جمعه , 14 اردیبهشت 1403

آمریکا و ترکیه درباره جنگنده‌های اف-۳۵ مذاکره می‌کنند

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری “احوال”، وزیر دفاع ترکیه توضیح داد: مذاکرات با آمریکا در مورد جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه دارد.  
آکار با بیان اینکه خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه یک «ضرورت است نه انتخاب» افزود: در روزهای آینده جلسه‌ای در آمریکا برای بررسی موضوع جنگنده‌های اف-۳۵ برگزار برگزار خواهد شد.  
وزیر دفاع ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که آنکارا در سال ۲۰۲۲ در نشستی در واشنگتن در مورد برنامه جنگنده‌های اف۳۵ گفتگو خواهد کرد. . 
آکار روز شنبه با اشاره به اینکه آنکارا حق دارد سامانه موشکی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند، گفت که می‌توان راه‌حل قابل قبول و منطقی در مورد این سامانه موشکی پیدا کرد. . 
وی خاطر نشان کرد: “ما انتظار داریم که متحدان آمریکایی ما در اسرع وقت تصمیم درست را بگیرند. “
به گزارش ایرنا، مناقشه مقامات آنکارا و واشنگتن در یکسال گذشته درباره خرید سامانه پدافند هوایی “اس ۴۰۰” روسی به جایی رسیده که مقامات آمریکایی، ترکیه را تهدید کرده و نسبت به تبعات آن به آنکارا هشدار داده‌اند.  
کاخ سفید در ۱۵ بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۹) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گفت وگویی که “جک سالیوان” مشاور امنیت ملی آمریکا با “ابراهیم کالین” سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه داشته، به او یادآوری کرده که برخورداری آنکارا از اس ۴۰۰ روسی، تاثیرپذیری و انسجام ناتو را تحت الشعاع قرار می‌دهد.  
یک مقام آمریکایی نیز تیرماه سال جاری گفته بود، چنانچه ترکیه به خریداری سامانه‌های تسلیحاتی دیگر از روسیه ادامه دهد، آمریکا تحریم‌های دیگری هم علیه این کشور وضع خواهد کرد.  
آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی “اس-۴۰۰” را امضا کرد و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش ۲. ۵ میلیارد دلار را دریافت نمود.  
“خلوصی آکار” وزیر دفاع ترکیه در واکنش به انتقادها درخصوص خرید سامانه “اس ۴۰۰” از روسیه گفت که، از آنجایی که برخی کشورهای عضو ناتو در حال حاضر از سامانه‌های پدافندی “اس-۳۰۰” که ساخت روسیه است، استفاده می‌کنند، پس آنکارا هم سامانه “اس-۴۰۰” را به کار خواهد گرفت.  
آمریکا آذرماه سال گذشته «حوزه ریاست صنایع دفاعی» ترکیه را که مسئولیت تأمین فناوری‌های نظامی برای این کشور را به عهده دارد و همچنین رئیس این سازمان را هدف تحریم قرار داد.  
آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند که استفاده ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از سامانه روسی “اس-۴۰۰”، تهدیدی برای این ائتلاف نظامی غربی است، اما آنکارا این موضوع را رد و بر نیازش به این سامانه برای دفاع از ترکیه تاکید کرده است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …