چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بود

جاده‌ای پر پیچ و خم در دل کوه‌ها که زیبایی اش را به رخ می‌کشد، اما رودخانه اش لابه لای حصار‌ها گیر کرده بود.

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، جاده‌ای پر پیچ و خم در دل کوه‌ها که اکثر ما از آن خاطرات به یاد ماندی داریم، جاده‌ای که از میان صخره‌ها و در کنار رودخانه می‌گذرد و همواره در جدال با طبیعت و مقاومت کردن در برابر خواسته‌های آن است.

جاده کرج-چالوس یکی از مسیر‌های اصلی سفر از تهران به شهر‌های شمالی کشور است که با مناظر خیره کننده اش مسافران را محصور خود می‌کند به حدی که ساکنان شهر‌های تهران و کرج گاهی تصمیم می‌گیرند برای سفر کردن تنها تا قسمتی از جاده بروند و پس از استراحتی کوتاه بازگردند.

اما دسترسی به رودخانه با وجود بنا‌های مختلف سخت است و حریم رودخانه در حصار‌ها به سر می‌برد.

۲۷ دی بود که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضائیه دستورات مهمی پیرامون موضوع مهم و چالش برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری‌ها صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین جلسه و به منظور آزادسازی حریم رودخانه کرج دستور تخریب ساختمان مربوط به قوه قضائیه را به عنوان اولین ساختمان صادر کرد.

پس از پیشگامی قوه قضائیه در تخریب کامل ساخت و ساز متعلق به خود، تصرفات دیگر نهاد‌های دولتی، حاکمیتی و نظامی و همچنین بخشی از تصرفات متعلق به افراد حقیقی در حریم و بستر رودخانه کرج تخریب شد؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بود

بسیاری از این ساختمان‌ها قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله دارند و در ۷۰ سال گذشته در تصرف خصوصی بوده و اینک با دستور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به عموم واگذار می‌شود.

بنابر تأکیدات رئیس قوه قضائیه، مقرر شد که در هر قسمتی از مسیر رودخانه که به جهت موقعیت منطقه امکان داشته باشد، با رعایت مقررات قانونی و ضوابط زیست محیطی، تفرجگاه ساحلی برای استفاده عموم مردم ایجاد شود.

رئیس قوه قضائیه در این جلسه به ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حاشیه رودخانه کرج اشاره کرد و گفت: کار جدی و همه‌جانبه را از این رودخانه شروع کنیم دستگاه‌های حاکمیتی، عمومی و افراد عادی در بستر رودخانه و نه در حریم آن ساخت‌وساز داشته‌اند باید در این مورد اقدامی یکپارچه و هماهنگ صورت گیرد.

آزادسازی ۳ ماهه حریم رودخانه کرج
حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز گفت: در مجموع در مسیر رودخانه کرج باید آزادسازی ۶۷۵ ساختمان با مالکیت حقیقی و حقوقی انجام شود.

او می‌گوید: در کل ۱۹ دستگاه حاکمیتی در مسیر رودخانه دارای بنا‌هایی بودند که آزادسازی ساختمان‌های ۱۸ مورد از آن‌ها انجام شد.

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بود

دادستان کرج گفت: امیدواریم تا سه ماهه اول سال بعد شاهد اجرای کامل این طرح باشیم تا مردم بتوانند از برکات آن استفاده کنند.

مددی گفت: بعد از این که همه ساختمان‌های مد نظر در طرح آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج انجام و نخاله‌ها هم جمع آوری شد، دیگر اجازه تصرف نخواهیم داد و اگر این اتفاق بیفتد، برخورد‌ها شدیدتر خواهد بود.

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بود

بعد از تخریب این ساختمان‌ها در برخی مسیر‌ها دسترسی برای استفاده عموم مردم ایجاد می‌شود به عنوان مثال بخشی از حریم رودخانه که طی چند هفته گذشته آزادسازی و در اختیار شهرداری قرار گرفته، بناست به پارک رود تبدیل شود.

او گفت: یک هتل هم در مسیر آزادسازی قرار دارد و، چون میراث فرهنگی اعلام کرده که این بنا ارزش میراثی دارد، در حال بررسی وضعیت آن هستیم.

سرآمد تخلفات ملکی فرو ریخت
ملک مجلل سرآمد تخلفات قلمداد می‌شود چرا که حداقل ۴ تخلف بارز و خلاف قانون برای احداث این ویلا محرز شده است.

هریکندی می‌گوید: این ملک در حاشیه رودخانه کرج و جاده چالوس است که هم بستر و هم حریم رودخانه را به ترتیب ۱۱۴۲ متر و ۵۰۸ متر تصرف کرده بود.

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بود

این ویلا همچنین به ۶۵۲ متر از اراضی ملی نیز به صورت غیر مجاز ورود کرده بود و حدود ۵۰ متر از کوه تراشیده شده است.

او گفت: مالک حقیقی این ساختمان برای احداث بنا به حریم انتقال برق نیز تجاوز کرده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: بنای اولیه این ملک مستثنی اراضی ملی، باغ بوده که اقدام خلاف قانون با قطع درختان اقدام به ساخت ویلا کرده است.

فاضلی گفت: اشخاص حقیقی تا ۳۰ بهمن مهلت داشتند تا نسبت به آزاد‌سازی حریم رودخانه و اراضی ملی اقدام کنند که تا کنون حدود ۲۲ ملک به صورت داوطلبانه تخریب شده و حدود ۴۰ هزار مترمربع از این اراضی آزادسازی شده است.

شناسایی املاک و اراضی تصرف سد پیش از این از سوی ادارات و نهاد‌های مربوطه انجام شده و از ۱۸ مورد حاکمیتی ۱۵ مورد آن تخریب شد.

او می‌گوید: سه بنا باقیمانده است که دو دستگاه نظامی هنوز گزارشی مبنی بر تخریب اعلام نشده و یک دستگاه مربوط به هلال احمر است و به منظور امداد رسانی فعالیت می‌کند که بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

۴۴ هزار کیلومتر مربع از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و نهاد‌های عمومی آزادسازی شده است.

تفرجگاهی با نام پارک رود برای مردم
مصطفی سعیدی شهردار کرج گفت: طرحی که چند روز پیش کلنگ آن به زمین زده شد را باید طرحی جهادی نامید، چراکه بسترِ اجرایی شدن آن به‌صورت جهادی و انقلابی توسط دستگاه قضایی فراهم شد.

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بود

سعیدی گفت: در ادامه مدیریت شهری جهادی پای‌کار آمد و مقدمات تبدیل اراضی آزادسازی شده به تفرجگاه عمومی را مهیا ساخت.

او می‌گوید: اعتبار این طرح ۱۱۰ میلیارد ریال است که در دو فاز اجرایی به طول ۳.۷ کیلومتر اجرایی خواهد شد که فاز نخست آن به‌سرعت تا خرداد ۱۴۰۱ آماده بهره‌برداری می‌شود.

شهردار کرج گفت:شهروندان نیز چشم‌انتظار استفاده از این تفرجگاه و بهره‌مندی از نعمتِ خدادادی و منظره زیبای رودخانه و جاده چالوس هستند.

او گفت: بی‌شک با صیانت از محیط‌زیست، آینده‌ای بهتر و با مشکلات کمتر را تحویل نسل‌های آینده خواهیم داد و مانع از تعرض سودجویان و فرصت‌طلبان به ثروت‌های ملی همچون رود‌ها و دریا‌ها و کوه‌ها خواهیم شد.

تلاش‌ها برای معماری فاخر
حمیدرضا عبداللهی، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: طرح پارک رود یک طرح زیست محیطی است قطعا با معماری فاخر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

او می‌گوید: طرحی که به صورت چند بعدی و با محوریت انسانی تعریف می‌شود، نمی‌تواند بدون کار کارشناسی به مردم عرضه شود و قطعا آیندگان نیز درباره آن قضاوت خواهند کرد.

جاده‌ای که فقط هوایش برای مردم بود

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: در طرح‌هایی که با محوریت انسانی و فضای سبز تعریف می‌شوند، در صورت عدم وجود یکپارچگی و تعریف ارتباط فضایی، محیطی بی‌دفاع ایجاد می‌کنیم و به زبان ساده تر، نه تنها فضایی دلنشین برای استفاده خانواده‌ها نخواهد بود، بلکه با وجود معتادان متجاهر و افزایش آسیب‌های اجتماعی، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

عبدالله پور گفت: برای این طرح به زودی مسابقه معماری در سطح ملی برگزار خواهد شد که در آن به شاخصه‌هایی همچون مسیر پیاده‌روی، دوچرخه سواری، محل اسکان، گردشگری، تفریحی، تجاری در کنار برخی المان‌های باهویت، ایجاد پلی زیبا برای تردد در دو سمت رودخانه طراحی و اجرا می‌شود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …