شنبه , 8 اردیبهشت 1403

سرمایه گذاری در فیلم های کوتاه آینده سینمای ایران را دگرگون خواهد کرد

حسین فلاح آبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این دوره از جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا آنچنان که باید با استقبال مردمی مواجه نشده افزود: بیشترین فروش فیلم مربوط به “ملاقات خصوصی” امید شمس نویسنده و کارگردان البرزی بود و می توان گفت به دلیل شیوع این ویروس کرونا به یک معنایی با کاهش تماشاگر مواجه شدیم.

وی اضافه کرد: با این وجود امسال فیلم اولی ها در چهلمین جشنواره فجر توانستند خودنمایی کنند و به وضوح دیده شد که عمده فیلم هایی که توانستند نظر مخاطب را جلب کنند مانند ملاقات خصوصی امید شمس، علف زار کاظم دانشی و بی رویا آرین وزیر دفتری همین فیلم اولی ها بودند که اتفاق بزرگی را در این دوره رقم زدند.

فلاح آبادی گفت: در واقع اگر بخواهیم با یک رویکرد کلی به این مساله نگاه کنیم می بینیم  که فیلمسازان فیلم کوتاه وقتی آثار اولشان را می سازند، فیلم های موفقی از آب درآمده که نمونه اش همین سه فیلمی است که به آنها اشاره شد.

وی ادامه داد: دلیل این موفقیت نیز به این مهم برمی گردد که فاصله بین فیلمسازان فیلم های کوتاه و بلند بسیار کم شده پس باید این عرصه را جدی گرفته و با حمایت و سرمایه گذاری از آنها به طور قطع آینده سینمای ایران با همین فیلمسازان فیلم کوتاه رقم خواهد خورد، در واقع فیلمسازان فیلم اولی نه با حمایت بخش و یا ارگان خاصی بلکه با پشتکار و توانایی فردی خود موفق به رشد شدند اما نتیجه حمایت کردن ساخت فیلم هایی از این دست می شود.

نگاه گزینشی سبب حضور فیلم های ضعیف در جشنواره شده است 

فیلمساز البرزی در بخش دیگری از سخنان خود به نقاط ضعف چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره و گفت: در این جشنواره باز هم شاهد یک نگاه گزینشی و یا سانسوری هستیم که زیر تیغ همین نگاه یک سری از فیلم های خوب نتوانستند به جشنواره راه پیدا کنند در حالی که شاهد حضور فیلم های بسیار ضعیفی مانند لایه های دروغ و ماهان در جشنواره فیلم فجر هستیم که جای تعجب دارد که چگونه این فیلم ها به جشنواره ای به این مهمی راه پیدا کرده اند.

فلاح آبادی با بیان اینکه اساسا حضور یک سری از فیلم ها در جشنواره غلط است تاکید کرد: این نگاه گزینشی سبب شده تا جنبه رقابتی جشنواره نتواند خود را نشان داده و شاهد حضور فیلم هایی خنثی و ضعیف از این دست هستیم، این در حالی است که مدیران فرهنگی ما باید این درک را پیدا کنند که  از این نگاه گزینشی و سلیقه ای دوری کرده  و اجازه بدهند پوست اندازی ها در رقابت ها نمود پیدا کند نه در حصار و جزیره ای کردن فیلم ها.

عجله در ساخت کیفیت فیلم ها را کاهش داده است 

وی در بخش دیگری از سخنان به ساخت فیلم هایی با عجله برای رسیدن به جشنواره چهلم اشاره و گفت: امسال با یک سری فیلم هایی از سوی فیلمسازانی مواجه شدیم که پیش از این فیلم های خوبی می ساختند اما عجله در تولید و اینکه بایستی امسال در جشنواره حضور داشته باشند سبب شد تا از کیفیت این تولیدات کاسته شود.

فلاح آبادی افزود: به عنوان مثال فیلم مرد بازنده با وجود مواردی که در خصوص بازی خوب جواد عزتی در این فیلم عنوان می شود و کیفیت در فیلمنامه و اجرا اما به عقیده بنده از لحاظ اجرایی پر از تناقض است و دلیلش نیز این است که فیلمساز درگیر سرعت در ساخت و تولید شده و بر همین اساس نداشتن زمان کافی، عجله ای کار کردن که فیلم به جشنواره برسد سبب شده تا فیلم هایی از این قبیل آنچنان که باید کیفی نباشند.

وی ادامه داد: دلیل این مساله نیز به  ساز و کاری که در سیاست گذاری غلطی که در جشنواره وجود دارد برمی گردد اینکه ما به گونه ای عمل کردیم که اگر فیلم ها در جشنواره پذیرفته نشوند اکرانشان نیز تضمین نمی شوند و فیلم هایی موفق به اکران می شوند که در جشنواره به نمایش درآمده باشند به همین دلیل  فیلمسازان ما با هر عجله ای که شده می خواهند فیلم های خود را به جشنواره بفرستند.

فیلمنامه ها دچار خودسانسوری شدند

فیلمساز البرزی در ادامه به ضعف در فیلمنامه که به عنوان یکی از مسایل جدی در جشنواره چهلم به آن پرداخته می شود اشاره و عنوان کرد: ضعف در فیلمنامه های ما به این دلیل است که به دلیل حمایت نشدن از نویسنده ها و بار مالی که دارد، بیشتر کارگردانان ما خودشان نویسنده های فیلم هایشان هستند و در واقع قافیه را از این باب باخته ایم که فضا را برای نویسنده ها باز نگذاشته ایم.

فلاح آبادی گفت: این در حالی است که نویسنده خوب زیاد داریم اما جدا از حمایت نکردن از نویسنده ها، فضایی که با فیلمنامه ها برخورد می شود سبب شده تا فیلمنامه ها و نویسنده های ما دچار خود سانسوری شده و اساسا سانسور سبب می شود که فیلم نامه ها محافظه کارتر شده  و قلم روان نویسنده کند شود.

وی ادامه داد: نگاه گزینشی و سانسوری به فیلمنامه ها در واقع سبب شده تاهمواره یک نوع بد سلیقه گی از سوی مدیران در حوزه فیلم ها ایجاد و به یک سری فیلم ها اجازه ساخته شدن نمی دهند که اوج این سانسور و اعمال سلیقه را در جشنواره فجر به خوبی می بینید .

فلاح آبادی گفت: به عنوان مثال ضعفی که در فیلم “بی رویا” آرین وزیر دفتری می گیرند بابت کپشن تیتراژ آخر است که عنوان کردند اگر می خواهید فیلم در جشنواره به نمایش گذاشته شود باید این کپشن زده شود اسمش را نیز تعامل می گذارند که اینطور  نیست .

وی خاطر نشان کرد: یا اینکه علف زار کاظم دانشی دچار سانسورهای متعدد شده این در حالی است که فیلم ها می توانند قدرت این را داشته باشند که به لحاظ فیلم نامه ای رشد کنند اما نگاه سلیقه ای و گزینشی آنها را خراب می کند.

فیلمسازان فیلم اولی کارآمدی بیشتری دارند

فلاح آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تهیه کننده ها به این باور رسیده اند که فیلم سازان فیلم اولی که تجربه فیلم کوتاه را داشتند کارآمدی بیشتری دارند اظهار داشت: در جشنواره امسال با پدیده های زیادی مواجه هستیم یعنی بچه هایی که تجربه خواندن کتاب و دیدن فیلم های زیادی داشته و از نظر آکادمیک نیز در سطح بالایی هستند و فیلم های کوتاهشان امروز وارد پروسه فیلم بلند شده است.

وی گفت: بر همین اساس انتظار این است که ارگان های حمایتی مانند انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش به اهمیت فیلم هایی از این دست به خوبی پی برده و با کنار گذاشتن نگاه سلیقه ای اجازه ورود بیشتر به این فیلمسازان را داده و سرمایه گذاری کنند در این صورت به طور قطع در جشنواره چهل و یکم شاهد تبلور فیلمسازان فوق العاده جسور و خلاق فیلم کوتاه خواهیم بود.

چهلمین جشنواره فیلم فجر به طور همزمان در سراسر کشور و از جمله البرز از پانزدهم بهمن ماه در سه سینما اکومال، پرشین و ساویز  این استان در قالب ۱۶ فیلم کار خود را آغاز کرده است.

این فیلم ها که اکران آنها تا ۲۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت در ۲ سانس در این سینماها به نمایش درآمده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …