چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403

کارگاه بین المللی باتری های لیتیومی در البرز برگزار شد

به گزارش ایرنا، این کارگاه با همکاری مشترک بنیاد جایزه حضرت محمد  مصطفی (ص) و شبکه نانوفناوری کشورهای اسلامی مستقر در پزوهشگاه مواد و انرژی با حضور پروفسور رشید یازمی از دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور محقق برجسته در حوزه کاربردآندهای گرافیتی در باتری های لیتیومی و باتری های یون فلورید و همچنین متخصصانی از صنعت مربوطه و دانشگاه کشور برگزار شد.

محمود کاظم زاد رییس دبیرخانه شبکه نانوفناوری کشور های اسلامی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: شبکه نانوفناوری کشورهای اسلامی زیر گروه کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری کشورهای اسلامی است.

وی افزود: سازمان همکاری کشورهای اسلامی تحت عنوان کامستکت در سال ۲۰۰۸ در جلسه ای در پاکستان با پیشنهاد ایران مبنی بر راه اندازی شبکه نانوفناوری کشورهای اسلامی موافقت کردند و میزبانی این شبکه را به پژوهشگاه مواد و انرژی دادند.

وی در ادامه افزود: زیر گروه همکاری های اسلامی که با مشارکت تمام کشورهای اسلامی در سطح جهان ،محققان و دانشمندان کشورهای اسلامی اروپایی و آمریکایی و دیگر کشورها حضور دارند این مجموعه کار و حمایت اصلی از طریق بانک اصلی و عضویت شبکه ها تامین می کند و کشور ایران یکی از این کشورها است.

کاظم زاد افزود:  هدف شبکه تقویت نانوفناوری و علم نانو در کشورهای اسلامی است در همین راستا کارگاهها و کنفرانس های بین المللی با حضور استادان و محققان برجسته بین المللی برگزار می شود.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه شبکه نانوفناوری کشورهای اسلامی در پژوهشگاه مواد وانرژی مستقر است هر دو سال یکبار از سال ۲۰۱۳ شروع شده و همایش های دو سالانه ای تاکنون از کشورهای مختلف استادان و دانشمندان مرتبط با این حوزه برگزار می شود.

وی افزود: پیش از این در کارگاههای بین المللی ترکیه،مالزی،کشورهای عربی،محققان از کشور انگلستان،کانادا،آمریکا،استرالیا حضور داشتند اما در کارگاه امروز با توجه به شرایط کرونا با حضور پروفسور رشید یازمی از محققان کشور مراکش در حوزه باتری های لیتیومی با مشارکت مدیران،محققان صنایع باتری کشور برگزار شد.

رییس دبیرخانه شبکه نانوفناوری کشور های اسلامی در پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: هدف از برگزاری این کارگاه ایجاد ارتباط و انگیزه بین محققان،دانشجویان،استادان دانشگاه،صنعتگران کشور،شرکت های استارت آپ است تا بتوانند از حضور پروفسور یازمی و امکانات بین المللی برای این کار استفاده کنند.

کاظم زاد افزود: مواد اولیه مورد نیاز باتری های لیتیومی کشور ایران یکی از کشورهای غنی از منابع مس،لیتیوم و فلزات مانند کبات و نیکل است که از آنها به عنوان مواد اولیه باتری استفاده می شوند و کار برای محققان در حوزه های زمین شناسی،معدن،شیمی،فیزیک و تکنولوژی و مکانیک و الکترونیک وجود دارد.

پروفسور رشید یازمی در این کارگاه گفت: معتقدم مهندس کسی است که بتواند مشکلات واقعی را حل کند و باید اطلاعات بسیار عمیقی از علم مواد،فلزات،ترمودینامیک،مکانیک کوانتم و رایانه داشته باشد سپس برای حل مشکلات اقدام کند.

وی ادامه داد: باتری لیتیومی انقلابی در سیسم های ارتباطی و تلفن همراه ایجاد خواهد کرد اگر به دهه ۱۹۸۰ بر گردیم تلفن های همراهی که وجود داشت چهاربرابر ضخیم تر و چهار برابر سنگین تر از تلفن های کنونی بودند و امکان قرار دادن آنها در جیب وجود نداشت.

وی اظهار داشت: از آنجا که باتری لیتیومی منجر به افزایش دانستنی انرژی شده است و میزان انرژی موجود در هر گرم باتری بیشتر شده،تلفن همراه نازک تر شده اند و بدون هیچ مشکلی از قبیل گرم شدن در جیب قرار می گیرند.

پروفسور یازمی افزود: مردم نیازمند استفاده از تلفن همراه بدون وابستگی به سیم شارژ هستند آزادی زیادی به آنان می دهد تولید کنندگان تلفن همراه اپلیکیشن های زیادی به گوش اضافه کرده اند و تلفن همراه به یک وسیله ضروری شده است.

وی گفت: از آنجا که صنعت به باتری اعتماد کرده است در سال های اخیر سرعت زیادی در استفاده از باتری لیتیومی در قطعات الکتریکی و نسل جدیدی از تلفن همراه الکترونیک پدید آمده است.

یازمی افزود: در آینده انقلاب جریان الکتریکی را خواهیم داشت و همانطور که امروزه مردم از تلفن همراه استفاده می کنند نسل بعدی در ایران ماشین های الکتریکی را سوار می شوند و بدون ارتقای عملکرد باتری لیتیومی هیچ کدام از این تکنولوژی ها ممکن نیست.

پروفسور رشید یازمی محقق علمی ، در سال ۲۰۱۸ اطلاعات و تحقیقات مربوط به باتری لیتیومی را ثبت کرد.

در پایان کارگاه به افراد شرکت کننده گواهی بین المللی صادر شد.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …