چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403

بیست و هشتمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی در استان البرز بر گزار شد

رییس هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و رییس ستاد کنگره گفت: طی فراخوان کنگره، در مجموع ۶۰۹ مقاله به دبیرخانه رسید که در محورهای مختلف در چارچوب علوم و صنایع غذایی و علوم تغذیه بررسی شدند و از این میان ۴۱۲ مقاله در قالب پوستر و ۲۳ مورد آن به صورت سخنرانی ارائه شد.

«محمدحسین عزیزی» با بیان اینکه در گذشته کنگره ملی علوم و صنایع غذایی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد، گفت: کنگره امسال در سطح ملی و با هدف تعامل بین دانشگاهیان، صنعتگران و کارشناسانی که در دستگاه‌های اجرایی کار می‌کنند برگزار شد و در دو بخش حضوری و مجازی بود تا متخصصان بتوانند از همه ظرفیت‌ها موجود استفاده کرده و با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: انجمن از سال ۱۳۶۴ تاسیس شده و ۳۷ سالگی خود را پشت سر می گذارد و از اولین انجمن های تاسیس یافته در حوزه صنعت غذای کشور است.

عزیزی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ هزار شرکت صنایع غذایی در کشور فعال هستند که از این تعداد ۲هزار و ۵۰۰ شرکت به صورت جدی به فعالیت می پردازند، افزود: از بین ۲ هزارو۵۰۰ کارخانه صنایع غذایی، ۱۰۰ شرکت جزو صنایع برتر کشور می باشند که از بزرگترین آنها می توان به هلدینگ صنعتی و پژوهشی زر اشاره کرد که تنها در واحد تحقیق و توسعه آن بیش از ۴۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

رییس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری   نیز در این کنگره از محققان و اساتید دانشگاه و پژوهشگران خواست به وبسایت این مرکز به آدرس cisc.msrt.ir مراجعه و برنامه‌های متنوع مرکز را مطالعه و در آن شرکت نمایند.

مسعود صدری نسب گفت: این وبسایت پل ارتباطی محققان ایرانی و خارج از کشور است و محققانی که بتوانند با یک محقق خارجی پروژه ارائه دهند حمایت خواهند شد.

عضو هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر نیز به ویژگی خاص بیست و هشتمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی  نسبت به کنگره های قبل اشاره کرد و گفت: این کنگره برای اولین بار در یک ارتباط ساختار یافته با مشارکت انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و گروه صنعتی و پژوهشی زر با حضور بیش از یک هزار نفر به صورت مجازی و ۵۰۰ نفر حضوری  برگزار شد.

مهدی امینی بیان داشت: برگزاری کنگره های علمی و تبادل صنعت با دانشگاه علم را در عمل پیاده سازی می‌کند که امیدواریم در سال های آتی نیز در صنایع دیگر ادامه یافته و باعث پیشرفت و نوآوری بیشتر در صنایع مختلف شود.

عضو هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر افزود: موضوعی که صنعت غذا را از سایر صنایع متفاوت می کند، زنجیره ارزش آن از مزرعه تا سفره است که متولیان آن از وزارت های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت ، بهداشت و درمان، سازمان استاندارد، صنوف، زنجیره توزیع و پخش و تامین کیفیت است.

امینی افزود: ما درگروه صنعتی و پژوهشی زر، حرکت در جهت زنجیره ارزش را ملاک راه خود قرار داده ایم و تولید و بهره برداری از علم را در زنجیره ارزش خود نهادینه کرده ایم و همین امر باعث شده است که روز به روز ارتباط قوی تری بین گروه صنعتی زر و دانشگاهها و مراکز تحقیقات و نوآوری صورت پذیرد و شرکت های پیشرو در صنعت، لوکوموتیوهای مناسبی برای کشیدن واگنهای مختلف و مصدر تحولات خواهند بود.

در این کنگره از کتاب سه جلدی دایرةالمعارف کارآفرینی که توسط فریدون رهنما ، مرتضی سلطانی، مهدی امینی، محسن امینی و ارش سلطانی به تألیف رسیده رونمایی شد و در پایان این کنگره از محصولات سمولینا پلاس زرماکارون شامل پاستا پروفیتو مخصوص ورزشکاران، پاستا هفت غله محصول رژیمی که مخصوص افرادی که بدنبال تغذیه سالم هستند، پاستا وگانو محصول مخصوص گیاهخواران و پاستا کودک، پاستا کم پروتئین مخصوص بیماران PKU، پاستا سلامت محور رونمایی شد.

یکی از برنامه‌های جانبی بیست و هشتمین کنگره علوم و صنایع غذایی، تور بازدید از مجموعه پالایشگاه غلات زر و شرکت های زرنام و زرکام بود.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …