جمعه , 14 اردیبهشت 1403

اردوغان: ترکیه در صورت نیاز آماده استفاده از سامانه‌های اس۴۰۰ است

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، اردوغان چهارشنبه شب در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که این سامانه در کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت گفت، کاملاً واضح است. هر کس با موشک به کشور ما حمله کند، از [سیستم‌های اس ۴۰۰] استفاده خواهد شد.

رییس جمهور ترکیه پیشتر در ژوئیه (خرداد) ۲۰۱۹ اعلام کرد، ترکیه قصد دارد در صورت حمله به این کشور از سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ استفاده کند.

مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ قراردادی را برای تحویل سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ ساخت روسیه به ترکیه امضا کردند و بدین ترتیب این کشور اولین عضو ناتو بود که این سلاح دفاع هوایی را از روسیه خریداری کرد.

تصمیم آنکارا برای خرید این سامانه ساخت روسیه خشم ایالات متحده و ناتو را برانگیخت. واشنگتن تاکنون از تلاش‌های خود برای وادار کردن ترکیه به کنار گذاشتن سامانه دفاع هوایی روسیه دست برنداشته است.

ترکیه تا کنون تسلیم فشارهای آمریکا نشده و اعلام کرده است که سامانه اس-۴۰۰ را حفظ خواهد کرد. واشنگتن نیز با حذف آنکارا از برنامه ایالات متحده برای توسعه نسل پنجم جنگنده بمب افکن F-۳۵ واکنش نشان داده است.

ایالات متحده همچنین مدت‌ها بود که ترکیه را به تحریم‌های یکجانبه به دلیل خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ تهدید می‌کرد، اما عجله‌ای برای برداشتن این اقدامات از ترس بدتر شدن بیشتر روابط با متحد اصلی ناتو نداشت.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …