جمعه , 31 فروردین 1403

یوم الله ۱۳ آبان تبلور بصیرت انقلابی نوجوانان و جوانان ایرانی

 یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی، عدالت خواهی و مبارزه با استکبار و نماد آن یوم الله ۱۳ آبان است که ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران موجب اقتدار، عزت و بالندگی ملت بزرگ ایران شده است.

۱۳ آبان در تقویم انقلاب اسلامی یکی از روزهای تاریخی به مناسبت سه رویداد مهم، نطق تاریخی امام راحل و تبعید ایشان، شهادت شهدای دانش آموز و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام است و این روز به همین دلایل روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است.

اعتراض به کاپیتولاسیون  از مهمترین ویژگی های این روز تاریخی است. همچنین تقارن شهادت دانش آموز بسیبجی شهید محمدحسین فهمیده با مناسبت های یوم الله ۱۳ آبان یکی دیگر از رویدادها تاریخی است که بیانگر اوج هوشیاری ، شجاعت و فداکاری نوجوانان ایران زمین در استمرار مجاهدت های گذشته  است.  

گر چه رویدادهای ۱۳ آبان ، در سه مقطع مختلف تاریخی اتفاق افتاده است، اما یک وجه مشترک دارند که مبارزه در برابر زورگویی، زیاده خواهی و استکبار جهانی است.

حضور ۵۵۰ هزار دانش آموز در جبهه های نور علیه ظلمت و تقدیم ۳۶ هزار شهید بهترین دلیل برای احساس مسوولیت نوجوانان در دفاع از اسلام و میهن اسلامی و در استمرار راه شهدای ۱۳ آبان است.

هشتم آبان سال ۱۳۵۹ بزرگ مردی کوچک با قلبی بزرگ به کوه ها درس صلابت ، استواری و پایداری و به دریاها درس خروشندگی و نا آرامی آموخت و امام امت از این بسیجی نوجوان به عنوان «رهبر » یاد کرد.

بر همین اساس امسال شاهد برگزاری مراسم یوم الله ۱۳ آبان مانند گذشته درالبرز البته با رعایت فاصله گذاری ها و شیوه نامه های بهداشتی یا به صورت تجمع در فضای باز با توجه به وضعیت کرونایی با حضور دانش آموزان و فرهنگیان ولایت مدار استان خواهیم بود

۱۳ آبان مانوری انقلابی

رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان البرزگفت: یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی، عدالت خواهی و مبارزه با استکبار و نماد آن یوم الله ۱۳ آبان است که دراین روز دانش آموزان مانوری انقلابی را درکنارسایر هموطنان برگزار می کنند.

جواد محمدی بیان داشت: ۱۳ آبان نماد قطع طمع ورزی آمریکا، ایستادگی ایمان متکی به بصیرت، مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از حقانیت نظام اسلامی است.

رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: اکنون سال هاست این سالروزها می‌آیند و می‌گذرند و یادمان‌ها در ذهن افراد مرور می شود اما آنچه باقی می‌ماند این پرسش است که این نقطه درخشان در میان کتاب‌های درسی چه جایگاهی طبق تاکید و مطالبه‌ مقام معظم رهبری دارد؟

۱۳ آبان روز شکستن دیوار استکبار

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج گفت: ۱۳ آبان یادآور خاطرات صفوف به هم پیوسته و مستحکم فرزندان انقلابی ایران اسلامی در شکستن دیوار استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار است.

مراد مالمیر افزود:  رویدادهای این روز  به عنوان یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی و روز تجلی ارزش‌ها، مبارزه با زیاده خواهی و ناعدالتی‌ها است؛  درک زمان، اقتدار، بصیرت و شجاعت دانش‌آموزان با پیروی از فرمایشات معمار کبیر انقلاب موجب صدور پیام انقلاب اسلامی به مظلومان و ستمدیدگان سراسر جهان شد.

وی  یادآورشد: یوم الله ۱۳ آبان، همزمان با سالروز تبعید امام خمینی(ره) از ایران به ترکیه (۱۳۴۳)، کشتار دانش آموزان معترض در دانشگاه تهران، به دست رژیم پهلوی (۱۳۵۷) و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران (۱۳۵۸)، به نام روز ملی مبارزه با استکبار نام گذاری شده است که باید آن را در بستر شاد برای دانش آموزان توضیح دهیم.

۱۳ آبان نماد اراده ملت

حسین سلیمیان از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت البرز نیز گفت: روز دانش‌آموز نماد اراده ملت ایران برای دستیابی به آزادی است.

وی با اشاره به اینکه تاریخ معاصر ایران اسلامی روزهای نمادین و افتخارآفرین کم ندارد،افزود: روزهایی که ملت غیور، فهیم و باشعور ما با حضور و وجود خود تفاوت‌های بنیادین‌شان با سایر کشورها و مردمان را به اثبات رسانده و نشان داده‌است.

سلیمیان خاطرنشان کرد: این یوم‌الله اثرگذار و نقطه عطف انقلاب تاریخی ایران اسلامی است که باید از آن برای دانش آموزان در کلاس های درس سخن بگوییم.

وی یادآورشد: درسال ۱۳۴۳همزمان با تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی و سنا، مبنی بر مصونیت اتباع آمریکا در ایران، امام خمینی (ره) از علمای بزرگ قم خواست مبلغان را به سراسر کشور اعزام کرده تا مردم را نسبت به مفاد این لایحه آگاه سازند.

این کارشناس  تصریح کرد: با دستگیری و تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ درمی‌یابیم که ریشه این واقعه تلخ به منافع استکبار بازگشته و پشت صحنه دستگیری امام راحل، دست‌های پلید آمریکا را می توان دید.

وی اضافه کرد: دومین واقعه ۱۳ آبان را تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان علیه حکومت پهلوی در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷، برشمرد که تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان در این روز علیه حکومت دست نشانده پهلوی به عنوان یک نقطه عطف تاریخی ثبت شده است.

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت البرزبا اشاره اینکه جرقه‌ انقلاب از دی ماه سال ۵۶ با چاپ مقاله توهین آمیز احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی (ره) با عنوان «استعمار سرخ و سیاه»  زده شد، گفت: قیام مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ و شهادت جمعی از آنان، برگزاری چهلم شهدای قم در تبریز در ۲۹ بهمن ماه و شهادت جمعی از مردم انقلابی، راهپیمایی و حرکت‌های وسیع مردمی در شهرهای مختلف ایران علیه رژیم پهلوی را درپی داشت.

وی عنوان کرد: با ادامه حرکت‌های انقلابی، در ۱۳ آبان ماه سال ۵۷، در پی راهپیمایی و تظاهرات دانشجویان و دانش آموزان در مقابل دانشگاه تهران علیه جنایات حکومت پهلوی، ماموران نظامی با دستور حکومت، در حمله مسلحانه، جمعی از دانش آموزان و دانشجویان را به شهادت رساندند که ریشه این واقعه نیز به هدایت‌ها و چراغ سبز آمریکا به عنوان محور استکبار برمی‌گردد.

سلیمیان سومین رویداد ۱۳ آبان را تسخیر سفارت آمریکا که مرکز جاسوسی و براندازی نظام نو پا جمهوری اسلامی بود، برشمرد و یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ادامه روابط سیاسی ایران با آمریکا، سفارت این کشور در تهران به دنبال طرح نقشه‌هایی برای سرنگونی نظام بود که دانشجویان پیرو خط امام با پی بردن به این نقشه شوم، در ۱۳ آبان ماه سال ۵۸ به سفارت آمریکا در ایران حمله کردند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان با تسخیر سفارت آمریکا، به اسنادی محرمانه مبنی بر جاسوسی علیه کشور ایران دست یافتند.

وی افزود: نظام سلطه و استکبار به روش‌های مختلف و در همه دوران‌ها، به دنبال بسط و گسترش سلطه خود در نظام بین الملل است و در برابر هر قدرتی که در مقابلشان قد علم کند، با تمام وجود می‌ایستد.

۱۳ آبان و نسل انقلابی

مسوول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان البرزگفت: آشنایی دانش‌آموزان با آرمان‌های دفاع مقدس و تربیت نسل انقلابی هدف اصلی بسیج دانش‌آموزی است.

سرهنگ سید جلیل موسوی با بیان اینکه ۳۶ هزار دانش‌آموز در دوران دفاع مقدس برای پاسداری از ایران اسلامی به شهادت رسیدند، افزود: سازمان بسیج  دانش آموزی به عنوان فراگیرترین سازمان، هدفش کمک به دستگاه تعلیم و تربیت در جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین، اجرایی کردن گام دوم انقلاب و تبیین گام دوم برای دانش آموزان است.

وی برنامه بسیج دانش آموزی را شناسایی نخبگان ذکرکرد و یادآورشد: به این نخبگان آموزش و گواهی لازم داده شده و به مدارس معرفی می‌شوند تا به معاون پرورشی کمک کنند.

رییس بسیج دانش آموزی البرزادامه داد: از کلاس سوم تا دیپلم جامعه هدف بسیج دانش آموزی است و۱۳ آبان  نمایش جلوه‌ای متفاوت از روحیه استکبارستیزی است که دانش آموزان با مشت های گره کرده درآن شرکت می کنند.

استواریم برعهدمان

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز  نیز در این زمینه گفت: ۱۳ آبانی دیگر از راه می رسد و ما ملت غیور ایران همچنان بر عهد خود استواریم.

فرشته فهمیده با بیان اینکه مهمترین جان‌مایه‌های پیام یوم الله ۱۳ آبان خودباوری، اعتماد به نفس و ضرورتِ هوشیاری در برابر توطئه‌ها و استکبار ستیزی است،افزود: هر ساله ملت بزرگ ایران اسلامی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان، با شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان،خشم و انزجار خود را نسبت به استکبار جهانی در معرضِ دید جهانیان قرار می دهند.

وی بیان داشت: جوانان انقلابی در این روز مهم لانه جاسوسی آمریکا را که محل برنامه‌ریزی و توطئه گری بر علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی بود تصرف کردند و این روز را با عنوان نماد استکبار ستیزی ملت انقلابی ایران در تاریخ به ثبت رساندند.

فهمیده  بصیرت و انقلابی گری را شاخصه جوان ترازِ انقلاب اسلامی دانست و یادآورشد: جوانان مومن و انقلابی ایران اسلامی در طول تاریخ انقلاب اسلامی در هر عرصه ای که کشور نیاز داشته با شجاعت وارد میدان شده و امروز نیز گروه های جهادی بسیج با اتکا به ظرفیت عظیم همین جوانان در مقابله با بیماری کرونا و نهضت سراسری کمک مومنانه عملکرد درخشانی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: جوانان انقلابی باید مروج فرهنگ و مکتب شهید سلیمانی در جامعه باشند و اگر در این زمینه موفق عمل شود و این فرهنگ در جامعه فراگیر شود انقلاب اسلامی از آسیب ها مصون خواهد ماند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزتاکید کرد: امسال نیز ملت ایران در یوم الله ۱۳ آبان مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و دشمنان انقلاب اسلامی خواهد زد.

یوم الله ۱۳ آبان، همزمان با سالروز تبعید امام خمینی(ره) از ایران به ترکیه (۱۳۴۳)، کشتار دانش آموزان معترض در دانشگاه تهران، به دست رژیم پهلوی(۱۳۵۷) و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران(۱۳۵۸)، به نام روز ملی مبارزه با استکبار نام گذاری شده است.

استان البرز حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد .

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …