شنبه , 8 اردیبهشت 1403

دست یاری آمران به معروف و ناهیان از منکر به محیط زیست البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: برای حفاظت از محیط زیست استان، آمران به معروف و ناهیان از منکر با نگاه ترویج آموزه‌های دینی به کمک این اداره کل خواهند آمد.

کمک آمران به معروف وناهیان از منکر به محیط زیست البرزبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، فردین حکیمی در آیین انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اداره کل حفاظت محیط زیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، افزود: حفظ و حراست از محیط زیست در آموزه‌های دینی و در سیره نبوی و بزرگان دین بسیار تأکید شده و به طور قطع هرگونه تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست، طبیعت و کشتار حیوانات از بزرگترین منکرات است که باید از آن‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: با امر به معروف و نهی از منکر به موقع می‌توان با کسانی که حرکت و سمت و سوی توسعه را به سمت تخریب غیرقابل جبران محیط زیست واز بین رفتن تنوع زیستی می‌برند مقابله کرد.

حکیمی افزود: اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست یکی از مهمترین برنامه‌های امر به معروف است و بدین منظور برنامه‌های آموزشی مختلفی مانند بازدید از موزه تاریخ طبیعی برای تمام مقاطع مختلف آموزش و پرورش، مهد کودک‌ها و پیش دبستانی ها، اداره کل بهزیستی و دانشجویان دانشگاه‌ها و حتی عموم مردم به صورت رایگان، همچنین یک ساعت با محیط بان و مدیریت سبز در سطح استان از سوی محیط زیست انجام شده و با جلب مشارکت عموم مردم و سازمان‌های مردم نهاد تلاش شده برای بهبود مستمر شرایط محیط زیست گام‌های تأثیرگذاری برداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: پاسداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بعنوان سرمایه‌های ملی از بزرگترین معروفات است و حفاظت محیط زیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌توانند با هم افزایی و همکاری مشترک، ارتباطات گسترده تری در زمینه‌های مختلف با هم داشته باشند.

وی گفت: امر به معروف توصیه به هر چیز خوب و خیر و نهی از منکر انذار از هر چیز بد و شر است، مقوله امر به معروف و نهی از منکر بر اساس احکام اسلامی یک حرکت مردمی پیشگیرانه است.
حکیمی توجه به محیط زیست را از مولفه‌های امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: در امر به معروف و نهی از منکر تاثیر رفتار بیش از گفتار است؛ اصلاح رفتار، نگاه و تفکر افراد منجر به گسترش معروف در حوزه‌های مختلف می‌شود و این امر، با ارایه و انجام رفتار‌های درست و بهره‌مندی از روش‌های روزآمد ممکن می‌شود.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین محمد منتج، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان البرز نیز ضمن اشاره به تاکیدات آموزه‌های دینی بر اهمیت حفظ منابع طبیعی، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از راهکار‌های مهم در حفظ و حراست از محیط زیست دانست و گفت: برای بهره‌گیری از امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حفاظت محیط زیست باید ورود جدی در بحث آموزش و فرهنگسازی داشته باشیم.
او افزود: در شرایطی که جامعه ایران با معضلات محیط زیستی متعدد از جمله هدررفت آب، آلودگی هوا، از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع، زمین‌خواری‌ها و انتشار آلاینده‌ها در صنایع دست به گریبان است، امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند ابزاری برای اصلاح رفتار‌ها باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ادامه داد: امروزه می‌توان با تکیه بر امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حفظ محیط زیست و عواملی که باعث تخریب محیط زیست شده و نتیجه آن توسعه ناپایدار می‌شود، حل کنیم.
او گفت: با توجه به اینکه احادیث متنوعی از ائمه معصومین (ع) در زمینه حفظ محیط زیست در دین مبین اسلام و در سیره پیامبر اکرم (ص) داریم و علی‌رغم این پشتوانه قوی باز هم جهت‌ها و حرکت‌هایی گاهی به سمت تخریب محیط زیست پیش می‌رود و حتی اتفاقاتی به نام توسعه انجام و توجه کافی به ابعاد آن نمی‌شود.

او اضافه کرد: امر به معروف معروف و نهی از منکر در همه مسایل به ویژه امور زیست محیطی وظیفه‌ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است و بر این اساس شهروندان و سازمان‌های مردم نهاد از طرق گوناگون نظارت خود را بر عهده اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌کنند.

منتج گفت: آنچه در احکام اسلام در خصوص امر به معروف و نهی از منکر آمده است، بر حرکت پیشگیرانه مردمی تاکید دارد اگر در خصوص پیشگیری سرمایه گذاری کنیم که به طور حتم موفق خواهیم بود.

او افزود: به همین منظور تفاهم نامه پنج ساله‌ای با موضوع همکاری میان اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با موضوع بهره گیری از توان و ظرفیت‌های علمی، اجرایی و کارشناسی و تخصصی طرفین منعقد شد که به زودی شاهد نتایج درخشان آن خواهیم بود.

او اضافه کرد: امضای این تفاهم نامه گام مثبتی در راستای تغییر نگاه‌ها به مقوله امر به معروف و نهی از منکر و حرکت به سمت پیشگیری است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …