سه شنبه , 25 اردیبهشت 1403

ادامه رایزنی اعضای برجام و آمریکا در غیاب ایران

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه پنجشنبه شب با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون ایران) و ایالات متحده برای تبادل نظر در مورد وضعیت کنونی مذاکرات وین که گویا آخرین مرحله گفت‌وگوهاست، دیدار کردند.

ایالات متحده آمریکا پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت سابق این کشور از برجام هیاتی را به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران به وین اعزام کرده تا در خصوص چگونگی بازگشت دوباره این کشور به برجام رایزنی کند.

مالی تاکنون جلسات متعددی را با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در غیاب ایران برگزار کرده اما دولت متبوعه او تاکنون اقدام ملموسی را در راستای جبران اقدامات غیرقانونی دولت سابق صورت نداده است.

این درحالیست که موضع‌گیری‌ها و نامه‌نگاری‌های نمایندگان کنگره آمریکا علیه مذاکرات وین در روزهای گذشته افزایش یافته و حتی برخی سناتورهای دموکرات به طرح انتقاد از توافق با ایران پرداخته‌اند.

این درحالیست؛ نخست این که ناهماهنگی‌ها و تغییرات در مواضع طرف آمریکایی همواره یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها در وین بوده و این موضوع چه در سطح اعضای هیأت آمریکایی و چه در سطح هیأت حاکمه آمریکا، بر روند گفت‌وگوها تأثیر منفی داشته است.

دوم این که  ابراز مخالفت‌ها چه این دارای اصالت و چه بخشی از یک سناریوی مذاکراتی از سوی آمریکا باشد، نه تنها به عقب‌نشینی هیأت ایرانی از مواضع خود منجر نخواهد شد، که مذاکره‌کنندگان ایرانی را در پافشاری بر قابل اتکاء بودن توافق و موضوع تضمین‌ها مصمم‌تر می‌کند.

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …