جمعه , 31 فروردین 1403

جاذبه‌های دیدنی قشم؛ بزرگترین جزیره خلیج فارس+فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از هرمزگان، قشم زیبایی‌ها و دیدینی‌هایی دارد که هر ایرانی باید حتما یک بار را به این جزیره زیبا و اسرار آمیز سفر کند، قشم تنها ژئوپارک طبیعی ایران و خاورمیانه است که به ثبت جهانی رسیده و با مساحتی حدود یک هزار و 500 کیلومتر مربع سرشار از زیبایی‌های طبیعی است.

مطمنا سفر به جزیره زیبای قشم یکی از به یاد ماندنی‌ترین سفرهای گردشگران خواهد بود، طبیعت زیبا، شگفت‌انگیر و متفاوت خاطره‌های فراوان و باور نکردنی برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

جزیره زیبای قشم آنقدر جاذبه‌های گردشگری دارد که می‌تواند تمام تعطیلات نوروزی شما را پر کند‌، تنیدگی عناصر طبیعی  سنگی، نمکی، خاکی، آب و باد  عجایبی را در این جزیره ساخته که در هیچ جای جهان آن را نخواهید دید.

طبیعت زیبای قشم با هنر دستان زنان و مردان این دیار خوش نقش و نگارتر می‌شود وقتی بادگیر و مسجد و قلعه در کنار یکدیگر زیبایی‌های دست‌ساز انسانی خلق می‌کنند،‌وجود جنگل‌های حرا، مرجان‌ها و لاکپشت‌ها جذابیت طیبعی این جزیره را دو چندان کرده است.

از جاذبه‌های طبیعی قشم می‌توان به جنگل حرا، جزیره هنگام، جزایر ناز، دره ستارگان،کورکوراکوه، بام قشم، دره تندیس، چاهکوه، غار نمکدان و دولاب اشاره کرد.

از جاذبه های تاریخی این جزیره نیز می‌توان به لافت، چاه‌های طلا، مسجد جامع قشم، سد پی‌پشت، اسکله باسعیدو، کارگاه لنج‌سازی و قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد.

جنگل حرا

از شهر قشم تا جنگل حرا حدود 50 کیلومتر راه دارید و باید وارد جاده جنوبی شوید اینجا جنگلی است پر از درختچه‌های مانگروک ه انگار روی آب شناور شده باشند، هست.

سیستم تصفیه آب شور به شیرین این درختچه‌ها آنقدر منحصر به فرد است که می‌توانند در آب شور و پر نمک دریا زندگی کنند، جنگل‌ها علاوه بر محل رشد درختان حرا محل زندگی انواع جانوران و محل پرورش چرخه‌های اول زنجیزه غذایی نیز هستند و از این حیث بسیار ارزشمند هستند، در حاشیه این جنگل قایق‌هایی هستند که با دریافت چند هزار تومان گردشگران را در میان این جنگل زیبا می‌گردانند.

دره ستارگان

آب و باد، خاک و سنگ را در بخشی از جزیره فرسایش داده و دره‌ای شگفت‌انگیز و زیبا خلق کرده است، این دره به دره ستارگان شهرت دارد دره ستارگان در 15 کیلومتری شهر قشم در جاده کناره جنوبی جزیره و روستای برکه خلف قرار دارد.

چاهکوه

چاهکوه را می‌توانید در فاصله 85 کیلومتری شهر قشم و در جنوب غربی روستای چاهوی شرقی ببینید، چاهکوه در واقع یک تنگه است از ماسه‌های سنگی که فرسایش حفره‌ها درز و بریدگی‌های بسیار زیبایی در آنها ایجاد شده که چشم هر ببیننده‌ای را خیره می‌کند دلیل نامگذاری دره هم حفر چاه‌هایی توسط مردم محلی در کف این دره است.

دولاب

این منطقه روی کوهپایه شمالی غار نمکدان قرار گرفته رگبارها و بارندگی‌های فصلی در اینجا شبکه‌ای پیچیده و تو در تو از آب‌راهه‌ها و رودها ایجاد کرده است اگر آشنای محلی همراهتان نباشد ممکن است گم شوید.

جزایر ناز

یکی از زیبایی‌های جزیره قشم است که در نزدیکی سواحل شرقی قرار گرفته و از ساحل حدود یک کیلومتر فاصله دارد در زمان جزر با پس روی کامل آب دریا برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی جزیره را به ساحل قشم وصل می‌کند این جزایر وقت غروب منظره‌ای دیدنی دارند.

دره تندیس‌ها

این دره در فاصله 75 کیلومتری شهر قشم و در جنوب غربی روستای طبل قرار دارد سطح بیشتر دره از ترک‌های گلی پوشیده شده  و از نظر ساختاری تقریبا شبیه دره ستارگان است فرسایش در این دره سنگی تندیس‌های طبیعی شگفت‌انگیزی خلق کرده است.

جاذبه های تاریخی

لافت: روستای لافت در شمال جزیره دیدنی‌ترین روستای قشم است که هنوز سراغ بسیاری از بناها یا آداب و رسوم قدیمی را باید در آنجا گرفت، در لافت بیشتر از همه بادگیرها توجه‌تان را جلب خواهد کرد بادگیرهایی با نقش  و نگارهایی منحصر به فرد که معماری بومی روستا را تکمیل می‌کند، در لافت از هم‌صحبتی با مردم خونگرمش نباید غافل شد مردمی که شغل بیشترشان با دریا مرتبط است، در لافت از هر چه می‌توانید عکس بگیرید این روستا یکی از زیباترین روستاهای تاریخی ایران است.

قلعه پرتغالی‌ها: در شهر قشم قلعه پرتغالی‌ها را می‌توانید با پرداخت ورودی ببینید تاریخ این قلعه به دوره صفوی باز می‌گردد که وظیفه ساکنان آن حفاظت از تنگه هرمز بوده است.

چاه‌های طلا: در کنار قلعه نادری قشم می‌توانید چاه‌های قدیمی لافتی‌ها را ببینید که سال‌ها قبل در دل سنگ‌های محوطه حفر شده‌اند. مردم منطقه به این چاه‌ها، چاه طلا می‌گویند .آب باران به این گودال‌ها هدایت می‌شود و برای مدتی طولانی تقریبا سالم و خنک می‌ماند جالب است بدانید که مردم لافت می‌گویند در قدیم این چاه‌ها 366 حلقه به تعداد روزهای سال کبیسه بوده و مردم در هر روز از سال از یکی از آنها استفاده می‌کردند.

کارگاه لنج‌سازی: هنوز در نوار ساحلی خلیج فارس می‌توانید کارگاه‌های لنج‌سازی را ببینید،کارگاه‌هایی که با چوب‌های تراش خورده لنج‌های چوبی می‌سازند و به شیوه سنتی این سازه عظیم را می‌سازند.

این کارگاه‌ها به دلیل کم بودن مشتری و بالا بودن هزینه روز به روز از تعدادشان کم می‌شود، در این کارگاه‌ها قایق‌ها و لنج‌هایی به دست صنعتگران ساخته می‌شوند که تا سالیان سال از آنها می‌توان استفاده کرد، مرکز اصلی ساخت لنج روستای گوران است که در فاصله بین چاهکوه و روستای طبل قرار دارد.

اسکله با سعیدو: این اسکله تاریخی که قدمت بنای آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد از سنگ های بزرگ رودخانه ای و ملات گچ زنده ساخته شده که در دوره مغول تیموری و صفوی هم بازسازی شده است.این اسکله در 144 کیلومتری شهر قشم قرار دارد و در دوره فتحعلی شاه محل استقرار انگلیسی ها بوده  در محدوده این منطقه میتوانید گورستان انگلیسی ها را هم تماشا کنید.

بازار و مراکز تجاری قشم

قشم در میان بیشتر مردم به داشتن مراکز تجاری بزرگ با اجناسی ارزان‌تر از بازارهای ایران شهرت دارد که البته بیراه نیست. در قشم می‌توانید برای خرید کردن به مراکز تجاری بزرگ مانند سیتی‌سنتر، ستاره، زمرد، فردوسی، پردیس، خلیج‌فارس و … بروید که برای گشت و گذار در آنها شما به چند روز زمان نیاز دارید.

بازار قدیم قشم نیز مانند بسیاری از بازارهای قدمی سرپوشیده است و شکل و شمایلی مانند بازارهای قدیمی ایران است که در قدیم برای رفع نیاز اولیه مردم این شهر و تجار ساخته شده است در این بازار می‌توانید خیلی از کالاهایی که در مراکز خرید دیگر قشم فروخته می‌شود را در بازار قدیم پیدا کنید؛ کالاهایی مثل ساعت، پوشاک و اصنافی مثل حراجی و لوازم خانگی، به جز این اگر به دنبال کالای خاصی مثل وسایل خیاطی و… هستید حتما سراغش را از بازار قدیم بگیرید.

اگر در قشم به دنبال صنایع دستی بومی هستید بازارچه خیابان هلر در اسکله درگهان بهترین گزینه است اما می‌توانید سراغ نمایشگاه‌های صنایع دستی هم بروید که در موزه ژئوپارک برقرار است.

اقامت در قشم

در قشم هیچ‌وقت نباید نگران اسکانتان باشید حتی اگر به صورت تصادفی سفر شما به قشم بوده باشد زیرا به دلیل رفت و آمد مسافران و گردشگران علاوه بر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، افردی هستند که خانه‌های خود را به صورت اجاره‌ای در اختیار مسافران قرار می‌دهند و یا حتی اگر علاقمند به کمپ زدن باشید می‌توانید با همراه داشتن چادر مسافرتی در کمپ‌های زیتون، سینما دریا و …اسکان یابید.

رسیدن به قشم

برای رسیدن به قشم راه‌های دریایی، زمینی و هوایی وجود دارد، فرودگاه بین‌المللی قشم پروازهای زیادی به شهرهای مختلف ایران دارد که از ان طریق می‌توانید به قشم سفر کنید راه دریایی آن نیز از اسکله حقانی بندرعباس است که با کشتی‌های تندور به قشم حرکت می‌کنند، راه زمینی آن نیز رفتن به بندر پهل و انتقال ماشین با لندینگرافت تا جزیره قشم است.

گزارش از آرتادخت زاهدی

انتهای پیام/

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …