جمعه , 14 اردیبهشت 1403

امام جمعه گرگان بر تسریع در روند فعالیت منطقه اینچه‌برون تاکید کرد

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی پنجشنبه شب در دیدار سعید محمد مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اظهارداشت: مشکلات بسیار است و من احساس می‌کنم همه نشسته‌اند و تلاش می‌کنند جای خود را حفظ کنند، در حالی این روزها مرد میدان نیاز داریم.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: استان گلستان در ردیف‌های انتهای صنعت کشور قرار دارد و دلیل آن هم ممنوعیت ایجاد صنایع در این استان طی سال‌های اول انقلاب بوده است.

آیت‌الله نورمفیدی با بیان این که گردشگری استان هم بهره‌ای ندارد، ادامه داد: ۲۰ سال به دنبال جزیره آشوراده هستم و نظرم این است که استان چیزی می‌خواهد که برای گردشگر کشش ایجاد کند؛ به نظر من آشوراده می‌تواند جاذبه ایجاد کند اما هنوز بعد از ۲۰ سال به نتیجه نرسیده است.

نماینده ولی فقیه دیوار تاریخی گرگان را ظرفیت دیگر مهم گردشگری برشمرد و توضیح داد: این دیوار از دریای خزر شروع می‌شود و تا جرگلان می‌رود و بعد از دیوار چین مهمترین دیوار تاریخی دنیاست اما متاسفانه از بین رفته در حالی که اعتقاد دارم اگر احیا شود یک جاذبه جهانی برای ما خواهد بود.

آیت‌الله نورمفیدی تصریح کرد: کشاورزی ما هم به دلیل این که زمین قطعه قطعه شده و فشارهای کشاورز به زمین باعث شده سرنوشت خوبی نداشته باشد.

امام جمعه گرگان منطقه آزاد را ظرفیتی تحول‌زا برای استان برشمرد خطاب به دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری گفت: از شما می‌خواهم کمک کنید زیرا ما در مناطق مرزی روستاهایی داریم که هنوز آب ندارند در حالی که من اعتقاد دارم باید کاری کنیم تا مرزنشینان ما مرزبانان ما شوند و منطقه آزاد می‌تواند با ایجاد اشتغال و درآمد به مناطق مرزی هم کمک کند.

آیت‌الله نورمفیدی اضافه کرد: شما (سعید محمد)مرد میدان اقتصاد و جهاد هستید و تقاضا دارم درباره این منطقه عنایت ویژه‌ای شود؛ هرجا لازم است با آقای رئیس جهموری یا وزیر اقتصاد و دارایی صحبت کنیم تا زودتر این منطقه راه بیفتند.

آیت‌الله نورمفیدی اظهارداشت: وقتی این راه آهن راه افتاد و سه رئیس جمهوری آمدند، خیلی امیدها ایجاد کرد و باعث خوشحالی شد که دری به سوی استان گشوده شد اما نتیجه‌ای نداد زیرا بخش مهم این است که راه آهن ما به جنوب متصل شود و بهترین کریدور شمال جنوب و هم اینجاست.

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان این که این راه بهترین مسیر است و متاسفانه آن را تکمیل نکردیم، یادآور شد: الان کشورهای اورآسیا مسیر جدیدی ایجاد کرده و بار را از طریق دریا به ترکیه منتقل کرده و به اروپا می‌برند درحالی که آنها هم با اشتیاق اینجا را افتتاح کردند و برای آنها شروع این مسیر مهم است.

ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان مصوب شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …