شنبه , 1 اردیبهشت 1403

خیابان های شلوغ و بیمارستان های پرازدحام در البرز

چهار موج کرونا گذشت و البرز هیچ زمانی به این اندازه عادی انگاری پیشه نکرده است، رفتاری که به قول پزشکان بازی با جان خود است. این عادی انگاری درست در زمانی اتفاق افتاده که دلتا بی رحم تر از انواع دیگر ویروس کرونا به دل جمعیت می زند و با سرعت دایره شیوع کووید ۱۹ را گسترش داده  است.

گوشه گوشه البرز این روزها به سرعت رنگ می بازد و از زرد و نارنجی به زیر سایه شوم قرمز و قرمز تیره می رود.

با اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی عرصه را بر بسیاری تنگ کرده اما دریغ کردن ماسک از صورت خویش، توجیهی قابل قبول برای رفتن به استقبال مرگ یا حداقل دست پنجه نرم کردن با کرونا نیست.

کووید ۱۹ این روزها بدجوری گلوها را می فشارد و نفس ها را می گیرد اما آنچه سبب شده تا این ویروس وحشی مجال جولان یابد رفتارهای به ظاهر ساده است که موج راه می اندازد.

صدای آژیر آمبولانس ها در گوشه و کنار البرز فراوان به گوش می خورد  و کرونا  خواب را از چشمان مدافعان سلامت در اورژانس  این استان ربوده است.

ماموریت  پشت سر ماموریت ردیف است ؛ حوادث جاده ها و  مناطق شهری استان پرجمعیت البرز کم نبود که این ویروس منحوس به آن ها افزوده شد و اینک که ناف موج پنجم با دلتا گره خورده هیچ درمانگاه و مرکز بهداشتی نیست که در طول شبانه روز پذیرای بیماران رنگ ورفته و نفس گرفته نباشد.

حلقه مفقوده این روزهای سخت دلتایی بی توجهی به توصیه ها است، گویا کسانی آژیر قرمز کرونایی را نمی شنوند، برای فرار از دست دشمن نامحسوس نامحسوس کافی است،  چند قدم از یکدیگر فاصله بگیریم ،  در خانه ها  بمانیم  و در صورت ضرورت بدون ماسک و مواد ضدعفونی روانه بازار و سرکوچه ها نشویم.  

حکایت تلخ دلتا از زبان سخنگو

دکتر مهرداد بابایی سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز که مسوولیت اورژانس استان را نیز برعهده دارد با لحنی خسته مردم را به خودمراقبتی شدید در مقابل کرونا فرا می خواند.

او می گوید : اوضاع البرز نگران کننده است، مدافعان سلامت خسته شده اند، بیماری کووید۱۹ وحشی تر از گذشته به دل جمعیت زده و میزان مراجعه بیماران به بیمارستان ها ۲ برابر موج های قبلی است.

بابایی از اصناف و مردم به خاطر بی توجهی به سلامت خود و دیگران به شدت گلایه دارد و می افزاید: دلتا با هیچ کس شوخی ندارد، سرعت انتقال آن بالا است و به مراتب کشنده تر از موج های قبلی است، هرچند که به لطف خداوند و تلاش های بی وقفه مدافعان سلامت  این بار تعداد فوتی ها به نسبت موج های قبلی در البرز اندکی کاهش دارد.

رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز تعداد ماموریت های روزانه این مرکز را بالای ۲۰۰ ماموریت اعلام کرد و گفت: تخت های بیمارستانی یکی پس از دیگری توسط بیماران کووید۱۹ اشغال می شود و به ناچار باید مداوای بسیاری از بیماران غیر کرونایی را به پسا موج پنجم موکول کرد.

بابایی اظهار داشت : اوضاع کرونایی البرز نگران کننده است و این نگرانی فقط افراد و خانواده هایی آن را درک می کنند که در موج های قبلی و کنونی گرفتار کووید۱۹ شده اند.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز بیان داشت : هرچند در موج های قبلی حدود یک هزارو ۴۰۰ تخت برای بستری شدن بیماران کووید۱۹ اختصاص یافت اما این بار بیش از ۲ هزار تخت در استان پیش بینی کرده ایم که از شدت شیوع بیماری حکایت دارد.

بابایی گفت : طی روزهای گذشته مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی  البرز به سه هزار و ۵۰۰ نفر در روز رسیده که تعداد قابل توجهی از آنان در روزهای آینده نیاز به بستری در بیمارستان های استان دارند.

این مسوول با اشاره به اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی حدود ۲ برابر بیماران بستری است،‌ افزود: به نظر می‌رسد اگر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم رعایت نشود با کمبود تخت بستری در استان مواجه شویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر همچنان مردم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بی توجه بوده  و بیماران غیر کرونایی نیز کاهش نیابند دچار معضل جدی کاهش تخت‌های بستری خواهیم شد.

سخنگوی قرارگاه  مقابله با کرونا استان البرز  تاکید کرد: افزایش مصدومان تصادفات شهری و بین شهری،‌سکته های مغزی و غیره نشان دهنده آن است که محدودیت‌ها در استان به خوبی توسط مردم رعایت نمی‌شود و اگر این روند همچنان ادامه یابد و سیر سعودی بیماران غیر کرونایی نیز داشته باشیم دیگر تخت خالی در استان وجود نخواهد داشت.

وی گفت: مواردی نیز وجود دارد که از شهرهای همجوار به خاطر کمبود تخت بیماران کووید۱۹  برای ادامه درمان به البرز مراجعه می کنند.

بابایی اظهارداشت: رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم البرز اکنون به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است در حالیکه مهار کووید ۱۹ نیازمند این عدد به بالای ۹۸ درصد است.

وی تاکید کرد که مردم می بایست  به فکر جان خودشان باشند حتی اگر یک واحد پذیرایی فعال باشد نباید برای سرو غذا به آن مکان مراجعه کنند.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان با اشاره به تلاش‌های مضاف کارکنان درمان طی ۲ سال گذشته در استان گفت: با توجه به اینکه ویروس دلتا بسیار کشنده تر و قوی تر از نوع جهش یافته‌های قبلی است اما آمار فوتی‌ها نسبت به بیماران بستری در مقایسه با موج‌های گذشته در البرز کاهش یافته است که نشان دهنده کسب تجربه بالای کادر درمان است.

آخرین آمارهای  کرونایی در البرز

 رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۱۸۴ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۱۷۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

 وی ادامه داد:  ۵۳ هزار و ۷۴۴ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۴۷ هزارو۸۴۱ نفر آنان بهبود یافته اند.

 فتحی گفت : با مرگ  ۱۸ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری به چهارهزارو ۷۰۹ نفر رسید.

کمرنگ شدن محدودیت های کرونایی در البرز 

محدودیت های کرونایی اگرچه در موج های قبلی در استان البرز اجرا شد اما تنها ۶ روز تعطیلی همزمان با تهران در هفته گذشته برای این استان در نظر گرفته شد و خبری از تعطیلی پارک ها و مشاغل درجه ۲ و سه و چهار در استان نیست و تنها دستگاه های اجرایی به اجرای طرح های نظارتی بسنده کرده اند ، موضوعی که سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز آن را کافی نمی داند و از سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان برای اعمال مقررات سختگیرانه تر تا پایان موج پنجم تقاضای اقدامات عملی دارد.   

اکنون سه شهرستان تابعه البرز قرمز تیره ، سه شهرستان قرمز و یک شهرستان  نارنجی کرونایی است.

همچنان توصیه کارشناسان برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ به مردم رعایت فاصله اجتماعی، ‌شستن مکرر دست‌ها و استفاده از ۲ ماسک سه لایه و پارچه‌ای است.

  

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …