یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

عزم مسوولان البرز برای تعیین تکلیف بیمارستان امام خمینی (ره)

بیمارستان امام خمینی (ره) کرج در دهه ۷۰ با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و سازمان همیاری شهرداری ها عملیات ساخت و تجهیز آن انجام شد، این بیمارستان تخصصی با ۵۰۰ تخت دارای بخش های مختلف درمانی است که در نوع خود یک مرکز مهم بهداشتی درمانی در  استان محروم البرز به شمار می رود.

بخشی از سهام این بیمارستان مربوط به شهرداری کرج بوده که البته تصمیم گیری ها برای مدیریت آن بر عهده سازمان بنیاد شهید و سازمان همیاری شهرداری های استان البرز است.

آنطور که در سابقه کاری این بیمارستان به چشم می خورد در سال های نخست فعالیت اگرچه بیمارستان به صورت خودگران بوده اما مشکلات و کاستی ها در آن زمان به شکلی نبود که بیمارستان امام خمینی (ره) نتواند از پس از هزینه ها برآید و این بیمارستان افزون بر خدمات دهی مناسب درمانی، حقوق پزشکان، پرستاران و تمام کارکنان خود را طبق مقررات موجود پرداخت می کرد.

این بیمارستان دارای حدود ۲۵ بخش تخصصی  و واحد درمانی شامل نوار قلب جنین(NST)، نفرولوژی، داخلی، آنکولوژی و خون، اطفال،  کلیه،  عفونی، عینک سازی، چشم پزشکی، ارتوپدی، ژنتیک، جراحی عمومی،  زیبایی،  گوش، حلق و بینی،  شیمی درمانی،  دندان پزشکی،  پوست و مو،  روانپزشکی داخلی اعصاب، غدد،  شنوایی سنجی،  بینایی سنجی،  قلب و عروق،  زنان و زایمان و آموزش به مادران است که البته در روزهای کرونایی به تعدادی بیماران کووید ۱۹ خدمات ارائه کرده است.

 چالش های بیمارستان امام خمینی (ره)

مشکلات و چالش های بیمارستان امام خمینی (ره) آنطور که سوابق نشان می دهد از اواخر دهه ۸۰ آغاز شد،  مشکلاتی که با اعتراض های گاه وبی گاه کارکنان آن همراه شد اما دهه ۹۰ با تشدید مشکلات، نارضایتی کارکنان بیمارستان از وضعیت پرداخت حقوق ها  افزایش یافت و هربار به شکلی از مسوولان کشوری و استانی برای برون رفت از این چالش درخواست کمک شد.

بنا به گفته مسوولان وقت بیمارستان امام خمینی (ره) از آنجا که این بیمارستان به صورت خودگردان فعالیت داشته و دارد، می بایست تعرفه های درمانی آن خصوصی محاسبه شود تا ضمن تامین نیازهای مالی بتواند حقوق کارکنان را پرداخت و سطح خدمات را ارتقا دهد.

از سوی دیگر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مکاتبات خود شرط صدور مجوز برای محاسبه آزاد تعرفه های درمانی  بیمارستان امام خمینی (ره)،  فروش آن بیمارستان  به بخش خصوصی دانسته که این امر دستگاه های مسوول بیمارستان را به تکاپو برای فروش آن انداخت.

آنطور که قدرت الله شمیرانی که تا یک ماه مدیرعاملی سازمان همیاری شهرداری های استان البرز برعهده داشت، می گوید: این بیمارستان در دهه ۹۰ چندین بار به مزایده گذاشته شد که در نهایت سال ۹۸ در مزایده هشتم موفق به فروش آن به بخش خصوصی شدند.

وی ادامه داد که خریدار بخش خصوصی به تعهدات خود در قبال پرداخت ها و بدهی های بیمارستان  عمل نکرد و سال گذشته با حکم قضایی این خریدار خلع ید شد و مالکیت آن به بنیاد شهید و سازمان همیاری شهرداری ها بازگشت. 

از دیگر سو طبق گزارش های رسمی مسوولان ، شمار کارکنان بیمارستان امام خمینی (ره) کرج تا قبل از سال ۹۸ حدود ۶۵۰ نفر بود که بخش عمده آنان بازنشسته شدند و اکنون حدود ۲۹۰ نفر از این کارکنان باقی مانده است.

عدم پرداخت بخشی از مطالبات بازنشستگان و کارکنان فعال بیمارستان امام خمینی (ره) کرج سبب شده تا در ماه های اخیر این افراد بارها با حضور در دستگاه های مختلف اجرایی برای دریافت مطالبات خود درخواست کمک کنند.

هرچند که سال گذشته بخشی از مطالبات این کارکنان با کمک برخی دستگاه ها از جمله شهرداری کرج پرداخت شد اما مشکلات درآمدی این بیمارستان به قوت خود باقی است.

بنا به گفته شمیرانی، باتوجه به اینکه سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران مالک بخشی از سهام این بیمارستان است باید با کمک این سازمان اقدام لازم برای روشن شدن تکلیف بیمارستان به عمل آید.

در این حال امسال مسوولان بنیاد شهید کشور نیز با حضور در استان البرز بیمارستان امام خمینی (ره) را ظرفیتی برای درمان ایثارگران و خانواده های آنان دانستند و در این زمینه قرار شد که تکلیف این بیمارستان نهایی شود.

هرچند سازمان همیاری شهرداری های استان البرز برای واگذاری این بیمارستان به سازمان بنیاد شهید اعلام آمادگی کرد اما طبق برخی گفته ها، بدهکاری بالای بیمارستان مشکلات زیادی به وجود آورده که تعیین وضعیت آن زمانبر است.

از دیگر سو برخی متولیان امور می گویند که تعیین تکلیف بیمارستان امام خمینی در این شرایط خاص کرونایی نیازمند تصمیم گیری مسوولان کشوری و استانی است و باید هر چه زودتر این مشکل برطرف شود زیرا مشکلات موجود سبب اختلال در خدمات رسانی بیمارستان شده و از سوی دیگر مطالبات کارکنان بیشتر خواهد شد.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر دارای ۱۷ بیمارستان دولتی و خصوصی  با حدود چهار هزارو ۵۰۰ تخت است که یکی از مناطق محروم کشور به لحاظ بهداشتی و درمانی محسوب می شود.  

دستور استاندار البرز برای تعیین تکلیف بیمارستان امام خمینی (ره)

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز و رییس هیات مدیره سازمان همیاری شهرداری های استان اعلام کرد که  بیمارستان امام خمینی (ره) کرج دراین شرایط کرونایی باید به دانشگاه علوم پزشکی استان واگذار شود.

 ابوالفضل فانی با بیان این مطلب که در پی انتشار فیلمی از وضعیت بیمارستان در فضای مجازی اظهار داشت:  بیمارستان بیمارستان امام خمینی (ره) کرج در مالکیت بنیاد شهید و سازمان همیاری به نمایندگی از شهرداری های استان بوده که به دستور استاندار البرز باید در این شرایط کرونا به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود.

وی ادامه داد: این بیمارستان  از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۵ به تعهدات بیمه ای خود عمل نکرده و از سال ۱۳۹۵ با تغییر تعرفه خصوصی به دولتی و بکارگیری نیروی مازاد عملا زیان ده شده است.
فانی  افزود: بیمارستان امام خمینی (ره) کرج به دفعات به مزایده گذاشته و در نهایت در نوبت هشتم به بخش خصوصی واگذار شد که آن هم با دعوی تقابل بنیاد شهید و عدم انجام تعهدات از سوی خریداران با رای محاکم قضایی خلع ید شد.
این‌ مسوول خاطر نشان کرد: شهرداری کرج با توجه به اینکه یکی از سهامداران اصلی این بیمارستان است آمادگی داشت تا مدیریت بیمارستان را برعهده بگیرد اما با ورود بنیاد شهید به عنوان شریک مشاعی درخواست واگذاری بیمارستان به بنیاد مطرح شد که با حضور رییس کل دادگستری  استان و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و دیگر مسوولان البرز جلساتی برگزار و در نهایت بیمارستان در تاریخ ۱۷ خرداد ماه گذشته به نماینده بنیاد شهید تحویل شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز یادآور شد: متاسفانه شرکت شاهد به نمایندگی از بنیاد بعد از گذشت یکماه از انجام تعهدات خودداری کرد.
فانی تصریح‌کرد: بیش از ۲.۳  دانگ از ۶ دانگ بیمارستان متعلق به بنیاد شهید است که نه تنها به تعهدات خود در خصوص واگذاری عمل نکرده بلکه در خصوص سهم خود نیز تعیین تکلیف نمی کند.
به گفته وی بیمارستان امام خمینی (ره) در برزخ عدم تعیین تکلیف بنیاد شهید در شرایط حساس کرونا می باشد چرا که مالکیت بیمارستان مربوط به بنیاد شهید و شهرداری‌های استان است و ارتباطی به استانداری ندارد.

کلیپ منتشره درباره بیمارستان امام کرج فرافکنی است

انتشار کلیپی در فضای مجازی طی ۲ روز اخیر در خصوصی تعطیلی بخش های درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) با واکنش هایی از سوی مسوولان استان همراه شد و این کلیپ به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری البرز با اشاره به پخش کلیپی در فضای مجازی در خصوص بیمارستان امام خمینی(ره) کرج گفت که این کلیپ با هدف فرافکنی و تحت الشعاع قرار دادن زحمات کادر درمان و سوءاستفاده‌هایی است که در گذشته در این بیمارستان صورت گرفته است.

نورمحمد فردی بامداد شنبه به ایرنا گفت: سوءاستفاده کنندگان این کلیپ را در خارج و داخل کشور پخش کرده‌اند تا اذهان عمومی را از خدماتی که در حوزه درمان و مبارزه با کرونا در استان صورت گرفته منحرف نمایند.

وی اضافه کرد: با تسلط سربازان گمنام امام زمان(عج) و سایر نیروهای امنیتی وانتظامی نسبت به شناسایی و برخورد با سوءاستفاده کنندگان اقدام که نتیجه آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

فردی ادامه داد: همچنین افرادی که اقدام به تهیه این کلیپ نموده‌اند شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مالکیت این بیمارستان بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان همیاری شهرداری استان مشترک است اظهار داشت: در این رابطه پیگیری‌های زیادی برای فعال نمودن این بیمارستان صورت گرفته است.

بیمارستان امام خمینی کرج کمک حال درمان کووید۱۹ شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به وضعیت کرونایی استان و انتشار کلیپی از وضعیت بیمارستان امام خمینی (ره) کرج در فضای مجازی اعلام کرد که در شرایط سهمگین موج پنجم کرونا به امکانات این بیمارستان برای درمان بیماران کووید ۱۹ نیاز داریم.

دکتر محمد فتحی بامداد شنبه اعلام کرد که با توجه به اینکه سهامداران اصلی بیمارستان امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز بوده و  متعلق به دانشگاه  پزشکی نیست اما مکاتبات و پیگیری‌های لازم با مقامات استان  برای اینکه بتوانیم از ظرفیت درمانی این بیمارستان در جهت ارائه خدمات  به بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنیم، انجام شده است.

وی بیان داشت: امیدواریم موانع قانونی این مجموعه بیمارستانی با همت مسوولان مربوطه رفع شود تا این بیمارستان نیز به عنوان پشتیبان دانشگاه علوم پزشکی استان استفاده شود.

فتحی گفت: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی البرز با تمام ظرفیت تخت های بیمارستانی و کادر درمانی خود به حول قوه الهی توانسته خدمات مطلوبی را به بیماران عزیز و مراجعین داشته باشد علیرغم اینکه موج پنجم بسیار شدیدتر از موج‌های قبلی بوده اما در خدمات دانشگاه خللی به وجود نیامده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار داشت : اضافه شدن فضای درمانی بیمارستان امام خمینی (ره)  در شرایط کنونی بیماری کووید۱۹ حتی به صورت موقتی  بسیار موثر خواهد بود  و  طی مکاتبه‌ای که دانشگاه با استانداری البرز در این خصوص  انجام داده و  پیشنهاد شده است تا در صورت نیاز و تا زمان فروکش شدن  بیماری در استان، بیمارستان امام خمینی (ره) با تمام تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی به صورت موقت در اختیار دانشگاه قرار بگیرد.  

وی ابراز امیدواری کرد با در اختیار گذاشتن این بیمارستان به دانشگاه  علوم پزشکی البرز تا فروکش شدن موج پنجم بتوان  به مدیریت هر چه بهتر تخت‌های بیمارستانی کمک کرد.  
وی تاکید کرد: نیروهای بهداشت و درمان بیش از ۱۷ ماه است که در حال مبارزه بی امان با بیماری کووید۱۹ در استان هستند و اکنون در موج پنجم کرونا و سویه جدید دلتا فشار و سختی زیادی را متحمل می شوند.  
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر مشکلات این بیمارستان به صورت قانونی رفع شود  و مردم استان بتوانند از ظرفیت درمانی این بیمارستان مثل گذشته بهره مند شوند.

 براین اساس این روزها مسوولان استان البرز  در حال تصمیم گیری برای تعیین تکلیف مالکیت بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی امام خمینی (ره) کرج هستند که انتظار می رود با رفع موانع و مشکلات این بیمارستان ضمن پرداخت مطالبات کارکنان آن، بخش سلامت استان بتواند از خدمات بیمارستان امام خمینی به خوبی بهره ببرد.

اکنون سه شهرستان تابعه البرز قرمز تیره، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …