جمعه , 10 فروردین 1403

تازه‌ترین اخبار امیکرون در ایران | مراقب خوشه‌های کوچک ویروس جهش یافته آفریقایی باشیم/ شعله‌ور شدن دوباره همه‌گیری زیر سایه بی‌تفاوتی + نقشه و نمودار

به‌گزارش گروه استانهای خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که روی کاغذ شرایط همه‌گیری کرونا در سراسر ایران روند بهبودی به خود گرفته اما واقعیت امر اینجاست که نگرانی‌هایی از فعالیت ویروس امیکرون در کشورمان وجود دارد که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند.

به گفته کارشناسان افزایش مراجعه سرپایی به برخی مراکز درمانی و همچنین موارد بستری در تعداد از استان‌ها حکایت از این دارد که خوشه‌های تازه‌ای از همه‌گیری ایجاد شده و لازم است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تکمیل روند واکسیناسیون مانع از شکل‌‌گیری بحران در کشورمان باشیم.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند شکل‌گیری خوشه‌های تازه بیماری در گوشه و کنار ایران با درنظر گرفتن ورود سویه امیکرون می‌تواند یکباره بحرانی جدی به کشورمان تحمیل کند همانطور که اکنون در برخی کشورهای اروپایی می‌بینیم انفجار بیماری نگران کننده شده و محدودیت‌های گسترده‌ای را در این مناطق ایجاد کرده است.

به گفته این گروه بهترین و البته کم هزینه‌ترین راهکار رعایت پروتکل‌ها و تکمیل فرایند واکسیناسیون زیر سایه غربالگری هوشمند می‌تواند راهکاری مطمئن در مدیریت بحران آینده باشد که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

استان ایلام / لزوم تشدید کنترل مبادی ورودی برای پیشگیری از ورود مبتلایان

جهانگیر رستمزاد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با تاکید بر کنترل ورودهای استان ایلام به ویژه مرز مهران و تردد مسافران این مرز اظهار داشت: کنترل ورودی‌های استان ایلام به ویژه مرز‌ مهران به دقت در حال انجام است و تمام تلاش بر آن است تا فرد آلوده به استان وارد نشود. 

معاون اقتصادی استاندار ایلام گفت: فعال‌تر شدن طرح شهید سلیمانی، ترغیب و مهیا کردن امکان تزریق واکسن دز سوم برای شهروندان، کنترل و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام ابعاد نیز به جد برای مقابله با  سویه اومیکرون در دستور متولیان و برنامه ریزان پیشگیری کننده از ورود این ویروس در استان ایلام است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ادامه خاطرنشان کرد: قرارگاه عملیاتی کرونا به صورت میدانی و عملیاتی،کوچکترین مسائل را  رصد می‌کند که خدا رو شکر با همراهی مردم و یاری خداوند امروز وضعیت پایداری دراستان حاکم است.

وی با تاکید بر تزریق دز سوم واکسیناسیون در راستای ایمن سازی جامعه از رسانه ها خواست با آگاهی بخشی به مردم و راه اندازی پویش ها بستر کار را فراهم آورند.

رستم زاد بر افزایش ضریب واکسیناسیون  در استان ایلام،  رانندگان سرویس مدارس و کنترل این حوزه تاکید کرد و با اشاره به خطرات سویه اومیکرون و قدرت ابتلای آن خواستار  بازگویی و بازخوانی پروتکل‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها در سطح استان ایلام شد.

تشدید اقدامات کنترلی در مرز مهران، اعمال قرنطینه برای افراد مشکوک و انجام تستها برای تردد کنندگان در مرز مهران مورد تاکید رئیس قرارگاه استانی مبارزه با کرونا  ایلام بود که گفت:  تشدید کنترل مبادی ورودی ایلام برای پیشگیری از ورود مبتلایان سویه اومیکرون یک ضرورت است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان خراسان رضوی / مراجعه به درمانگاه‌ها و مراکز سرپایی روند افزایشی به خود گرفت

مجید جعفری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس، با بیان اینکه تا کنون 14 هزار و 216 نفر نیز زیر پوشش دز سوم واکسن یادآور قرار گرفتند اظهارداشت: تکمیل واکسیناسیون نقش موثری در افزایش ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد و افرادی که سه ماه از زمان دریافت واکسن آنها گذشته است می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمایند.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از بدحالی بیماران مبتلا کرونا است، عنوان کرد: براساس آمار درصد کمی از افرادی که واکسینه شده اند نیاز به خدمات بستری در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه پیدا می‌کنند از همین رو تکمیل واکسیناسیون و دریافت دز سوم بعد از 3 ماه برای افراد بالای 18 سال ضرورتی انکار ناپذیر است.

جعفری‌نژاد با بیان اینکه 79.48 درصد افراد بالای 18 سال واکسیناسیون کامل دو دز خود را دریافت کرده اند گفت: همچنین 78.61 درصد افراد بالای 12 سال نیز دو نوبت واکسن حود را تاکنون دریافت کرده اند که این افراد مجوز حضور در مدارس را دارند.

 محمد پهلوان کاشی، مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهارداشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، مراجعه به درمانگاه‌ها و مراکز سرپایی ارائه دهنده خدمات سطح یک به بیماران مبتلا به کرونا افزایش حدود 30 درصدی داشته است.  

پهلوان کاشی با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر مراکز خدمات جامع سلامت منتخب، 131 درمانگاه نیز مسئولیت ارائه خدمات سطح یک به بیماران مشکوک به کرونا را دارند خاطرنشان‌کرد: به منظور گسترش خدمات رسانی به شهروندان، فعالیت 5 درمانگاه و مرکز خدمات جامع سلامت در شهر مشهد شامل احمدی، سیدی، آب و برق،پنج تن و طبرسی به صورت شبانه روزی است و به مراجعین خدمات ویزیت ارائه می‌شود. 

وی تصریح کرد:علاوه بر آزمایشگاه‌های سطح شهر، 47 درمانگاه نیز در انجام تست رپید بر اساس نرخ مصوب مشارکت دارند.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی ،خدمات‌رسانی در سطوح سرپایی مهمترین رویکرد قرارگاه مدیریت کرونا برای مواجهه با پیک احتمالی کرونا محسوب می‌شود تصریح کرد: در این راستا خدمات در سطوح یک و دو خدمات رسانی به بیماران به صورت کیفی و کمی گسترش  می‌یابد تا از بروز ازدحام در بیمارستان‌ها و نیاز بیماران به خدمات بستری جلوگیری شود.

 پهلوان با تاکید بر اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، واکسیناسیون و استفاده از ماسک مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شود اظهارکرد: در حال حاضر بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است و شهروندان در زمان مراجعه هر نوع واکسنی که موجود است را دریافت نمایند و در انتظار نوع خاصی از واکسن نباشند.

وی درباره وضعیت بیماران بستری نیز گفت: در 24 ساعت گذشته 101 بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه بستری شدند.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد بیماران سرپایی جدید در 24 ساعت گذشته را 110 نفر عنوان و تصریح کرد:درحال حاضر 80 بیمار مبتلا به کرونا به دلیل حاد بودن شرایط در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

استان کرمانشاه/ تاکنون موردی از امیکرون ثبت نشده

محمودرضا مرادی در در نشست ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار داشت: تاکنون موردی از ابتلا به کرونای اومیکرون در استان گزارش نشده است و افرادی که دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند امکان ابتلای آن‌ها به این ویروس کمتر است.

وی از افرادی که واکسن نزده‌اند خواست سریعتر به مراکز و پایگاه‌های سطح استان مراجعه کنند عنوان کرد: در مجموع در استان 90 درصد دز اول، 80 درصد دز دوم و 16 درصد دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

مرادی گفت: هنوز 20 درصد جامعه به طور کامل واکسینه نشده‌اند یعنی 10 درصد از دز دوم باقی مانده و 10 درصد جامعه نیز هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند و این 20 درصد با توجه به جمعیت استان رقم بالایی محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایام تعطیلات نوروز نیز نزدیک است و از نظر اقتصادی این دو ماه برای مردم اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین خود مردم باید کمک کنند که از نظر اقتصادی، جسمی و روانی دچار آسیب نشوند.

ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این نشست اظهار داشت: 89.4 درصد افراد بالای 12 سال در استان دز اول واکسن کرونا ،77 درصد این افراد دز دوم و 17.5 درصد نیز دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: نیروهای بهداشتی با تمام توان در حال ارائه خدمت به مردم هستند و هم اکنون تمام واکسن‌ها به استثنای واکسن آسترازنکا در مراکز تجمیعی استان وجود دارد.

شکیبا گفت: با توجه به شیوع سویه اُومیکرون در کشور و میزان سرایت بالایی که دارد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه تزریق دز سوم واکسن کرونا و استفاده از ماسک بیش از پیش ضروری است.

محمدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این نشست اظهار داشت: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌ها باید سرویس شوند تا در پیک جدید بیماری با کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها مواجه نشویم .

وی عنوان کرد: در خصوص دارو و تجهیزات نیز برنامه ریزی‌های لازم انجام شده و در صورت مواجه شدن با پیک جدید مشکلی برای تأمین دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها نداریم‌.

محمدی گفت: اکنون داروی رمدسیویر به اندازه کافی در استان موجود است و کمبود سرم نیز برطرف شده است و تنها برای تأمین برخی آنتی بیوتیک‌های تزریقی مؤثر در درمان کرونا با کمبود مواجه هستیم که این مشکل کشوری است و به زودی توسط وزارت بهداشت برطرف خواهد شد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سمنان/ بی‌تفاوتی عامل اصلی ایجاد بحران امیکرون است

کامران قدس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان درباره میزان افراد بستری شده در شبانه روز گذشته اظهار داشت: 4 بیمار جدید در مدت شبانه‌روز گذشته در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری شدند.

وی گفت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون 50 هزار و 365 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به بشتری شدن 4 بیمار جدید در مدت 24 ساعت گذشته تصریح کرد: مجموع بیماران بستری شده از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به ده هزار و 865 نفر رسیده است و سی و نه هزار و 500 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس افزود: خوشبختانه کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به 9 هزار و 736 نفر رسید.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ موردی از امیکرون نداریم

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را 45 نفر دانست و اظهار داشت: روز گذشته 20 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد 3 نفر از آنها ابتلا به کرونا مثبت، قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه اکنون 2 بیمار کرونایی استان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند تصریح کرد: خوشبختانه هیچ کدام از موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، در وضعیت حاد این بیماری قرار ندارند.

کشمیری با اشاره به اینکه امروز مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان بوشهر به ثبت نرسید خاطر نشان کرد: تاکنون 2 هزار و 35 بیمار از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 19 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد، 5 مورد به کرونا مثبت قطعی، بوده است.

وی با بیان اینکه از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار و 600 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند گفت: جواب آزمایش 3 نفر در ابتلا به بیماری اومیکرون تاکنون در استان مثبت شده و در هفته جاری بیمار جدید مبتلا به اومیکرون در بوشهر شناسایی نشده است.

کشمیری باتأکید بر پرهیز از ساده‌انگاری کرونا افزود: با مشارکت حداکثری مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی و افزایش واکسیناسیون سرایت‌پذیری بالای اومیکرون کاهش می‌یابد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تصریح کرد: تزریق مرحله سوم واکسن کرونا در پیشگیری از  ابتلا به سویه جدید اومیکرون و قطع زنجیره بیماری بسیار تاثیرگذار است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان قزوین/ نرخ بهبود کرونایی در استان 2 برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش 30 درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته فقط 23 مورد جدید ابتلای به کرونا در آزمایشگاه منتخب کووید استان قزوین ثبت شد که این آمار در مقایسه با روز پیش 10 نفر کاهش یافته است.

جلال رحمانی با اشاره به افزایش 10 درصدی نرخ بستری‌های کرونایی گفت: در شبانه‌روز اخیر 33 بیمار کرونایی جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شدند که این آمار 3 نفر از روز قبل بیشتر شده است. با این حال آمار بیماران بدحال کرونایی که زیر دستگاه کمک‌تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، در عدد 7 ثابت مانده است.

وی همچنین از نصف شدن و کاهش 50 درصدی موارد قطعی فوت کرونایی خبر داد و افزود: در 24 ساعت اخیر فقط یک بیمار کرونایی با حال وخیم به دلیل شدت علائم تنفسی جان خود را از دست داد که این آمار نسبت به روز گذشته یک نفر کمتر شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به افزایش 2.2 برابری نرخ روزانه بهبودیافتگان کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته 48 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار در قیاس با روز قبل 26 نفر یا 120 درصد افزایش داشته است.

رحمانی اضافه کرد: به همین خاطر آمار کل بستری‌های کرونایی استان قزوین با 13 درصد کاهش به 119 نفر رسید که در مقایسه با روز گذشته 18 نفر کاهش یافته و کمترین آمار بستری‌های کرونایی استان قزوین در طول 1.5 سال اخیر است.

وی همچنین از عبور آمار واکسیناسیون کامل استان از مرز 83 درصد خبر داد و گفت: تا امروز یک میلیون و 996 هزار و 219 دوز واکسن کرونا در استان قزوین تزریق شده و به این ترتیب 83.28 درصد جمعیت بالای 12 ساله استان قزوین هر 2 نوبت اول و دوم واکسن را تزریق کرده و 94.21 درصد هم این جمعیت هم فقط دز اول را دریافت کردند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/ی

پیشنهاد ما به شما

لیزر الکساندرایت کندلا

کندلا یک تکنولوژی است که برای کاهش و زدودن موهای زائد از بدن و صورت …