شنبه , 15 اردیبهشت 1403

بخشی از بودجه مقابله با بحران های طبیعی به توسعه فضای سبز کشور اختصاص یابد

«محمدحسن نامی» » روز پنجشنبه در آیین کاشت نهال در شهرک دارویی برکت  شهرستان ساوجبلاغ و افتتاح همزمان ۹۷۵ طرح آبخیزداری سراسر کشور با میزبانی البرز، افزود: کشور ما یک منطقه بحران خیز است ولی در بخش پیشگیری می توانیم اقداماتی داشته باشیم تا از این بحران جلوگیری شود.

وی با اشاره به سیل  اخیر کرمان اظهار داشت: در دشت جیرفت اگر سیل بند می زدیم خسارت خیلی کمتری را شاهد بودیم زیرا جان انسان ها با هیچ پولی قابل جبران نیست.

نامی  گفت: در سیل علاوه بر اینکه شاهد خسارت به زیرساخت های کشور هستیم یک سری خسارت های پنهان نیز مثل از دست دادن خاک را شاهد هستیم  به طوریکه زمین هایی که شیب بالای ۱۵ درجه دارند اگر وضعیتی مثل دی ماه گذشته که ۲۰۰ میلی متر باران در مدت کمی بارید را داشته باشیم  در هر هکتار ۱۶ تن خاک از دست می رود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ایجاد هر متر مکعب خاک به ۸۰۰ سال زمان نیاز دارد، افزود: با فرسایش خاک، سدها پر می شود و وظیفه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این زمینه رسالتی مهم است زیرا آبخیزداری از کارهای بسیار مهم و راهبردی در جمهوری اسلامی است؛ آبخیزداری در بالادست  و آبخوانداری در بخش میانی مانند احداث سدها از مهمترین ماموریت ها است .

وی ادامه داد: بنا بر بندهای ۱۳ و ۱۴ قانون  مدیریت بحران کشور و مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ ؛  وظایف زیادی بر عهده سازمان جنگل ها گذاشته شده که از جمله آن ها آبخوانداری و آبخیزداری و کنترل سیلاب و اطفای حریق به خصوص در جنگل ها است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: همچنین بنا بر بند ۱۶ قانون  مدیریت بحران ، سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان یک سازمان نظارتی آمادگی دارد در این بخش ها علاوه بر تامین هزینه به صورت همکار به خصوص در کارهای فنی در کنار شما باشد و کمک کند.

وی با بیان اینکه طبیعت خودش همانطور که تخریب می شود و شدتش بیشتر شده اخطارهایی هم می دهد، گفت: از جمله آن کاهش بارش برف است که شاید تا چند سال آینده برفی را در ارتفاعات نداشته باشیم.

محیط زیست مهمتر از اقتصاد است

نامی با تاکید بر اینکه محیط زیست اکنون مهمتر از اقتصاد است که باید باشد تا بتوان به زندگی ادامه داد، افزود: باید سالانه ۱۰۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور اضافه کرد که تمام سازمان های دولتی و نظامی و حتی سازمان های مردم نهاد در این زمینه برنامه بدهند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر کاشت درخت و توسعه فضای سبز به خصوص کاشت درخت های مثمر دارند، اظهار داشت: ایشان بر کشت درخت های مثمر تاکید دارند ؛نهضت کشت درخت های دیم را در مناطقی که میانگین بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی متربارندگی دارند را بایستی راه اندازی کرد و اگر امکان باشد ما در کنار سازمان جنگل ها هستیم.

جمهوری اسلامی ایران در لایه های مختلف به صورت ارزشمند حضور دارد

نامی در ادامه ضمن تبریک پرتاب موفقیت آمیز موشک ماهواره بر و قرار دادن ماهواره سنجشی جمهوری اسلامی ایران در مدار، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور ویژه ای در زمینه رسیدن به فضای ماورای جو است که چهار مرحله برای آن نیاز است.

وی به این چهار مرحله اشاره کرد و افزود: «ایستگاه پرتاب» که از یک فناوری بسیار پیچیده ای برخوردار است، «ساخت موشک» و« ساخت ماهواره ها» که علاوه بر بخش های دولتی دانشگاه هایی مثل امیرکبیر و علم و صنعت به خوبی واردشده اند و «ایستگاه های دریافت و کنترل» که در این زمینه هم جمهوری اسلامی به خوبی پا میدان کار گذاشته است.

نامی  اظهار داشت: کشورهایی هستند که ماهواره در فضا دارند ولی توسط کشور دیگر ساخته و پرتاب شده و کنترل آن دست خودشان نیست.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سال ۹۸ جمهوری اسلامی ایران توانست با سامانه سوم خرداد پیشرفته ترین پهپاد جاسوسی آمریکا را که به فضای کشور ما تجاوز کرده بوده، سرنگون کند.

وی افزود: توان جمهوری اسلامی هم به لحاظ دفاعی و موشکی بسیار ارزنده است به طوریکه امروزه جمهوری اسلامی ایران در لایه های مختلف به صورت ارزشمند حضور دارد.

در پایان این آیین با دستور وزیر جهاد کشاورزی ۹۷۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور به بهره برداری رسید.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …