پنجشنبه , 9 فروردین 1403

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کرج: معتادان متجاهر در کشور ساماندهی می‌شوند

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سردار اسکندر مومنی ظهر امروز در آیین افتتاحیه مرکز ماده 16 بانوان استان البرز در زمینه معتادان متجاهر اظهار داشت: با توجه به اینکه در جلسه آسیب‌ها مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر روی این موضوع داشتند، موضوع اعتیاد و مواد مخدر و در اولویت نخست معتادان متجاهر جز اولویت‌های رئیس جمهور بوده است.

وی اضافه کرد: به همین منظور جلسه ستاد با حضور رئیس جمهور برگزار که در آنجا موضوعات مختلفی مطرح که دستور فرمودند موضوع معتادان متجاهر جز برنامه‌های کوتاه مدت  باشد.

مومنی ادامه داد: به همین منظور در برنامه‌های کوتاه مدت اولویت نخست، میان مدت و دراز مدت در حوزه مواد مخدر است و ابلاغ کردند که تمام دستگاه‌های استان‌ها به موضوع معتادان متجاهر ساماندهی شود و امروز یک اراده قوی وجود دارد که این موضوع به سامان برسد.

وی افزود: در مورد معتادان متجاهر 2 نگاه داریم این نیست که صورت مسئله را پاک کنیم این یکی از موضوعات است نکته اصلی این است که این افراد انسان و هم نوع ما هستند و روا نیست که در خیابان‌ها و پارک‌ها بخوابند این حداقل حق آنها است که وقتی نمی‌توانند از حق خود حمایت کنند و به جایی رسیده‌اند که خانواده‌ها آنها ترک کرده‌اند وظیفه دولت و حاکمیت این است که آنها را ساماندهی کند.

مومنی ادامه داد: نکته بعدی این است که احساس امنیت در جامعه ایجاد شود وقتی که در یک پارک و گوشه خیابان‌ها مردم در حال تردد هستند و افرادی را در حال مصرف مواد مخدر می‌بینند احساس ناامنی ایجاد و سبب آسیب‌های اجتماعی دیگر می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بنابراین این موضوع در اولویت نخست قرار گرفته و با همت جمعی و کار انقلابی این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه البرز جز اولویت‌های نخست ما بوده خاطرنشان کرد: 10 استان را در اولویت قرار داریم و به طور تقریبی تمام این استان‌ها با جدیت و تلاش همه دستگاه‌ها اهتمام خاصی داشته و یک سری مراکز راه‌اندازی شده اما در این استان سابقه نداشت که در سال 97 نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان البرز داشته‌ایم که در این نشست اعتباری مصوب شد.

مومنی گفت: در این نشست در سال 97 مقرر شده بود که در صورت کمک ستاد این مراکز راه‌اندازی خواهیم کرد که ما نیز ظرف یک تا 2 هفته بعد از نشست آن اعتبار را دادیم اما اعتبار جذب نشد این در حالی است که به ندرت در استان‌ها پیش می‌آید که در جایی اعتبار داده شود اما جذب نشود.

وی ادامه داد: بار دیگر همان اعتبار را در سال 98 اختصاص داده شده به استان البرز که باز هم جذب نشد اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دادستان مرکز استان امروز روز بسیار خوبی برای ما به ویژه در حوزه زنان است، بسیار برای خود باید متاسف باشیم که با وجود ما زنان پراکنده و جایی برای درمان و نگهداری آنها باشد بدین معنی که روا نیست ما مسئولان باشیم اما جایی برای این زنان نباشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار داشت: امروز گام نخست برداشته شد، بدون تردید این کارها، کارهای بزرگی است و ذخیره آخرت تمام کسانی است که در این بخش در حال تلاش هستند.

مومنی با بیان اینکه در مورد معتادان متجاهر متولی اصلی نگهداری و درمان این افراد بر اساس قانون بهزیستی است گفت: با این وجود ما نمی‌توانستیم به این دستگاه فشار وارد کرده که فقط شما باید انجام بدهید همه دستگاه‌ها وارد شده، به عنوان مثال 10 اردوگاه سپاه و بسیج، انتظامی و سازمان زندان‌ها راه‌اندازی و به کمک بهزیستی آمده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بهزیستی نیز وظیفه قانونی دارد که این کار را انجام دهد و اگر نیاز به اعتباراتی است دریافت کند.

مومنی در مورد مراکز بازپروری معتادان گفت: در این رابطه اگر چند کار با هم انجام نشود یک دور تسلسلی ایجاد که ما صرفا منابع خود را هدر می‌دهیم، هدف تنها سم‌زدایی و درمان اولیه نیست تمام اردوگاه‌هایی که تاکنون راه‌اندازی شده این سم‌زدایی و کارهای درمانی و پزشکی صورت می‌گیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: در مرحله بعد باید یک مهارت یاد بگیرند، بدین معنی که مراکز فنی و حرفه‌ای، خیران و بخش خصوصی نیز باید باشند تا مهارت را این افراد یاد بگیرند.

وی افزود: پس از مهارت‌آموزی باید محصولات این افراد تولید و به فروش رسانده شود که در این مرحله متولیان استان، خیرین، صاحبان مراکز کار و حرفه به کمک بیایند این محصولات را خریداری و بخشی از عواید به خود آنها برسد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: مهم‌ترین موضوع ارتباط با خانواده‌ها است یعنی بسیاری از این افراد از سوی خانواده‌ها طرد شده‌اند و باید بعد از این مراحل خانواده‌ها نیز به میدان آورده شوند و ارتباطی برقرار شود.

مومنی گفت: طبق آمارها بیش از 50 درصد کسانی که معتاد می‌شوند دارای شغل هستند اگر با خانواده‌هایشان وصل شوند بسیاری از آنها توسط خود خانواده‌ها و در مرحله بعد توسط جامعه جذب می‌شوند.

وی افزود: بنابراین از روز اول که وارد این مراکز می‌شوند متولیان باید این ارتباط با خانواده را برقرار و آنها را شناسایی کنند و در روز آخر حداقل 80 تا 90 درصد این افراد باید تحویل خانواده‌هایشان شوند و این چرخه باید کامل شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: آخرین بخش این چرخه نیز هماهنگی با خیرین و کارآفرینان است که در این مراکز شغل ایجاد کنند، مراکز بسیاری داریم که شرطشان معتاد بهبود یافته و آسیب دیده است در تهران، قم، اصفهان و تبریز خیرینی داشته‌ایم که پای کار آمده‌اند و به دنبال کمک هستند که ما باید این بستر را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: در برخی از مراکز شاهد هستیم که کالاهایشان به دیگر کشورها نیز صادر می‌شود، بنابراین اگر این چرخه را کامل نکنیم کار خودمان سخت‌تر می‌شود.

مومنی به مدت نگهداری معتادان در این مراکز اشاره  کرد و گفت: تمام یافته‌ها نشان می‌دهد که حداقل مدت نگهداری یک سال است، قوانین دوره سه ماهه را عنوان کرده‌اند این در حالی است که می‌توان یک دوره سه ماهه دیگر را نیز تمدید و بعد در ستاد کرونا این مهم را بردیم که تا یک سال اجازه داده که این معتادان نگهداری شوند.

وی گفت: بنابراین اگر به دنبال خارج شدن از این دوره تسلسل و دور باطل هستیم یک سال حداقل زمان نیاز است که مد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم این دستور رئیس جمهور و اهتمام کشور و مناسب برای چهره کشور نیست در نخستین فرصت به سامان برسانیم.

مومنی در ادامه با بیان اینکه با تکیه صرف بر امکانات دولتی نمی‌توانیم این مهم را به سرانجام برسانیم خاطرنشان کرد: باید بخش خصوصی و خیرین نیز پای کار آورده شود چرا که طبق نظرسنجی‌ها حوزه اعتیاد یکی از مهم‌ترین موضوعات در جامعه است.

انتهای پیام/ح

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …