سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403

برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری در آیین آغاز هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه عامل رشد و بالندگی هر کشوری وابستگی مستقیمی با اقدامات علمی و پژوهشی دارد، گفت: توجه به مقوله علم و دانش موجب شده است تا برخی کشورها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و با حداقل هزینه به شاخصه‌های مهمی در توسعه همه‌جانبه دست یابند.

سعید رئیسی با تاکید بر اهمیت ایده‌پردازی و توجه به کارآفرینی خلاقانه افزود: این مباحث هم‌اکنون در سطوح دانشگاهی و مقاطع بالای دانش‌آموزی به خوبی دنبال می‌شود اما لازم است این فرآیند میان نودانش آموزان و نوجوانان نیز نهادینه شود چرا که پرورش ذهن افراد برای یافتن راه‌حل‌های متفاوت و خلاقانه می‌تواند در رسیدن آنان به نتایج بهتر اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: سرمایه‌های انسانی و ظرفیت‌های تحقیقی و علمی مناسبی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و در صورتی که مسیر توسعه و هدایت این ظرفیت‌ها را به درستی تعریف شود، می‌توان برای حل مشکل بیکاری در استان نیز اقدامات مطلوبی را به سرانجام رساند.

رئیسی توجه به محققان و دستاوردهای آنان را مهم دانست و یادآور شد: اجرای برنامه‌های حمایتی می‌تواند به ایجاد انگیزه و تولید علم و محصول منجر شود و به دنبال آن، کارآفرینی نیز شکل بگیرد.

ستاد بزرگداشت علوم پایه در چهارمحال و بختیاری تشکیل می‌شود

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با بیان اینکه هفته پژوهش و فناوری نماد تجلی تلاش یک‌ساله محققان و پژوهشگران به شمار می‌رود، گفت: پژوهش و فناوری دیگر به عنوان یک انتخاب مطرح نیست و از آن به عنوان ضرورتی قطعی برای کشورها یاد می‌شود که توسعه پایدار، حل مشکلات صنعت و جایگاه علمی کشورها با آن ارتباط مستقیمی دارد.

محسن مبینی، گستردگی حوزه فناوری را یادآور شد و افزود: در اقدام جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۲ معاونت مستقل تحت عنوان پژوهش و فناوری تعریف‌شده است که این امر می‌تواند در شکل‌دهی دانشگاه‌های کارآفرین اثرگذار باشد و منجر به توسعه پایدار شود.

وی به اقدام یونسکو برای بزرگداشت علوم پایه در سال ۲۰۲۲ نیز اشاره و تصریح کرد: با پیگیری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستادهای استانی این برنامه نیز با محوریت دانشگاه معین و با حضور فعال آموزش‌وپرورش و تعدادی از دستگاه‌های اجرایی تشکیل خواهد شد تا با نگاه ویژه به علوم پایه در سطح ملی و استانی و تقویت این علوم، اثرگذاری آن‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مبینی در ادامه با بیان اینکه برای برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در استان سه دبیرخانه تخصصی در دانشگاه شهرکرد، پارک علم و فناوری و آموزش‌وپرورش شکل گرفته است، افزود: برپایی بیست و دومین نمایشگاه مجازی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌ بازار، برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و تجلیل از منتخبین حوزه علم و فناوری در استان از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته اجرایی خواهد شد.

دانش آموزان و فرهنگیان برتر حوزه علم و فناوری در چهارمحال و بختیاری تجلیل می‌شوند

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این برنامه گفت: پایه و اساس رشد و توسعه هر کشوری بدون شک در آموزش‌وپرورش آن نهفته است و اگر دانش‌آموزان به گونه‌ای تربیت شوند که با نگاهی عالمانه، فناورانه و پرسشگر به محیط پیرامونی خود توجه کنند، دانشگاه‌ها نیز در تربیت نخبگان علمی و پژوهشی موفق‌تر عمل می‌کنند.

بیات سلطانی افزود: در سال جاری و به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، جشنواره دانش‌آموزی به صورت ویژه ۲۳ آذر در استان برگزار می‌شود که در این جشنواره از دانش آموزان و فرهنگیان نخبه در سه بخش اقدام پژوهشی، پایان‌نامه برتر و پژوهشگر برتر تجلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه عمده برنامه‌های تحقیقاتی انجام شده توسط فرهنگیان مربوط به حوزه علم و تربیت است، تصریح کرد: امسال ۱۶ نفر از فرهنگیان برتر استان در بخش اقدام پژوهشی انتخاب شدند که ۲ نفر از آنان توانستند به مرحله کشوری راه یابند.

سلطانی تجلیل از ۳۶ پایان‌نامه و  ۳۴ نفر پژوهشگر برتر در بخش فرهنگیان را نیز از دیگر برنامه‌های این هفته در استان بیان کرد و یادآور شد: در حوزه دانش‌آموزی نیز فعالیت‌ها در بخش‌های پژوهش سرای دانش آموزی و جشنواره خوارزمی رصد شده است که در مجموع از ۲۶ دانش آموز به پاس اقدامات پژوهشی قدردانی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در آیین آغازین هفته پژوهش و فناوری در چهارمحال و بختیاری از ۱۳ دستاورد این حوزه با حضور جمعی از محققان، پژوهشگران و مسوولان‌ استانی رونمایی شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …