جمعه , 28 اردیبهشت 1403

رقابت نفس‌گیر نشریات محلی مهریز با فضای مجازی

۲ نشریه آیینه مهر و بانگ صبح با ۱۴ سال سابقه به صورت ۲ هفته‌نامه و حکیم یزد با سه سال سابقه فعالیت به صورت ماهنامه منتشر می شود و اولین و تنها پایگاه خبری مهریز با عنوان مهریزنگار نیز با ۲ سال سابقه، در زمینه اطلاع رسانی، تهیه و انتشار اخبار این شهرستان فعالیت می کنند .  

۲ نشریه نخست با گرایش‌های  فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نشریه حکیم یزد که بیشتر در زمینه انعکاس اخبار پزشکی به خصوص برای سالمندان فعالیت می کند، در این سال‌ها با وجود نوسان مستمر قیمت کاغذ و سایر هزینه‌های چاپ به حیات خود ادامه داده اند .

حیات نشریات محلی و پایگاه‌های خبری رسمی و قانونی، بستگی مستقیم به جذب آگهی‌های تبلیغاتی در بخش‌ها و موضوع‌های مختلف دارد که توسط افراد حقیقی و حقوقی و سایر مراکز در اختیارشان قرار می‌گیرد و تامین کننده بودجه برای چاپ و انتشار آنهاست، راه اصلی کسب در آمد نشریات محلی و پایگاه‌های خبری برای انتشار مستمر و فعالیت به چاپ آگهی و برخی رپرتاژها وابسته است که در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات حوزه اقتصادی، نشریات چاپی نیز با کاهش درآمد مواجه شدند و اگر این روند ادامه یابد نشریات مهریز آخرین نفس‌‍‌های خود را می کشند و بیش از این توان فعالیت در شرایط موجود را ندارند.

طی سال‌های اخیر با گسترش فزاینده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اقبال مخاطبان و سازمان‌ها نسبت به چاپ آگهی‌های تبلیغاتی در نشریات به شدت کاهش یافته و عملا جلو ارتزاق آنها برای ادامه حیات گرفته شده و اگر این روند ادامه یابد به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور کاغذ و سایر هزینه های چاپ و نشر، تعطیلی نشریات دور از انتظار نیست.

هم‌اکنون  برخی افراد با هدف سودجویی و به صورت غیرقانونی به جای انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در نشریات و پایگاه‌های خبری، آنها را در فضای مجازی یا برخی کانال‌ها منتشر می‌کنند که این رویکرد، شرایط را برای حیات نشریات سخت کرده است .

برای برون‌رفت از وضعیت موجود و کمک به نشریات محلی ضروری است که مسئولان امر ضمن توزیع عادلانه آگهی‌های ثبتی که بر اساس مقررات باید بین تمامی  نشریات توزیع شود، با نظارت بیشتر بر انتشار آگهی‌های فرهنگی و تبلیغاتی، علاوه بر ایجاد امید ، زمینه تقویت  و جلوگیری از کاهش شمارگان نشریات را فراهم سازند تا با توزیع بهتر به دست علاقه‌مندان به فرهنگ مکتوب برسد.

هم‌اکنون در مهریز بر خلاف مقررات برخی افراد با راه‌اندازی کانال‌های تبلیغاتی در فضای مجازی نسبت به جذب انواع آگهی واحدهای تولیدی و صنعتی، کسبه، شرکت‌ها، تشکل‌ها و سایر بخش ها اقدام می‌کنند که این رویه مانع از درج آگهی ها در نشریات محلی می‌شود.

هرچند برخی تبلیغات و آگهی‌های مختلف در فضای مجازی زودتر منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود ولی حقوق نشریات محلی نیز در این رابطه باید دیده شود تا فعالیت این گونه رسانه ها نیز تداوم داشته باشد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …