جمعه , 7 اردیبهشت 1403

آخرین اخبار امیکرون در ایران| افزایش معنادار تعداد تست‌های مثبت ویروس جهش یافته آفریقایی/ غربالگری هوشمند فرصتی برای کاهش هزینه‌ مدیریت شرایط + نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد رشد اگرچه سیر صعودی روزانه نرخ ابتلا متوقف شده و دوباره روند نزولی به خود گرفته است اما واقعیت امر اینجاست که در بازه زمانی یک هفته گذشته می‌بینیم این روند همچنان در مدار صعود است و کارشناسان تاکید می‌کنند بی‌تفاوتی به شرایط یاد شده می‌تواند اشتباهی نگران کننده در آینده نزدیک باشد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: نگاه آماری کوتاه مدت در این دوره از همه‌گیری با توجه به فعالیت ویروس امیکرون می‌تواند مشکلاتی بسیار عمده در شرایط ایجاد کند و در نهایت هزینه مدیریت همه‌گیری را افزایش دهد به این دلیل که بررسی آمار یک هفته گذشته نمایانگر این نکته است که نرخ ابتلای روزانه سیر صعودی 102 درصدی داشته است.

به گفته این گروه فراز و فرودهای کرونایی روز نمودارها اگرچه می‌تواند باعث اشتباه محاسباتی شده و رفتار ویروس منحوس در دوره‌های مشخص تعیین کننده است و از آنجا که همواره در یک هفته روند صعودی نرخ ابتلا و البته رشد 15.4 درصدی موارد بستری در مراکز درمانی را تجربه کرده‌ایم احتمالاً ویروس درحال نفوذ زیرپوستی در سراسر کشور بوده و می‌تواند به زودی مشکلات عمده‌ای برای کادر درمان و نظام بهداشت و سلامت ایران ایجاد کند.

در این زمینه همچنین گروه یاد شده معتقدند بهترین راهکار جلوگیری از ایجاد زنجیره ابتلا در کشور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و البته تکمیل فرآیند واکسیناسیون با سه دز واکسن است که متاسفانه در این زمینه همکاری مناسبی از سوی هموطنان دیده نمی‌شود و این عادی انگاری قطعاً هزینه‌های بالایی برای مدیریت شرایط ایجاد خواهد کرد.

این کارشناسان در باره اهمیت غربالگری هوشمند نیز می‌گویند: بررسی‌ها و نتایج تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای اروپایی که اکنون با بحران روبرو شده‌اند نشان می‌دهد غربالگری هوشمند و اجرای قرنطینه دقیق بیماران در این دوره از همه‌گیری فرصتی است که نباید به آن بی‌توجه باشیم و نادیده بگیریم به این دلیل که سبک‌تر بودن علائم بیماری در شرایط فعلی بعضاً عامل عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به اهمیت رعایت پروتکل‌ها از سوی شهروندان شده است.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان انجام 81267 مورد تست روزانه برای شناسایی بیماران جدید متناسب با شرایط فعلی نیست و درست زمانی که باید این روند تعداد موارد تست روزانه چندین برابر باشد می‌بینیم روند تناسبی با شرایط نداشته و همین اتفاق پاشنه آشیل مدیریت کم هزینه بحران امیکرون در ایران شناخته می‌شود که نباید آن را نادیده بگیریم.

کارشناسان همچنین با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در این دوره می‌گویند: رسانه‌های جمعی در شرایط فعلی نقشی کلیدی داشته و لازم است بدون اینکه باعث نگرانی‌های غیر ضرور در سطح جامعه باشد کاملاً شفاف و بدون هرگونه جریان‌سازی نسبت به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه گام برداشته و شهروندان را تشویق به مشارکت حداکثری در دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی مقامات مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا کنند.

زنگ خطر امیکرونی به صدا در آمد

در همین حال، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.

دکتر سعید کریمی، روز گذشته در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است و باید برای بروز مشکلات احتمالی از همین امروز برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و آمادگی کامل داشته باشیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان اصفهان/ تعداد موارد قطعی ا میکرون  به151 مورد رسید

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: و در 24 ساعت گذشته 42   مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی 47 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند و با ترخیص40  بیمار، مجموع بیماران بستری به 238 مورد رسیده که 47 نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر هم سیر نزولی داشته، گفت: در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی در اثر ابتلای مشکوک به کرونا 2 نفر گزارش شده است.

عقدک تصریح کرد: تا روز گذشته بر اساس آخرین آمار 151 مبتلای قطعی ا میکرون در مراکز علوم پزشکی اصفهان شناسایی شده که 81 مورد در اصفهان، 7 مورد در فلاورجان، 6 مورد در خمینی‌شهر، 11 مورد در مبارکه، شهرضا 4 مورد و 2  نفر هم در بویین میاندشت، 16 مورد در نجف آباد، 8 مورد شاهین شهر، 4 مورد اردستان، 4 مورد چادگان، 4 مورد نطنز، یک مورد نایین، یک مورد تیران،  یک مورد سمیرم و یک مورد خارج استان مبتلا شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه 13 مورد بیماران کرونایی سویه جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند، اظهار داشت: درصد بالایی از این تعداد یا واکسن نزده بودند و یا یک یا دو نوبت زده بودند و متاسفانه با علائم حاد تنفسی بستری شدند.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر برای دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کنند تا شاهد موج انفجاری این ویروس منحوس نباشیم.

استان گیلان/ شرایط ثابت است

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان 125 بیمار کرونایی در حال حاضر در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و این تعداد در چند روز اخیر در استان تثبیت شده است. 

از تعداد کل بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان 23 بیمار طی شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند و این کاهش آمار در صورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نویدبخش کنترل کامل کرونا در استان باشد.

 19 بیمار کرونایی نیز به دلیل شدت علائم و وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که این تعداد نیز در سایه افرایش پوشش‌دهی واکسیناسیون افزایش یافته است و اکثر بیماران بدحال از افرادی واکسینه نشده هستند.

واکسیناسیون کرونا با سرعت خوبی در استان گیلان در حال انجام است و به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان در حال حاضر بیش از 95 درصد جمعیت گیلان حداقل یک دز واکسن کرونا و همچنین بیش از 80 درصد هر دو دز را دریافت کردند.

گیلان تاکنون میزبان سویه دلتا و کرونای هندی و انگلیسی بوده و اکنون سویه امیکرون کرونا در استان در حال چرخش و شیوع است به طوری‌که در حال حاضر 8 نفر از هم‌استانیان به سویه امیکرون مبتلا شده‌اند و این تعداد در روزهای آینده افزایش می‌یابد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان تهران/ 2 هفته متوالی بدون فوتی ناشی از کرونا در شهرستان ری به ثبت رسید

حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری در جمع خبرنگاران با اشاره به زحمات پزشکان و کادر درمانی در کنترل بیماری کرونا اظهار داشت: تکمیل چرخه واکسیناسیون و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی تمامی هموطنان تنها راه جلوگیری از ورود کشور به پیک ششم کرونا است.

وی افزود: تمامی مراکز تزریق واکسن کرونا در سطح شهرستان براساس جمعیت به نحوی پراکنده شده‌اند تا اهالی در کمترین زمان و فاصله ممکن به تزریق واکسن دسترسی داشته باشند. بر همین اساس مطابق گزارش‌های روزانه شبکه بهداشت و درمان شهرستان، تاکنون 1 میلیون و 500 هزار نفر در شهرستان ری علیه ویروس منحوس کرونا واکسینه شدند که از این تعداد تزریق واکسن 217 هزار نفر اتباع خارجی ساکن ری بوده‌اند.

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه گفت: خوشبختانه با مجموع اقدامات انجام شده در سطح شهرستان ری و همکاری خوب شهروندان طی دو هفته گذشته تاکنون هیچ‌گونه مورد فوتی ناشی از کرونا توسط مراکز بهداشتی درمانی گزارش نشده است که امیدوار هستیم با ادامه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط شهروندان و تکمیل چرخه واکسیناسیون در هفته‌های آتی و روزهای پیش رو نیز شاهد حفظ آمار بدون فوتی در این حوزه باشیم.

معاون استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح کشور کاهش یافته که با توجه به شیوع سویه جدید بیماری کرونا با نام امیکرون از تمامی هموطنان و اهالی ری تقاضا داریم حتی پس از واکسیناسیون نیز فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت شیوه‌نامه‌ها و استفاده از ماسک را در اولویت ویژه قرار داده و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند هر چه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا از قرار گرفتن وضعیت شهرستان در شرایط پرخطر و افزایش تعداد مبتلایان جلوگیری شود.

استان قزوین/ نرخ بستری‌های کرونایی 65 درصد افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 32 درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در شبانه‌روز اخیر 25 مورد قطعی ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-19 استان قزوین شناسایی شدند که در قیاس با روز قبل 12 نفر کاهش یافته است.

جلال رحمانی از افزایش 65 درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی هم خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 28 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز پیش 11 نفر افزایش داشته است.

وی همچنین با اشاره به تثبیت آمار بیماران کرونایی بدحال اضافه کرد: در حال حاضر 6 بیمار بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشته است.

رحمانی همچنین به صفر شدن نرخ مرگ‌ومیر روزانه برای پنجمین روز متوالی اشاره کرد و گفت: در ضمن در 24 ساعت گذشته 42 بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌ها ترخیص شدند که آمار 19 نفر بیشتر از روز قبل بوده و 83 درصد افزایش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه‌ از 2 رقمی شدن آمار مجموع بستری‌های فعلی برای نخستین بار در سال 1400 خبر داد و افزود: در حال حاضر فقط 96 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این آمار در قیاس با روز گذشته 15 نفر معادل‌ 13.5 درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در ضمن آمار افراد تحت پوشش واکسیناسیون دوز اول به 94.55 درصد، دوز اول و دوم به 84.22 درصد و دوز سوم هم به 17.91 درصد رسیده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان فارس/ خیز آهسته موارد افزایش ابتلا به کرونا

با وجود اینکه براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تنها 3 شهرستان استان در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت آبی قرار دارد اما به دلیل شیوع امیکرون همچنان نگرانی‌های مسئولان و متولیان بهداشت و درمان بر جای خود باقی است. 

سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هشدار نسبت به گسترش سویه امیکرون در استان فارس بی‌توجهی نسبت به این تهدید را به منزله خطر مواجهه با بحرانی جدی در فارس دانست و  از خیز آهسته موارد افزایش ابتلا به کرونا در استان خبر داد. 

وی راهکار مهم حفاظتی در شرایط کنونی را افزایش توجه عمومی نسبت به خطر این بیماری با جدی گرفتن علائم ابتلا به بیماری و مراجعه به موقع به پزشک است تا از پیشرفت علائم بیماری و بستری شدن پیشگیری شود.

حسینی فصل سرما و خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را دیگر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: به دلیل مشابهت علائم ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سویه امیکرون، ضروری‌ترین اقدام در صورت بروز نشانه‌های بیماری، مراجعه به موقع به پزشک خانواده و مراکز 16 ساعته است.

براساس ٖآخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 868 هزار و 757 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 515 هزار و 508 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 585 هزار و 555 تست تشخیصی مولکولی بوده که 450 هزار و 851 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 283 هزار و 202 مورد تست سریع انجام شده و 64 هزار و 657 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 79 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 383 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 70 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در 24 ساعت گذشته  سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و 447 نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 506 هزار و 223 هم استانی مبتلا به کووید19 بهبود یافته که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به 6 میلیون و 973 هزار و 538 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 256 هزار و 522 دُز نوبت اول، دو میلیون و 967 هزار و 118 دُز نوبت دوم و 749 هزار و 898 دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

کاشان / تعداد مبتلایان به امیکرون در نطنز 4 نفر شد

دکتر محمدعلی گلی زواره مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز، از شناسایی چهار نمونه امیکرون در شهرستان نطنز خبر داد و اظهار داشت: رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و تسریع در تزریق دُز سوم ضروری است.

گلی زواره با اشاره به اینکه با توجه به ماهیت ویروس و قدرت سرایت احتمال ورود سویه اُمیکرون پیش‌بینی شده بود، افزود: تا به امروز چهار مورد ابتلاء به سویه اُمیکرون درشهرستان نطنز شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار و انتقال این ویروس در سطح شهرستان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: احتمال شناسایی موارد بیشتر نیز وجود دارد چراکه براساس آزمایشات تشخیصی 76 نمونه ارسالی پی سی آر و تست سریع
تست 17 نفر مثبت گزارش شده است و از این تعداد 10 نفر از بخش مرکزی و تعداد هفت نفر نیز از بخش بادرود هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نطنز اظهار داشت: تعداد افراد بستری در بیمارستان خاتم‌الانبیای نطنز یک نفر و بیمارستان فاطمیه بادرود 10 نفر هستند و در حال حاضر رنگ شهرستان آبی است و این وجود تزریق واکسن، رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک سبب کاهش تعداد موارد مثبت و بستری می‌شود.

استان یزد/ افزایش بستری‌های کرونایی

ابراهیم سلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان یزد اظهار داشت:  در حال حاضر، 198 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که با افزایش آمار روبرو شده است.

وی با تاکید بر اینکه کم شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش آمار بیماران را به دنبال دارد ادامه داد: از این تعداد، 58 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه‌روز گذشته، 70 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

وی با تاکید بر لزوم جدیت در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین دریافت دز سوم واکسن توسط تمام شهروندان گفت: در حال حاضر شهرستان ابرکوه در وضعیت زرد کرونایی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان بوشهر / وضعیت امیکرونی ثابت است

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر از کاهش بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به 20 نفر کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته 8 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند تصریح کرد: خوشبختانه از این تعداد بیمار هیچکدام کرونا مثبت قطعی نبوده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از خالی شدن بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی خبر داد و افزود: خوشبختانه امروز تعداد موارد بیماران کرونایی بستری در این بخش صفر است.

وی با بیان اینکه در 25 روز گذشته مرگ ناشی از بیماری کرونا در استان بوشهر ثبت نشده است گفت: تاکنون 2 هزار و 35 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

کشمیری با بیان اینکه کمتر از 10 درصد تست‌ها مثبت کرونایی است تصریح کرد: بیماران اومیکرون در استان افزایش نیافته و تاکنون 13 مورد شناسایی که 9 نفر آنان به اومیکرون تأیید شده و این رقم همچنان ثابت مانده است.

استان خراسان رضوی / بیماریابی افراد مبتلا به امیکرون درحال اجراست

 محمد پهلوان کاشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: با توجه به قدرت سرایت پذیری بالای ویروس اومیکرون، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تمامی سطوح اعم ازمراکز خدمات جامع سلامت منتخب، درمانگاه ها و بیمارستان ها در حالت آماده باش برای خدمات رسانی به بیماران و مراجعین است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، تا کنون 249 مورد ابتلا به اومیکرون در استان خراسان رضوی شناسایی شده اند خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای پیشگیری از انتقال اومیکرون، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، واکسیناسیون و استفاده از ماسک است.

 مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر 353 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی  خراسان رضوی بستری هستند که از این تعداد 110 نفر در بخش‌های مراقبت ویژه تحت مراقبت قرار دارند گفت: نکته قابل توجه اینکه؛ از نظر تعداد بیماران بستری در شرایط مناسبی قرار داریم و در حال حاضر بهترین شرایط و زمان برای تکمیل واکسیناسیون محسوب می‌شود.

 پهلوان با اشاره به پوشش واکسیناسیون افراد بالای 18 سال در مناطق زیر پوشش دانشگاه اظهارکرد: تاکنون 94 درصد از گروه‌های هدف دز اول واکسن، 81 درصد از این گروه دز دوم و 17 درصد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی گفت: با توجه به کاهش ایمنی افراد در دوره 5تا 6ماهه پس از واکسیناسیون ،افرادی که دوز دوم خود را در شهریور ماه دریافت کرده‌اند باید هر چه سریعتر اقدام به واکسیناسیون دوز سوم کنند.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه تا کنون فوتی ناشی از اومیکرون در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش نشده است تصریح کرد: در صورت همکاری موثر مردم و تکمیل سه دز واکسن، انتظار می‌رود که وارد پیک‌های ناشی از کرونا نشویم.

 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …