دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403

برگزاری رزمایش مشترک نیروهای ویژه صربستان و آمریکا

به گزارش ایرنا، رسانه های خبری صربستان با اشاره به این تمرین مشترک که بین نیروهای ویژه ارتش صربستان و نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا در روز جمعه ۵ آذرماه در ۱۲۰ کیلومتری جنوب صربستان انجام گرفت، گزارش دادند که این عملیات با هدف مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه نظامی در شمال شرقی این کشور صورت گرفت.

نیروهای ارتش صربستان و آمریکا در این رزمایش مشترک که در هوای بارانی و طوفانی انجام گرفت.

«آنتونی گودفری» سفیر آمریکا در بلگراد این رزمایش نظامی را نمونه خاص از روابط آمریکا و صربستان دانست و گفت که چنین عملیاتی نشان دهنده این است که آمریکا و صربستان به عنوان دو کشور دوست و شریک می توانند اقدام های مشترکی را انجام دهند.

وی همچنین تمرین نظامی مشترک بین نیروهای صربستان و آمریکا را بسیار خوب و موفق ارزیابی و از این‌که سربازان این دو کشور در کنار هم عملیات مشترک ضد تروریستی را انجام می دهند، ابراز خرسندی کرد.

«نبویشا ستفانوویچ» وزیر دفاع صربستان که همراه با سفیر آمریکا نظاره گر عملیات مشترک نیروهای ارتش دو کشور بود با اشاره به این‌که چنین فعالیت هایی در هوای بارانی و طوفانی برای نیروهای ویژه دو کشور شاید روزمره و عادی باشد، تاکید کرد که برای دیگران چنین عملیاتی در این شرایط جوی کاملا تعجب آور و افراطی به نظر می رسد.

وی همچنین افزود که چنین عملیاتی حاکی از این است که نیروهای ارتش صربستان و واحدهای ویژه آن می بایستی در هر زمان و موقعیت جوی برای  دفاع و حفاظت از کشور و مردم خود آماده باشند و از طرف دیگر این نیروها نشان دادند که تمام وقت و پولی که در تجهیزات و آموزش هایی که برای نیروهای ارتش سرمایه گذاری شده، در جهت دفاع از کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

وزیر دفاع صربستان از همکاری فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا قدردانی و این رزمایش را یکی از مجموعه تمرینات نظامی مشترک بین دو کشور خواند و اشاره کرد که پیش از این، تمرینات مشترک نظامی بین واحدهای چترنجات، واحدهای ویژه و نیروی هوایی دو کشور انجام شده است.

وی این رزمایش را یک شاخص خوب از قابلیت همکاری بین نیروهای ارتش صربستان و آمریکا دانست که از این طریق نیروها از تجربیات یکدیگر بهره مند و تمرینات مشترکی را انجام می دهند و به عنوان شریک، همکاری می کنند و هر کدام در هر کجا که لازم باشد از منافع کشور خود حفاظت می کنند.

صربستان با وجود اینکه بیشتر همسایگانش عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، تلاش دارد که سیاست بی طرفانه نظامی خود را حفظ و در همین حال با تمامی کشورها همکاری دفاعی – نظامی  و رزمایش مشترک برگزار کند.

اکنون کرواسی، آلبانی، مونته نگرو، مجارستان، بلغارستان و رومانی که در همسایگی صربستان قرار دارند، از اعضای ناتو به شمار می روند و مقدونیه شمالی نیز تلاش دارد که وارد این پیمان نظامی شود.

صربستان در حال بازسازی و مدرنیزه کردن نیروی هوایی خود با جنگنده های میگ ۲۹ روسیه و دیگر تجهیزات نظامی است. به عقیده کارشناسان؛ سیاست بی طرفانه نظامی از تمامی جوانب برای صربستان مناسب است.

همکاری نظامی بین صربستان و آمریکا از سال ۲۰۱۵ پس از امضای طرح همکاری های نظامی دو جانبه بین ‘میلان کونیکوواتس’ رئیس وقت اداره همکاری های بین المللی وزارت دفاع صربستان و ‘پل بروتسن’ نماینده نظامی وقت ایالات متحده آمریکا در بلگراد آغاز شد.

طرح همکاری های نظامی دوجانبه صربستان و آمریکا شامل تمرینات مشترک نظامی، فعالیت های نظامی پزشکی، آموزشی و امنیتی بوده که در سال ۲۰۱۵ به مرحله اجرایی رسیده است.

صربستان به عنوان عضو ثابت در طرح مشارکت صلح ناتو با دیگر کشورهای این برنامه مانند؛ آمریکا، انگلیس، ایتالیا، مجارستان و مقدونیه همکاری نظامی دارد.

این کشور از سال ۲۰۰۶ به این سو درچارچوب پیگیری سیاست بی طرفی نظامی این کشور، در بیش از ۱۷۰ رزمایش مشترک با کشورهای عضو ناتو و در ۱۰ سال اخیر در حدود ۲۰ تمرین نظامی با روسیه شرکت داشته است.

صربستان همچنین آمریکا را بزرگترین متحد خود در جهان می داند و با نیروهای ناتو در چارچوب طرح (مشارک برای دوستی) همکاری و با ناتو و فدراسیون روسیه رزمایش برگزار می کند.

صربستان از لحاظ جغرافیایی در شبه جزیره بالکان و در ناحیه جنوب شرقی اروپا قرار دارد و در واقع آسیا و اروپا را به هم ارتباط می دهد. جمعیت صربستان براساس سرشماری نفوس در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۷ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۷۶۱ نفر و  مساحت آن ۸۸ هزار و ۴۰۷ کیلومتر مربع است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …