن خود از سردرگمی سیاسی و تعقیب سیاست‌های غیر انسانی و شکست خورده دولت ترامپ لغو کند.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …