پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

سیبان دره، روستایی زیبا با طبیعتی بکر در البرز

یک البرز پژوه گفت: سیبان دره یکی از روستا‌های بکر و زیبا از توابع دهستان برغان بخش چندار استان البرز است.

سیبان دره، روستایی زیبا با طبیعتی بکر در البرزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز،  آقای شاه محمدی گفت: سیبان دره در شمال شرقی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و منطقه‌ای است کوهستانی که دو رشته کوه بل دیواره‌های صخره‌ای زیبا دو طرف شرق و غرب آن را احاطه کرده است.

این البرز پژوه افزود: رودخانه‌ای چشمگیر در کف دره قرار دارد که پس از عبور از روستای ورده به رودخانه برغان منتهی می‌شود.

او تصریح کرد: جاده مواصلاتی در دیوارا غربی دره پس از عبور از پستی و بلندی‌های کوهستان با چشم اندازی زیبا به روستا ختم می‌شود.

شاه محمدی گفت: هنگامی که در طول مسیر جاده حرکت می‌کنیم شاهد آبشار‌های زیبایی هستیم که از دل کوه بیرون آمده. آن چنان که هربیننده‌ای محو زیبایی و طراوت آن می‌شود.

او افزود: متاسفانه عدم وجود امکانات لازم در روستا مهاجرت قشر جوان را به دنبال داشته که این امر موجب شده مردم روستا اغلب سالخورده و کهنسال باشند.

شاه محمدی گفت: خانه‌های قدیمی روستائیان غالبا در یک طبقه، با سقف‌های مسطح در دامنه کوه به شکل پلکانی و رو به جنوب بنا شده اند.

او افزود: دیوار خانه هارا برای جلوگیری از نفوذ سرمای زمستان، ضخیم ساخته اند و سقف‌ها نیز با اندود گل و یا قیر پوشیده شده اند.

روستای سیبان دره در میان کوه‌های جنوبی البرز در یک ناحیه خوش آب و هوا استقرار یافته و چشم انداز‌های کوهستانی بسیار زیبایی دارد.

این روستا، که به وسیله توتستان‌های انبوه و سرسبز و باغات گردو محصور شده و بافت قدیمی بسیار جالب توجهی دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …