شنبه , 8 اردیبهشت 1403

واکسن و خودمراقبتی اکسیر ایمنی جمعی در برابر کرونا

به گزارش ایرنا، ساخت واکسن کرونا که در این ماه ها به مدد علم و دانش بشری به ویژه تلاش دانشمندان کشورمان به مرحله انبوه نزدیک شده است،روزنه ای برای مهار این ویروس خطرناک به شمار می رود که باید آن را جدی گرفت.

کرونا که از اویل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در کشورمان شیوع پیدا کرد ، اکنون بیش از ۲۰ ماه است که مناطق مختلف ایران از جمله استان پرجمعیت البرز را درگیر خود کرده و همچنان تلفات می گیرد.

وقوع پنج موج کرونا در کشور همواره با ابتلای بالا همراه بوده که موج پنجم با شیوع نوع دلتا بیشترین سرعت در انتقال ویروس و ابتلا به کووید ۱۹ را در مناطق مختلف کشور به ثبت رساند.

با این وجود عملیات واکسیناسیون که ازاوایل زمستان سال گذشته در کشور کلید خورد ، شهریورماه امسال به اوج خود رسید و اکنون تلاش ها برای تامین انبوه واکسن داخلی و خارجی به نتیجه رسیده است.

در این میان اگرچه بسیاری از مردم تاکنون موفق به دریافت واکسن کرونا شده اما بخشی از جامعه هنوز نسبت به تزریق واکسن تردید دارند که خطری برای فوران دوباره یا چندباره کرونا به شمار می رود.

تجارب ۲۰ ماهه شیوع و ابتلا به کرونا نشان داده است که آنچه سبب شده تا این ویروس در امواج مختلف بتازد بی توجهی بخشی از جامعه به رعایت الزامات بهداشتی بوده است.

استفاده نکردن از ماسک ، مواد ضدعفونی کننده ، رفتن به سفرهای پرخطر و حضور در مکان های آلوده به ویروس بدون رعایت فاصله اجتماعی سبب شده تا کرونا در موج های مختلف کشتار به راه بیندازد و به زندگی بسیاری از هموطنان پایان دهد.

با این وجود گسترش عملیات واکسیناسیون در کنار خودمراقبتی ها موجب شد تا ویروس وحشی دلتا  تا حدود زیادی در کشور عقب نشینی کند هرچند که هنوز خطرات فوران دوباره آن به قوت خود باقی است .

اینکه واکسن به تنهایی بتواند مانع شیوع و ابتلا به کرونا باشد تاکنون فرضیه آن ثابت نشده و برهمین اساس دانشمندان  همچنان به خودمراقبتی در برابر این ویروس تا تکمیل زنجیره واکسیناسیون و اثر بخشی کامل آن تاکید دارند.

   بنا به گفته پزشکان زمانی واکسن می تواند اثر گذاری حداکثری داشته باشد که عملیات واکسیناسیون در بیش از ۸۰ درصد جمعیت جامعه تکمیل انجام شود.

خصلت مرموز ویروس کرونا طی ماه های شیوع آن نشان داده که هر روزنه ای می تواند به فرصت برای انتقال آن تبدیل شود که باید تمام روزنه های این ویروس خطرناک را با تکمیل واکسیناسیون ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده ازماسک بست.

تزریق یک دز واکسن کافی نیست

واکسن و خودمراقبتی اکسیر ایمنی جمعی در برابر کرونا

بسیاری از مردم که یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند بر این عقیده هستند که با تزریق نخستین دز واکسن در مقابل ویروس کرونا ایمن شده و از خطر ویروس مصون خواهند ماند در حالیکه بخشی از مبتلایان کووید۱۹ ، دریافت کنندگان دز نخست واکسن کرونا هستند.

اینکه تاکنون طبق آمار حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور و استان البرز حداقل یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، خبری خوشایند و مسرت بخش برای مقابله با کرونا به شمار می رود اما هنوز تا تکمیل چرخه واکسن باید فاصله زمانی دیگری را طی کرد.

  واکسیناسیون اصل مهم مبارزه با کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از جمله  کارشناسان علم پزشکی است که بر تکمیل چرخه واکسیناسیون تا مهار کرونا تاکید دارد.

دکتر شهرام صیادی با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت هدف در استان سه میلیون و۲۰۰ هزار نفری البرز تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند، می گوید : مردم نباید تزریق واکسن را به تاخیر بیندازند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، واکسیناسیون را یکی از راه های موثر در پیشگیری از بیماری کرونا دانست و گفت: هیچ واکسنی ایمنی صد درصدی ایجاد نخواهد کرد اما تزریق آن ایمنی قابل توجه و خوبی را در فرد ایجاد کرده  و خطر مرگ و میر را به شدت کاهش می دهد.

وی ادامه داد که ۳۶ مرکز تجمیعی واکسن ، ۳۰ مرکز جامع خدمات سلامت ، ۲ مرکز خودرویی و چندین مرکز سیار در استان البرز در حال خدمات رسانی به ساکنان این استان هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد که  کمبود واکسن در استان وجود نداریم و انواع واکسن  برای دزهای اول و دوم موجود است.

 صیادی از مردم خواست با مشارکت فعال در واکسیناسیون به سلامت و نجات جان خود و هموطنان کمک کرده و نقش اجتماعی خود را در کنترل و قطع زنجیره این ویروس خطرناک را ایفا کنند.

تزریق بیش از ۲ میلیون دز  واکسن کرونا در البرز

واکسن و خودمراقبتی اکسیر ایمنی جمعی در برابر کرونا

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲ میلیون دز واکسن کرونا در این استان مصرف شده و عملیات واکسیناسیون با سرعت در حال انجام است.

دکتر مهرداد بابایی با اشاره به فصل پائیز و همزمانی شیوع کرونا و آنفلوآنزا گفت: جدی گرفتن واکسیناسیون و خودمراقبتی مهمترین اصل برای مقابله با این ۲ ویروس است.

وی ادامه داد: زمانی می توان به مهار کرونا امیدوار بود که بیش از ۸۰ درصد جامعه چرخه واکسیناسیون را تکمیل و شیوع ویروس به کمترین حد خود رسیده باشد.

بابایی تاکید کرد که استان پرجمعیت البرز با توجه به قرار گرفتن در مسیر راه های گردشگری همچنان در تهدید کرونا قرار داشته و ساکنان این استان باید مراقب  امواج بعدی کرونا باشند.

با این حال خبرها از تغییر رنگ بندی برخی مناطق همجوار البرز از جمله مناطقی از استان قزوین از رنگ زرد کرونایی به قرمز حکایت دارد که خطری برای فوران دوباره کووید۱۹ در البرز به شمار می آید.

از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۷۵ هزار و ۶۰۷  بیمار کووید۱۹  در بیمارستان ها بستری شده اند که ۶ هزارو۲۷۷ نفر آنان جان خود را ازدست داده اند.

  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۸ هزار و ۷۱۷ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

اکنون ۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهار شهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …