یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403

البرز و هفته ای که با یاد سردار دل ها شهید قاسم سلیمانی گذشت

 هفته گذشته (یازدهم تا هفدهم دی ماه )رویدادها و اخبار مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در استان البرز ثبت شد.

از مهم ترین اخبار هفته گذشته گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی بود که به همین مناسبت برنامه های زیادی در سطح استان با حضور سخنرانان استانی و ملی برگزار که در ابتدای گزارش به بخشی از این نشست ها اشاره خواهد شد.

حاج قاسم توطئه های آمریکا برای خاورمیانه را نقش برآب کرد، این مطلب به نقل از سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی مطلق رییس اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در اجتماع بزرگ سلیمانی ها که در حسینیه عاشقان ثارالله سپاه ناحیه امام حسین (ع) کرج مطرح شد.

وی در این مراسم عنوان کرد: آمریکا به دنبال ایجاد خاورمیانه بزرگ و جدید بود ولی به همت سردار دل ها ، خاورمیانه متمایل به جمهوری اسلامی و علاقمند به محور مقاومت شکل گرفت و توطئه های استکبار نقش بر آب شد.

سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور با بیان اینکه دست از سرآمریکا برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی برنمی داریم ، گفت که از گرفتن انتقام خون این شهید بزرگوار کوتاه نخواهیم آمد.

سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مراسمی به همین مناسبت گفت: مکتب حاج قاسم سلیمانی فقط معطوف به ایام سالگرد و شهادت او نیست بلکه بایستی در تمام ایام یاد شده و آموزش داده شود.

حجت الاسلام مجتبی دوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسمی با اشاره به فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد که این شهید بزرگوار شخصیتی ممتاز و ارزشمند داشت که روحیات معنوی وی متفاوت از دیگران بود.

حجت الاسلام علی شیرازی جانشین عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و نیروهای مسلح نیز در مراسمی که با هدف گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در البرز برگزار شد گفته بود که سردار سلیمانی در وصیت نامه خود از مردم تجلیل می کند و می نویسد «جان من هزاران بار فدای مردم باد» که در واقع همین طور هم بود زیرا هزاران بار جانش را برای مردم به خطر انداخت در عین حالی که نگاه ویژه ای هم به مردم کرمان دارد.

 ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی در کشور در سال آینده پیش‌بینی شده است این خبر خوب نیز  حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  در بازدید  از نمایشگاه فرصت های شغلی مهارت محور کم سرمایه که در مرکز تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مستقر در حسن آباد کرج بر پا شده بود در هفته ای که گذشت منتشر شد.

وی در این بازدید خود توسعه مشاغل «کم سرمایه‌بر» از جمله مشاغل خانگی برای اشتغالزایی جوانان را از اولویت‌های این وزارتخانه و دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی و امور اشتغال‌محور در بودجه سال آینده کشور پیش بینی شده است.

غلامحسین حسینی  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفت وگو با خبرنگاران  از شناسایی ۴۴۰ فرصت شغلی جدید “مهارت محور کم سرمایه بر” هر یک با سرمایه گذاری از یک میلیون تا ۱۰ تومان در کشور خبرداد و گفت : تلاش ها بر توسعه این مشاغل برای اشتغالزایی معطوف شده است.

در حوزه هواشناسی نیز البرز در هفته ای که گذشت شاهد بارندگی و بارش برف در ارتفاعات بود که هواشناسی استان نیز اعلام کرده بود که سامانه های بارشی در حال ورود به این استان هستند.

ویروس کرونا، میهمان ناخوانده ای که نفس های آخر خود را می کشد و اخبار منتشره در هفته گذشته به خوبی گویای این واقعیت است که واکسیناسیون صورت گرفته موجب شده تا شاهد کاهش تعداد افراد بستری ناشی از این ویروس و به دنبال آن افول تعداد فوتی ها باشیم.

به گونه ای که در هفته گذشته برای چندمین روز شاهد رقم صفر برای تعداد فوتی ها ناشی از ویروس کرونا در استان بوده ایم

منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به عنوان یکی از مهم ترین ظرفیت های استان البرز در هفته ای که گذشت بار دیگر در صدر توجه مسوولان ملی و استانی قرار گرفت از بازدید یک روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفته تا تاکیدهای عبداللهی استاندار البرز مبنی بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های این منطقه و فرودگاه.

عیسی زارع زاده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر یک روزه خود در بازدیدی که از این منطقه داشت گفت:این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم اقتصاد دیجیتال کشور را دارد.

وی همچنین به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره و با بیان اینکه هم اکنون سهم اقتصاد دیجیتال در کشور حدود چهار تا ۶ درصد است افزود: طبق هدفگذاری پیش بینی می شود این در افق سه سال آینده این سهم به ۱۰ درصد برسد.

مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز  اعلام کرد که از حداکثر ظرفیت حمل بار هوایی فرودگاه بین المللی پیام البرز برای توسعه صادرات این استان به کار گرفته می شود.

نادر ثناگو مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به تبدیل این منطقه به قطب فناوری های نوین کشور گفت: ۱۰۰ هکتار از اراضی این منطقه  با هدف محقق کردن و توسعه شبکه ملی اطلاعات برای استقرار واحدهای تولیدی حوزه آی.سی.تی  و فناوری های نوین آماده سازی می شود.

راه اندازی اردوگاه ماده ۱۶ با حضور سردار مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در البرز نیز از خبرهای هفته ای که گذشت بود.

وی در مراسمی که برای افتتاح این اردوگاه برگزار شده بود به نگاه دولت با هدف ساماندهی معتادان متجاهر اشاره و عنوان کرده بود که 

 با توجه به اینکه در جلسه آسیب ها مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر روی این موضوع داشتند، موضوع اعتیاد و مواد مخدر و در اولویت نخست معتادان متجاهر جز اولویت های رییس جمهور بوده است.

در حوزه ورزشی نیز این هفته اخبار بد و خوب منتشر که در این گزارش به این اخبار که البته هر ۲ به فوتسال این استان برمی گردد اشاره ای خواهیم داشت.

خبر خوب ورزشی هفته گذشته بازگشت تیم لیگ برتری فوتسال مقاومت البرز به دور پیروزی بود، مقاومت با ۲ برد پیاپی بر روی دور پیروزهای قرار گرفته است.

اما خبر بد نیز که باز به همین حوزه برمی گردد، انتقاد سرمربی تیم فوتسال بوتاپارس ایرانیان از شرایط ورزشگاه انقلاب کرج ،رضا فلاح زاده سرمربی تیم فوتسال بوتاپارس ایرانیان البرز از شرایط میزبانی مجموعه ورزشگاه انقلاب کرج و مسایل پیش آمده در بازی تیم مقابل آروین قالا ماکو انتقاد کرد.

وی در گفت وگو با ایرنا عنوان کرده بود که بازی با حدود ۳۵ دقیقه تاخیر به دلیل ناهماهنگی برای ورود نیروی انتظامی آغاز و از سوی دیگر وضعیت زمین و رختکن در شان این استان نبوده است.

شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان از دیگر اخبار بد هفته گذشته بود، این در حالی است که پیش از این نیز شاهد شیوع این بیماری در استان بودیم اما برای مدتی مهار شده بود با این وجود فردین حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد که طاعون نشخوار کنندگان کوچک دوباره در حیات وحش شهرستان طالقان این استان شیوع پیدا کرده است.

در حوزه حوادث نیز در هفته ای که گذشت اخباری منتشر شد که یکی از مهم ترین آنها آتش سوزی در ماهدشت بود، بر اثر آتش سوزی در انبار یک کارخانه در این منطقه ۱۶ نفر دچار مسمویت ناشی از انتشار دی اکسید کربن شدند.

سوگواری ها و مراسم های عزاداری به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از مهم ترین رویدادهایی بود که در استان البرز شاهد آن بودیم که به همین منظور گزارش ها و عناوین خبری زیادی بر روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت.

یکی از این مراسم ها در حسینه سید الشهدا (ع)طالقانی ها شهر گلسار  شهرستان ساوجبلاغ برگزار که سخنران اصلی آن علی حدادی نماینده مردم طالقان ،نظرآباد ، ساوجبلاغ و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی بود.

وی در این مراسم بیان کرده بود که  آنچه که از ویژگی های زهرا اطهر(س)  باید الگو قرار داده شود آن است که همه ما باید در مسیر ولایت حرکت کنیم.

مسکن مهر البرز فاقد زیرساخت مناسب است، این مطلب به نقل از عبداللهی استاندار البرز مطرح شد، وی  در نشستی که به منظور  رسیدگی به مشکلات شهرک مسکن مهر ابریشم برگزار شد عنوان کرد که پروژه های مسکن مهر در مناطق مختلف استان فاقد زیرساخت مناسب برای اسکان جمعیت هستند.

و در پایان و طبق روال هر هفته آخرین مطلب به خطبه های نماز جمعه عبادی سیاسی کرج به امامت آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج برمی گردد.

آیت الله حسینی همدانی در خطبه های این هفته به حضور آمریکا در منطقه اشاره و در بخشی از سخنان خود تاکید می کند که  با خشم و نفرتی که در مردم عراق و نیروهای مقاومت عراق از آمریکایی ها دیده می شود بهتر است که آمریکایی ها تعلل نکنند و هر چه زودتر منطقه را بدون بهانه ترک کنند.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …