پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403

برداشت زرشک کوهی در ارتفاعات آسارا

زرشک کوهی درختچه ای است که یکی از خواستگاه های آن استان البرز و ارتفاعات شهرستان کرج و بخش آسار است.

برداشت زرشک کوهی در ارتفاعات آسارابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ فصل زپاییز و زمستان فصل برداشت زرشک کوهی است و این محصول بین بومی های بخش آسارا طرفدار زیادی دارد و برای برداشت این محصول با ارزش راهی ارتفاعات می شوند.

زرشک کوهی در بین اهالی استفاده های خوراکی نظیر آبگیری (آب زرشک) و در آش های محلی با نام آش زرشک استفاده می گردد.

دکتر محمد پناهی رییس کمیته طبیعت درمانی جامعه گردشگری سلامت ایران به خواص خوراکی و توصیه هایی درمانی مصرف زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک می تواند منجر به رفع آسیب‌های ناشی از بیماری‌های منتج به دیابت ؛ بیماری‌های کبدی ، فشار خون و نارسایی های عروقی شود و به عنوان یک دارو و در عین حال به عنوان یک سبک غذایی و تغذیه در خوراک ایرانی ها باشد.

او ادامه داد: اگر به اندازه و با پرهیز از افراط زرشک را استفاده کنیم قطع به یقین برای ما جنبه تغدیه ای و درمانی خواهد داشت.

پناهی افزود: زرشک به دلیل خاصیت انعقادی که دارد اگر بیش از حد مصرف شود  عوارضی را هم برای افراد خواهد داشت و اگر به عنوان دارو برای پاکسازی کبد یا هر مشکل دیگری استفاده می شود باید با نظر پزشک باشد.

رییس منابع طبیعی شهرستان کرج گفت: زرشک کوهی درختچه بومی ایران بوده که ارزش زیست محیطی و جنگل شناسی خیلی بالایی دارد از لحاظ پراکنش ارتفاعی معمولا در ارتفاع بالاتر از ۲۳۰۰ مشاهده میگردد که در بخش آسارا به وضوح دیده می گردد.

ظاهری ادامه داد: به لحاظ مورفولوژی و نیاز اکولوژیکی زرشک گیاهیست درختچه ای و بومی ایران و به صورت علفی چندساله با برگ همیشه سبز و غالباً به صورت خاردار و درختهای کوچک است.

پراکندگی زرشک در سطح شهرستان در دو بخش مرکزی و آسارا بالاخص در بخش آسارا ما شاهد پوشس زرشک کوهی هستیم معمولا در کوهپایه های خنک رشد و در ارتفاعات بالا و به صورت پراکنده که به دلیل سازگاری خیلی خوبی که این گیاه به گونه‌ای هم رشد خودش به عنوان یکی از اجزای پوشش سبز به شمار می رود و بر تمام مردم است که در حفظ این پوشش کوشا باشند چرا که نقش بسیار عمده‌ای در جلوگیری از فرسایش خاک و به عنوان باد شکن در سطح مراتع نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند.

 

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …